دوره 15 (1402)
دوره 14 (1401)
دوره 13 (1400)
دوره 12 (1399)
دوره 11 (1398)
دوره 10 (1397)
دوره 9 (1396)
دوره 8 (1395)
دوره 7 (1394)
دوره 6 (1393)
دوره 5 (1392)
دوره 4 (1391)
دوره 3 (1390)
دوره 1 (1388)
کلیدواژهها = %D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86 %DA%A9%D8%B1%DB%8C%D9%85
تعداد مقالات: 7
واکاوی معناشناختی مفهوم عدالت اجتماعی در قرآن کریم با تکیه بر مبحث همنشین های معنایی
دوره 15، شماره 1 ، فروردین 1402، ، صفحه 43-60
چکیده
همنشینی یکی از ابزارهای معنیشناسی است که میتواند برای بررسی دقیق معنا توسط تحلیل گران کلام مورد استفاده قرار گیرد. در فرایند همنشینی، ارتباط واژهها با یکدیگر درون جمله و متن مورد توجه قرار میگیرد ... بیشتربررسی ساخت های گوناگون «کان»ی ناقصه در قرآن و نقد دیدگاه مترجمان در برابریابی فارسی آن
دوره 8، شماره 1 ، خرداد 1395، ، صفحه 59-76
چکیده
فعل ناقص «کان» و مشتقات آن با ساختهای مختلف، هزار و چهار صد و پنجاه بار در قرآن ذکر شده؛ از این رو بایسته است تا مترجمان قرآن با عنایت به سیاق این فعل و ویژگیهای آن، ترجمهای که نزدیک به ... بیشترارتباط صوت و معنی در قرآن کریم (پژوهشی در سورة نبأ)
دوره 8، شماره 1 ، خرداد 1395، ، صفحه 95-116
چکیده
یکی از جنبههای اعجاز بیانی قرآن کریم، ارتباط صوت و موسیقی آیات کریمه با معنای آنهاست؛ امری که موجب تأثیرگذاری صوت قرآن بر کسانی شده که حتی معنای عمیق آیات را در نمییابند. چینش حروف از لحاظ قرب و بعد ... بیشترسایه شجره یَقْطینِ قرآن کریم بر شاخ نبات حافظ (ره)
دوره 7، شماره 2 ، اسفند 1394، ، صفحه 281-300
چکیده
قرآن کریم از مهمترین آبشخورهای زبان و اندیشة حافظ(ره) است. در حقیقت، شهد و شکر سخن حافظ، آمیخته با شجرة طیبة قرآن حکیم است. مفروض است، غزلِ «دوش وقت سحر ...» (غزل 183) بازتابی پنهان و هدفمند از داستان ... بیشتربینامتنیت دینی در غزلهای مادّی الشابّ الظریف
دوره 5، شماره 2 ، اسفند 1392، ، صفحه 1-21
چکیده
«الشاب الظریف» از شاعران غزل سرای عصر انحطاط, یکّه تاز عرصة وامگیری دینی در چارچوپ غزل مادّی به شمار میرود، که غزلهای او بافتی تأثیر پذیرفته از قرآن، متون دینی و تصوّف پدرش «عفیف ... بیشتربررسی دیدگاه نحویان و مفسران دربارة «واو ثمانیه»
دوره 4، شماره 3 ، آبان 1391، ، صفحه 47-62
چکیده
نوشتار حاضر با جستاری گسترده در کتب معتبر نحوی و تفسیری و با استناد به آیات قرآن و ویژگیهای بافتی کلام، قائل به تردید در وجود «واو ثمانیه» در ادب عربی است. دانستنی است که برخی از نحویان و به دنبال آنان ... بیشترکاربردشناسی اصل «تعادل ترجمهای» واژگان
دوره 3، شماره 2 ، آبان 1390، ، صفحه 137-164