%0 Journal Article %T خوانش اکوفمنیستی اشعار سوزان علیوان وگلرخسار صفی‌آوا با تکیه بر نظریه ژانت هنشال %J ادب عربی %I دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران %Z 2251-9238 %A طهماسبی, جعفر %A حاجی زاده, مهین %A غیبی, عبدالاحد %A ولی زاده, حمید %D 2024 %\ 03/20/2024 %V 16 %N 1 %P 1-1 %! خوانش اکوفمنیستی اشعار سوزان علیوان وگلرخسار صفی‌آوا با تکیه بر نظریه ژانت هنشال %K بوم‌گرایی %K اکوفمنیسم %K ژانت هنشال %K سوزان علیوان %K گلرخسار صفی‌آوا %R 10.22059/jalit.2023.353574.612633 %X اصطلاح نقد بوم‌گرا یا نقد اکولوژیک در سال 1978 میلادی توسط ویلیام روکرت(William Rueckert) منتقد امریکایی ابداع شد. این جریان نقدی و بینارشته‌ای، واکنش دیرهنگامی بود که ادبیات در مقابل بحران محیط زیست ازخود نشان داد و به سرعت در محافل ادبی و اجتماعی مورد توجه قرار گرفت. بوم‌گرایی از شاخه‌ها و رویکردهای مختلفی تشکیل یافته که مهم‌ترین آنها «اکوفمنیسم» بود که تلفیقی از مفهوم اکولوژی و فمینیسم می-باشد و به بررسی طبیعت از نگاه فمنیستی نظر دارد، زیرا طبیعت را هم بنابر یک اصل اسطوره‌ای، ذاتی مونث تلقی می‌کند که مظهر قدرت‌های مولّد و محل رویش و زایش است و با توجه به اشتراکات سرشتی با زن، می‌بایست از حقوق آن دفاع کرد و در مقابل آسیب‌ها از آن محافظت نمود. پژوهش حاضر به روش تطبیقی و با تکیه بر محورهای ژانت هنشال (Jeanette Henshall)، (روابط زنان با طبیعت، ارتباط بین سلطه بر زن وطبیعت، نقش زنان در حل مشکلات اکولوژیکی و هم‌انگاری با طبیعت)، به بررسی اشعار گلرخسار صفی‌آوا و سوزان علیوان از دیدگاه نقد اکوفمنیستی می‌پردازد؛ چرا که هر دو شاعر، از طبیعت برای بیان دغدغه‌-های زنانه، تصویرسازی‌، همذات‌پنداری، مواضع اکولوژیکی و فمینیستی بهره برده‌اند. دستاورد پژوهش مبیّن آن است که نگاه صفی‌آرا و علیوان به طبیعت به مانند نگاهشان به زن ترحمانه است و هر دو را تحت سلطه دیگران می‌دانند و تنها راه فرار از بحران محیط زیست را برقراری مجدد رابطه اولیه زنان با محیط زیست و ترویج بازگشت به طبیعت می‌دانند. %U