TY - JOUR ID - 66241 TI - کاربست بینامتنیت در ادبیات مقاومت فلسطین (مطالعة موردی: کاریکاتورهای ناجی العلی) JO - ادب عربی JA - JALIT LA - fa SN - 2251-9238 AU - افضلی, علی AU - ساعدی نسب, ولید AU - قاسمی اصل, زینب AD - استادیار گروه زبان و ادبیات عربی، دانشگاه تهران AD - دانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربی دانشگاه شهید بهشتی تهران AD - دانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربی دانشگاه تهران Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 10 IS - 1 SP - 145 EP - 159 KW - ادبیات مقاومت KW - فلسطین KW - بینامتنیت KW - ناجی العلی KW - کاریکاتور DO - 10.22059/jalit.2018.217255.611559 N2 - ناجی العلی از جملة هنرمندانی است که با درک جایگاه متون چندرسانه‌ای، ادبیات و فرهنگ عربی را در آثار خویش به شکل‌های مختلف انعکاس داده است. مطالعة کیفیت کاربرد بینامتنیت به­عنوان یک استراتژی متنی در آثار ناجی العلی، هدفی است که پژوهش حاضر بر مبنایآن نگاشته شد. بدین منظور نگارندگان ذیل این پرسش که بینامتنیت چه تأثیری بر فرم و محتوای آثار العلی داشته است، این جستار را به سرانجام رساندند. در فرآیند بررسی روابط بینامتنی موجود بین ادبیات عربی و هنر کاریکاتور نزد العلی، استخراج و دسته‌بندی شد. با تحلیل نمونه‌ها این نتایج بدست آمد:بینامتنیت در آثار ناجی العلی، از جنبة ساختاری، گاه در طرحِ اثر وگاه فقط به­صورت یک یا چند کلمه استفاده شده است. نوع دیگری هم وجود دارد که از هر دو گزینه یعنی الگوی اثر و استفاده از متن، بهره می­برند. اما از نظر محتوا و درون­مایه، العلی در به کارگیری بینامتنیت تلاش کرده است تا ضمن استفاده از مفاهیم مقبول نزد ملت‌ها، ذهن مخاطب را به سمتی هدایت کند که رنج در به کارگیری بینامتنیت تلاش کرده است تا ضمن استفاده از مفاهیم مقبول نزد ملت‌ها، ذهن مخاطب رابه سمتی هدایت کند که رنج فلسطین را دریابد. این تلاش ناجی العلی در انواع مختلف بینامتنیت تاریخی، مذهبی، فولکوریک و فرهنگ جهانی قابل مشاهده است که راهبردهایتضاد، تعجب، طرح سوال، طنز تلخ و... برای بیان آنها به تناوب مورد استفاده قرارگرفته­اند. UR - https://jalit.ut.ac.ir/article_66241.html L1 - https://jalit.ut.ac.ir/article_66241_365315df2d6cf68f123099a412f42fcb.pdf ER -