رضا افخمی عقدا؛ محمدصادق ضرونی
چکیده
مقامات بدیعالزمان همدانی یکی از ارزشمندترین آثار قدیم عرب به شمار میرود که به سرعت توانست مورد توجه ادبا و حتی عامة مردم قرار بگیرد، چرا که بدیعالزمان توانست با خلاقیت و هوش کم نظیر خود برای اولین ...
بیشتر
مقامات بدیعالزمان همدانی یکی از ارزشمندترین آثار قدیم عرب به شمار میرود که به سرعت توانست مورد توجه ادبا و حتی عامة مردم قرار بگیرد، چرا که بدیعالزمان توانست با خلاقیت و هوش کم نظیر خود برای اولین بار بسیاری از عناصر داستانی نظیر شخصیت پردازی، حادثه، پیرنگ، صحنه، گفتگو، حقیقت نمایی و... را در آنها به کار بگیرد. شخصیت و شخصیت پردازی، محوریترین عنصر داستانی درمقامات وحلقةارتباطیبیندیگرعناصر داستانیاست که در مقامات به مانند دیگر داستانهای کوتاه به دو شیوة مستقیم و غیر مستقیم بکار گرفته شده است. این مقاله با بررسی و تجزیه و تحلیل شیوههای شخصیت پردازی در داستانهای معاصر به بررسی و تطبیق آن در مقامات بدیعالزمان همدانی پرداخته و چگونگی بکارگیری این عنصر در مقامات را از دیدگاهی علمی بیان میکند. با توجه به ویژگی شخصیتهای موجود در مقامات بدیع الزمان و میزان توانمندی و توفیق وی در استفاده از این عنصر به این نتیجه میرسیم که بدیع الزمان با استمداد از ویژگیهای تودة مردمِ هم عصرش توانسته است، حقیقت نمایی شخصیتهایش را بیشتر نماید تا خواننده را وادار کند که بپذیرد شخصیتهایی به مانند آنچه که در مقامات میبیند، وجود دارد. این شخصیتها نه موجوداتی فرا زمینی و پیچیدهاند که در نزد خواننده ارتباطشان با واقعیت قطع شود و نه بسیار ساده و تک بعدی که خواننده به راحتی تمامی رفتار و اعمال و گفتار آنها را پیشگویی کند. بدیعالزمان با ذکر نمونههایی عینی از اعمال، رفتار و گفتار شخصیتها در مقامههای مختلف در این کار چنان موفقیتی به دست آورد که هنوز هم با گذشت حدود ده قرن، کمتر کسی توانسته است یک راوی به مانند «عیسی بن هشام» و یک قهرمان چون «ابوالفتح اسکندری» بیافریند.