دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانادب عربی2251-923812420210219The Function of the Pictorial Schemes in Sohrab Sepehri and Khalil Hawi’s Poetry (Based on Cognitive Semantics)کاربرد طرحوارههای تصویری در سرودههای سهراب سپهری و خلیل حاوی (بر اساس نظریه معناشناسی شناختی)1187352310.22059/jalit.2019.242402.611791FAشهریارباقرآبادیدانشآموخته دکتری زبان و ادبیات عربی دانشگاه رازی، کرمانشاه0000-0002-0154-219Xعلیسلیمیاستاد گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه رازی، کرمانشاه0000-0002-8223-4470تورجزینی ونددانشیار گروه زبان و ادبیات عرب، دانشگاه رازی، کرمانشاهJournal Article20170924Language is considered as one of the outstanding interactive means of human beings to transmit mental concepts. The analysis this infinite collection of symbols that are manifested in the form of words is one of the concerns in literature and linguistics. Cognitive semantics is one of the approaches dealing with language and can be used to find out a reliable relation between language, outside experiences, thoughts, and social experiences. Comprehending and analyzing the application of pictorial schemes is one of the fundamental issues in cognitive semantics. Through such an approach, we can arrive at a valid interpretation of the abstract concepts of the language of a text and at an understanding of the cognitive structure the writer of that text. This research tries to find out the frequency and application of pictorial schemes in Sohran Sepehri and Khalil Hawi’s poetry. Most of Sepehri’s poetry is a combination of different beliefs in Islamic mysticism and Eastern religions like Buddhism, which are juxtaposed in the most harmonious way. His verses can be considered as mysticism expressed in today’s language. Khalil Hawi’s verses also manifest different beliefs of Western and Eastern philosophy. His poems not only incorporate issues and conflicts of his country, but describe mental concepts which are difficult to comprehend. This research seeks to determine what the role of pictorial schemes in the poems of these poets is, and how their theoretical concepts affect the frequency and application of the pictorial schemes. The findings show that Sepehri’s practice of painting, the mystical concepts of his poems, and his poetical loneliness cause “body schemes” to have the most frequency in his verses. On the other hand, because of the thought disorder and the melancholy governing Khalil Hawi’s verses, “power schemes,” all of which express failure in the social activities, are frequently seen in his poetry.زبان به عنوان مهمترین کنش انسانی برای انتقال مفاهیم ذهنی محسوب میشود. تحلیل این مجموعة بیمنتها از نمادها که در قالب واژگان نمود پیدا میکنند یکی از دغدغههای قابل اعتنا در ادبیات و زبانشناسی محسوب میشود. معناشناسی شناختی، یکی از شیوههای مطالعة زبان است که به کمک آن میتوان رابطهای قابل استناد میان زبان، تجربیات بیرونی، اندیشهها و تجارب اجتماعی برقرار نمود. فهم و تعلیل کاربست گونههای مختلف طرحوارههای تصویری، یکی از مباحث پایهای در این اسلوب تحلیل زبانی به شمار میآید. با چنین رویکردی میتوان، به تعبیری روشمند از مفاهیم انتزاعی نهفتة زبان و ساخت اندیشگی صاحب اثر دست یافت. پژوهش حاضر، به شیوهای توصیفی-تحلیلی، به مقایسة کاربرد و بسامد انواعی از طرحوارههای تصویری در سرودههای سهراب سپهری و خلیل حاوی پرداخته است. اغلب سرودههای سهراب سپهری تلفیقی از باورهای متنوّع عرفان اسلامی و باورهای شرقی مانند بودیسم است که بی هیچ تزاحمی در کنار هم گرد آمدهاند. سرودههای این شاعر را میتوان شکل خاصّی از شعر عرفانی جهانشمول با زبانی امروزی دانست. سرودههای خلیل حاوی نیز، تجلیگاه عرصههای متفاوتی از باورهای دو خاستگاه فلسفة شرقی و غربی بودهاست. شعر او علاوه بر موضوعات و دغدغههای میهنی جولانگاه مفاهیم ذهنی خاصّی است که فهم همة آنها در پارهای موارد ساده نیست. این پژوهش تلاشی است برای پاسخ به این پرسشها که سهم هر یک از طرحوارهها، در شعر دو شاعر به چه میزانی بودهاست و نیز مبانی فکری سرایشگران چه تأثیری در بهرهگیری از نوع طرحوارهها و بسامد آنها داشته است. