بررسی جلوه‌های ادبیات کارناوال گرای باختینی در رمان لعبة النسیان
بررسی جلوه‌های ادبیات کارناوال گرای باختینی در رمان لعبة النسیان

راضیه صدری خانلو؛ شهریار نیازی؛ عبدالعلی آل بویه لنگرودی؛ مصطفی پارسایی پور

دوره 15، شماره 1 ، فروردین 1402، ، صفحه 85-105

https://doi.org/10.22059/jalit.2022.340342.612524

چکیده
  کارناوال، کانون پویای روحیه جدال گری شادمانه و آزادیخواهی هنجار­شکن مردمی، همواره در رویارویی با مطلق ­اندیشی­ های اقتدارگران و هرگونه موقعیت­ محدودیت آفرین، خودنمایی می­کند. بازنمود ادبیاتیِ ...  بیشتر
تمهیدات فراداستان و بازی در رمان لعبة النسیان
تمهیدات فراداستان و بازی در رمان لعبة النسیان

راضیه صدری خانلو؛ علیرضا شیخی؛ عبدالعلی آل بویه لنگرودی؛ مصطفی پارسایی پور

دوره 14، شماره 1 ، خرداد 1401، ، صفحه 21-41

https://doi.org/10.22059/jalit.2021.320833.612372

چکیده
  فراداستان شیوۀ نگارش نویسندگانه و سبک به بازی گرفتن آگاهانه و عامدانۀ ساختارهای روایی و دستخوش ترفندکردن فنّ نویسندگی است. فراداستان می­کوشد به‌واسطۀ انحراف یا گریز از هنجارهای تثبیت­شدۀ روایت­پردازی ...  بیشتر
دراسة ظاهرة «البولیفونیة» فی القصیدة السردیة-الدرامیة الحدیثة حسب نظریة باختین الحواریة
دراسة ظاهرة «البولیفونیة» فی القصیدة السردیة-الدرامیة الحدیثة حسب نظریة باختین الحواریة

مصطفی پارسایی پور؛ عبدالعلی آل بویه؛ راضیه صدری خانلو

دوره 13، شماره 2 ، تیر 1400، ، صفحه 93-116

https://doi.org/10.22059/jalit.2021.319852.612366

چکیده
  فی فترة الحداثة، اکتسب الشعر العربی نوعاً من الموضوعیة التی خلّصته من الغنائیة البحتة، باستیحاء تقنیاته من صمیم فنّی الدراما والسرد الذین ترتفع فیهما درجة الکثافة نتیجة للسمة الحواریة وغلبة التوتّر ...  بیشتر