@article { author = {aminmoqaddasi, abolhasan and gheysari, mahdyeh}, title = {analysis dreamy writting in poetry of Adonis}, journal = {Arabic Literature}, volume = {10}, number = {2}, pages = {1-20}, year = {2018}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2251-9238}, eissn = {2676-4105}, doi = {10.22059/jalit.2018.241688.611784}, abstract = {The "dream" is a basic and important idiom in Arabic modern poetry and literary criticism. This idiom, influenced by Sufism or some western schools, made significant changes in the principles of writing modern Arabic poetry. Thus, the Arabic modern poet did not use the previous structures and old frameworks of poetry but sought new ways to create a new language in modern poetry. Among the Arab modern poets, Adonis tries to apply methods of dreamy writing in his works. This article is written based on analytical-descriptive method and aims to introduce the idiom of dream in the literary criticism. It also specifies the techniques of dreamy writing in poetry of Adonis. It concludes that he uses techniques of dreamy writing for example: breaking the grammatical norms including breaking the sign of ascribe, deletion of conjunctions, as well as indetermination of pronoun references. He also uses paradoxical images, defamiliarization in images, and implements practices in text interpretation such as ignorance of words definitions, incomplete sentences, and absence of subject. According to this, it can be concluded firstly that the idiom of "dream" caused a lot of changes in the definition of poetry and in the use of technical equipment in new poetry language, especially in the poems of Adonis. Second, Adonis approached the legacy of Sophism and Sufi writing style by applying new writing practices. Thirdly, he is the only contemporary critic that considers features for dream as: invisibility, ambiguity and infinity; and provides a comprehensive definition of it. Fourth, according to Adonis definition, the idiom of "dream" is different from the Sufism idiom of "observation", because it's not just seeing and viewing and the poet at a higher level interferes and manipulates the concepts. And the last point is that Adonis could, with using these techniques, approach to dreamy writing.}, keywords = {dream؛ dreamy writing؛ modern poetry,sufi poetry؛ Adonis}, title_fa = {واکاوی کارکرد "رؤیا" در سروده های ادونیس}, abstract_fa = {چکیده «رؤیا» از جمله اصطلاحات اساسی در نقد ادبی و تعریف شعر نو به شمار می‌رود که تحت تأثیر مکاتب غربی یا تصوّف به این حوزه وارد شد. امروز شاعر نوپرداز عرب نه تنها از ساختارها و چارچوب های از پیش تعیین شده پیروی نمی کند؛ بلکه در صدد است تا خیال را در آزادی کامل رها سازد و زبان را شکوفایی دو چندان بخشد و آن را از منطق عقل و سیطره سنت ها و قراردادها بیرون سازد؛ از این رو به جهان رؤیا پا می نهد تا به واسطه آن، در دریافت‌های خود از جهان بیرون به جهانی ماورایی قدم نهد و تصاویر و رمزهایی عرضه دارد که تاویل‌های بسیار دارد و دریافت یک معنا از آن ممکن نیست. بررسی اصطلاح رؤیا از آن جهت ضرورت دارد که تحولی بزرگ در اصول نگارش شعر نوی عرب بر جای گذاشت. به نظر می رسد از میان شاعران نوپرداز عرب، أدونیس به خوبی توانسته است ضمن بکارگیری این اصطلاح در نقد ادبی، زبان شعر خود را به شیوه‌های نگارش رؤیا بسیار نزدیک ‌کند. مقاله حاضر که به شیوه توصیفی ـتحلیلی نگاشته شده در صدد است تا ضمن معرفی اصطلاح "رؤیا" در نقد ادبی معاصر، تکنیک‌های بکاربستن نگارش "رؤیا" را در شعر ادونیس مورد واکاوی قرار دهد و نشان دهد ادونیس با تأثیرپذیری از میراث صوفیه و بکارگیری روش‌هایی در تاویل متن چون عدم تعین در دلالت واژگان، و استفاده از شیوه‌هایی در هنجار شکنی دستوری و آشنایی زدایی در تصاویر زبان شعر خود را به نگارش رؤیا یا همان نگارش صوفیانه نزدیک نماید.}, keywords_fa = {رؤیا,نگارش رؤیا,شعر نو,شعر صوفیانه,أدونیس}, url = {https://jalit.ut.ac.ir/article_72283.html}, eprint = {https://jalit.ut.ac.ir/article_72283_de12d94f0c33a5b921911ccee990f0fd.pdf} }