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که هنر نقاشی سپهری، درونمایة عرفانی سرودهها و نیز عزلت شاعرانة وی، موجب شدهاست تا «طرحوارههای حجمی» بسامد بیشتری در اشعارش داشته باشد. از سوی دیگر، به دلیل پارهای از نابسامانیهای اندیشگی و اندوه حاکم بر قصاید خلیل حاوی، بیشترین فراوانی «طرحوارههای قدرتی» که بیانگر شکست در مسیر فعّالیّتهای اجتماعی هستند، در قصاید این شاعر به چشم میخورد.دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانادب عربی2251-923812420210219A Stylistic Study of the Discourse-Based Constituents in Amal Donqol’s Poem “A Special Interview with Noah’s Son”بررسی سبکشناختی لایهای سازههای گفتمانمدار در شعر امل دنقل (مطالعۀ موردی قصیدۀ «مقابلة خاصة مع ابن نوح»)19387351110.22059/jalit.2019.262952.611949FAآزادهقادریدانشجوی دکتری زبان وادبیات عربی دانشگاه فردوسی مشهد0000-0002-2863-6727سیدحسینسیدیاستاد گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه فردوسی مشهدبهارصدیقیاستادیار گروه زبان و ادبیات عرب دانشگاه فردوسی مشهد0000-0003-1877-8243Journal Article20180729Identified as a social process, language is used for the creation of meaning and bears ideological connotations across its different layers, while it is employed through interactions with power relations. Poetic language serves as a fertile ground for linguistic and stylistic analyses. Given that stylistics is the study of methods with which meaning is created in literature and other texts through language, studying the function of linguistic patterns is an efficient method for stylistic analysis. Based on critical discourse analysis, discourse semiology, and functional linguistics, this study undertakes the stylistic analysis of Amal Donqol’s “A Special Interview with Noah’s Son.” It argues that the poet has taken up poetic discourse as a social weapon, has selected microlayers of “lexicon,” “syntax,” and “rhetoric” in association with the macrolayers of “ideology,” “power,” and “situational context,” and has personified the infrastructures, in order to tackle the political-economic crisis resulting from the Camp David Accords. The stylistic indicators of his poetry (diction, marked syntactical structures, and rhetorical figures) are discourse-oriented structures that bear ideological content, and according to power relations, lead to the highlighting of the discourse of the friend and the marginalization of that of the foe. Donqol’s attitude towards sociopolitical issues of his country is reflected in his stylistic features, such as choice of words as social signifiers, social indexing, modality in syntactic structures, grammatical voice of the text, along with rhetorical figures such as metaphor, allegory, symbolism, derision and repetition. And these are utilized to express the ideology of resistance against enemies and rejection of the current situation of Egypt and fighting against the policies of the then ruler, Anwar Sadat. Accordingly, this poem is a sociopolitical reading; its poetic language serves as a social action, and its text both makes and is made of social relationships, wherein the poet, considering his own ideology and that of the ruling power, portrays his beliefs by selecting different styles of expression.زبان به مثابة فرایندی اجتماعی در خدمت تولید معنا و در سطوح مختلفش دارای بار ایدئولوژیکی است و در تعامل با روابط قدرت به کار گرفته میشود. زبان شعری و آفرینش ادبی بستری مناسب جهت تحلیلهای زبانی و سبکی به شمار میآید و فردیت، تجربیات و ارزشآفرینی در این حوزه از زبان به خوبی قابل اجرا است. از آنجایی که سبکشناسی، مطالعۀ روشهای آفرینش معنا در ادبیات و دیگر متون از طریق زبان میباشد، کارکرد الگوهای زبانشناختی با رویکرد لایهای روشی کارآمد در تحلیل سبکی به شمار میآید. این پژوهش با تکیه بر ابزارهای تحلیل انتقادی گفتمان، نشانهشناسی گفتمانی و مبانی نظریۀ نقشگرایی به بررسی سبکشناختی قصیدۀ «مقابلة خاصة مع ابن نوح» امل دنقل می پردازد