@article { author = {Afzali, Zahra and Kheirizadeh, Mehri}, title = {“Review and analysis on plot in Novel “At-Tariq Al-Tawil” written by Naguib AL- Keilani”}, journal = {Arabic Literature}, volume = {3}, number = {3}, pages = {55-82}, year = {2012}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2251-9238}, eissn = {2676-4105}, doi = {}, abstract = {At present, story literature has achieved an extraordinary credit in terms of purposing the foremost and most orginal issues concerning to human as well as the rate of influence and attraction of reader; and this has led to serious attention and efforts made by critics and experts for conducting criticism and analysis on its constituent components and elements from different points of view. Contemporary story has been written based on scientific criteria nd certain rules and it consists of several lements and characters. Element plot is considered as one of the foremost elements in story. In fact, this element serves as framework and skeleton of the story that includes six sub- elements: plot tension, conflict, motivation, crisis, climax and resolution. Criticism of the given element for disclosure of layers of story overall structure may be specialy important. In this survey, element of plot in novel “At- Tariq at-Tawil” (literally long way) written by contemporary leading exgyptian author i.e. Naguib Al Keilani has been criticized and investigated. By adaption of some events among of which there is Cause- and- Effect relationship in the aforesaid novel, writer has designed this element and put them in their place by creation of two difficult situations for each of it six elements and generated special coordination and cohesion in this novel and accordingly it is deduced that novel “At- Tariq at-Tawil” may possess artistic reputation and higher technical value because of its author’s proficiency and skill in design of plot.}, keywords = {At-Tariq at-Tawil (Long way),Naguib Al-Keilani,Novel,Plot}, title_fa = {بررسی و تحلیل عنصر پیرنگ در رمان«الطریق الطویل» اثر نجیب‌الکیلانی}, abstract_fa = {در عصر حاضر ادبیات داستانی بلحاظ طرح مهمترین و ریشه‌ای‌ترین مسائل مربوط به انسان و نیز میزان تأثیرگذاری و جلب خواننده اعتبار فوق‌العاده‌ای را بدست آورده است؛ همین امر موجب اقبال و اهتمام جدی ناقدان و صاحبنظران جهت نقد و تحلیل اجزا و عناصر تشکیل‌دهندة آن از زوایای مختلف شده است. داستان معاصر براساس معیارهای علمی و قواعد معینی به نگارش درآمده و دارای اجزا و عناصر گوناگونی است. عنصر پیرنگ یا طرح یکی از مهمترین عناصر داستان بشمار میرود. درحقیقت این عنصر بمنزله چارچوب و اسکلت داستان است که شش عنصر گره‌افکنی، کشمکش، هول و ولا، بحران، نقطة اوج و گره‌گشایی را در بر می‌گیرد. نقد عنصر مذکور جهت پرده برداشتن ازلایه‌های ساختار کلی داستان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در این پژوهش عنصر پیرنگ در رمان الطریق الطویل اثر نجیب الکیلانی نویسندة برجسته معاصر مصری مورد نقد و بررسی قرار گرفته است. نویسنده در رمان یادشده با بکارگیری تعدادی حادثه که بین آنها رابطة علی معلولی برقرار است به طراحی این عنصر پرداخته و با ایجاد دو موقعیت دشوار هریک از اجزای شش‌گانه آن را در جایگاه خود قرار داده و به رمان هماهنگی و انسجام خاصی بخشیده است و بر همین اساس استنتاج می‌شود که رمان الطریق الطویل به دلیل تبحر و مهارت نویسنده در طراحی عنصر پیرنگ از اعتبار هنری و ارزش فنی بالایی برخوردار است.}, keywords_fa = {الطریق‌الطویل,پیرنگ,رمان,نجیب‌الکیلانی}, url = {https://jalit.ut.ac.ir/article_28839.html}, eprint = {https://jalit.ut.ac.ir/article_28839_fe23b1e714ba7e329d7d187561cdabf1.pdf} }