نقش تصویرسازی در انتقال عنصر عاطفه در سروده‌های فلسطینی أدونیس (نمونه‌های موردی: «الرأس و‌النهر»، «اسماعیل» و «الوقت»)
نقش تصویرسازی در انتقال عنصر عاطفه در سروده‌های فلسطینی أدونیس (نمونه‌های موردی: «الرأس و‌النهر»، «اسماعیل» و «الوقت»)

حجت رسولى؛ شلیر احمدی

دوره 13، شماره 1 ، خرداد 1400، ، صفحه 43-65

https://doi.org/10.22059/jalit.2020.295350.612162

چکیده
  عاطفه از عناصر مهم سازندۀ شعر است که دیگر عناصر باید در خدمت آن باشد، از جمله تصویر که ارزش آن در بار عاطفی آن است. أدونیس، شاعر بزرگ نوپرداز معاصر عرب، دائم دغدغة مسائل انسانی را دارد که تجربه‌ها و روابط ...  بیشتر
تجلی عاطفه و جایگاه آن در صحیفه سجادیه
تجلی عاطفه و جایگاه آن در صحیفه سجادیه

مهدی ترکشوند؛ موسی عربی؛ مجتبی ترکاشوند

دوره 4، شماره 1 ، خرداد 1391، ، صفحه 129-152

https://doi.org/10.22059/jalit.2012.29687

چکیده
  عاطفه، نیرویی است که به وسیل? آن احساسات درونی ما به دیگران منتقل می‌شود و مهم‌ترین پای? یک اثر ادبی و سبب جاودانگی آن به شمار می‌آید. عاطفه، خود مشتمل بر موارد زیر است: رغبت، رهبت(ترس)، طرب، غضب؛ و هر ...  بیشتر
بررسی و تحلیل درونی نخستین قصیدة ابوکبیر هُذَلی
بررسی و تحلیل درونی نخستین قصیدة ابوکبیر هُذَلی

سعید شیبانی

دوره 1، شماره 2 ، بهمن 1388، ، صفحه 139-154

چکیده
  ابوکبیر هذلی از شاعران عصر جاهلی بود و در زمان پیامبر(ص) به دین مبین اسلام گروید. آوازة او به خاطر سرودن قصیده‌های چهارگانه، با مطلعی مشابه است. او در این قصاید از یک بحر عروضی، آن هم بحر کامل، بهره جسته ...  بیشتر