تا بیانگر این مهم باشد که شاعر این گفتمان شعری را ابزاری اجتماعی در نظر گرفته و خردلایههای واژگانی، نحوی و بلاغی را در ارتباط با کلانلایههای ایدئولوژی، قدرت و بافت موقعیت گزینش کرده و به زیرساختها نیز هویت بخشیده است تا به بحران سیاسی-اقتصادی حاصل از قرارداد کمپ دیوید بپردازد. شاخصهای سبکی شعر وی (گزینشهای واژگانی، ساختارهای نحوی نشاندار، شگردهای بلاغی معنامند) سازههای گفتمانمداری هستند که دارای بار ایدئولوژیکیاند و بر اساس مناسبات قدرت به برجستهسازی گفتمان خودی و حاشیهرانی گفتمان رقیب منجر میشوند. مؤلفههای سبکی دنقل بیانگر نگرش خاص وی به مسائل سیاسی-اجتماعی کشورش است که از طریق گزینش واژگان بهمثابة نشانههایی اجتماعی، شاخصگذاری گفتمانی، وجهیت در ساختارهای نحوی، صدای دستوری متن و فرایندهای بلاغی مثل استعاره، مجاز، نماد، سخریه و تکرار نمود مییابد تا بیانگر ایدئولوژی مقاومت در برابر دشمنان و عدم پذیرش شرایط کنونی کشور مصر و مبازره علیه سیاستهای حاکم وقت (انورالسادات) باشد. لذا این قصیده خوانشی سیاسی و اجتماعی است که زبان شعریاش کنشی اجتماعی میباشد و متن قصیده، هم سازنده و هم ساخته شده از روابط اجتماعی است که شاعر با توجه به ایدئولوژی خودش و قدرت مسلط، به واسطه گزینش سبکهای بیانی متفاوت به بیان باورها و عقایدش پرداخته است.دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانادب عربی2251-923812420210219The Reflection of Folk Beliefs in the Poetry of Mutanabbiبازتاب باورهای عامیانه در دیوان متنبی39587352810.22059/jalit.2019.233517.611721FAحدیثشیخ اسدیدانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربی دانشگاه شهید چمران اهوازصادقسیاحیاستادیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه شهید چمران اهوازحسندادخواه تهرانیاستاد گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه شهید چمران اهواز0000-0002-0124-8089Journal Article20170517Folk beliefs are among the most important elements of imagery in poetry. Folklore is like a mirror which reflects the spiritual characteristics of a nation and their background through proverbs, stories, myths, songs, and customs. Poets sometimes portray these beliefs so beautifully and delicately in order to elevate their poetry. The poets of the Abbasid era such as Mutanabbi, Sharif Razi, and Mahyar Deilami have been able to enrich and beautify their poetry through the common knowledge of that time and combining them with folk beliefs. The mastery of the poets of the Abbasid third era over their culture, their frequent use of proverbs and slang terms, and their use of ancient mythological culture, beliefs, and customs have let folklore culture into their works. The frequent use of beliefs in their poetry shows their realistic view towards life and their close relationship with their audience regarding social issues. Employing a descriptive-analytical method, an attempt has been made here to study folklore beliefs in the poetry of Mutanabbi. It will be easier to understand the poetry of Mutanabbi if we learn about the folk beliefs and the culture of his time. The results of this study show that Mutanabbi has been successful to enrich his poems by employing many of these folk beliefs. It also argues that his use of these beliefs not only did not diminish the value of his poetry, but also added to its rhetorical beauty. Moreover, the reflection of these beliefs in his poems reveals his collectivism.باورها یکی از مهمترین عناصر تصویرسازی و مضمونآفرینیهای شاعرانه است. ادبیات عامه چون آیینهای است که از رهگذر ضرب المثلها، قصهها، اساطیر، ترانهها و آداب و رسوم آن میتوان ویژگیهای روحی یک ملت و پیشینة آنها را شناخت. گاه شاعران، این باورها را چنان زیبا و ظریف به تصویر میکشند تا بتوانند به یاری آنها در هویتبخشی به شعرشان بهره جویند. در این میان شاعران عصر عباسی همچون متنبی، شریف رضی و مهیار دیلمی توانستهاند در پرتو دانشهای رایج زمانه و آمیختگی آنها با باورهای عامیانه شعر خویش را بارور و زیبا نمایند. احاطة شاعران عصر سوم عباسی به فرهنگ خود و کثرت اشارات آنان به امثال و لغات و اصطلاح عامیانه و بهرهگیری از فرهنگ اساطیری کهن، باورها و اعتقادات، آداب و رسوم و... زمینه را برای ورود فرهنگ عامه در آثارشان مساعد ساخته است. وجود نمونههای بیشمار باورها در شعر شاعران عصر عباسی، نشانگر دید واقعگرایانة آنان به زندگی و بیانگر ارتباط تنگاتنگ شاعران با مخاطبینشان در حوزة مسائل اجتماعی است. این مقاله با تکیه بر شیوة وصفی-تحلیلی در صدد آن است که باورهای عامیانهای چون اعتقاد به چشم زخم، اشک خونین، اعتقاد مفرط به بخت و سرنوشت و پرداخت فدیه و خونبها را دراشعار متنبی بررسی نماید. با درک صحیح باورها، فهم اشعار متنبی بسیار راحت میشود و به گوشهای از باورها و اعتقادات مردمی عصر وی نزدیک میشویم. نتایج این پژوهش نشان میدهد که متنبی با بهکارگیری بسیاری از این باورهای عامیانه، در غنابخشی به شعر خود موفق بوده است. همچنین، نشان میدهد که بهرهگیری وی ازاین باورها نه تنها از شکوه شخصیت وی نکاسته بلکه زیبایی بلاغی اشعار او را دوچندان نموده است. افزون بر این، بازتاب این باورها در گسترة شعر او بعد جمعگرایی و تودهاندیشی او را نیز نمایان میسازد.دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانادب عربی2251-923812420210219A Psychoanalytic Analysis of the Characters and Beliefs in the Novel Al-Nahayat by Abdul Rahman Munifتحلیل روانکاوی شخصیت و باورها در رمان النهایات عبدالرحمن منیف59797351310.22059/jalit.2019.257558.611904FAنعیمعموریدانشیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه شهید چمران اهواز0009-0009-4741-5485زهرااحمدیاندانشجوی زبان و ادبیات عربی دانشگاه شهید چمران اهوازعباسیداللهی فارسانیاستادیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه شهید چمران اهوازیداللهزرگردانشیار گروه روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهوازJournal Article20180509It has been more than a century since psychological analysis was considered as a science. Freud laid the foundations of psychoanalysis and his students developed this knowledge. Considering the high capacity of literature, the connection of this knowledge with psychology is noteworthy. Abdoul Rahman Munif’s novels are valuable and outstanding works of Arabic literature that can be examined through modern analytical and critical methods in order to explain and interpret their hidden aspects. For this purpose, the present article adopts individual and collective psychoanalysis and prominent psychological concepts to study his novel <em>Al-Nahayat</em>. <em>Al-Nahayat</em> is one of the well-known and influential novels in Arab countries, in which Munif criticizes the circumstances of his society. In the current study, the characters are analyzed with reference to psychological complications and traumas such as fear, anxiety, melancholy, and insanity. Concepts such as Mother Nature, totem, taboo, nostalgia, and defense mechanism are also explored. However, the analysis of the psychological aspects of characters such as Assaf and the people of Tybeh village and their humanism is of primary importance. Assaf reflects the unpleasant social, cultural, and economic atmosphere of Tybeh village. In fact, he conveys to the reader the problems that the people of this community are dealing with and reflects their unfavorable situation in the form of a character in the novel. The results of the study of Munif’s novel from a psychological point of view show that the internal conflict and the constant battle between life and death are among the most important issues that Munif has dealt with. In his novel, he tries to show the disorder, social chaos, poverty and misery of people and considers Assaf’s death as a factor in changing the current situation.بیش از یک سده است که تحلیل روانشناسی به عنوان یکی از دانشهای نوین مورد توجه قرار گرفته است. فروید بنیانگذار مکتب روانکاوی، پایههای این علم را بنا نهاد و شاگردانش این دانش را به رشد و بالندگی رساندند. با توجه به ظرفیت والای ادبیات، پیوند این دانش با روانشناسی شایان توجه است. رمانهای عبدالرحمن منیف از آثار ارزشمند و برجستة ادبیات عرب هستند که میتوان آنها را با استفاده از شیوههای تحلیلی و نقادانة نوین مورد بررسی قرار داد و بدین ترتیب جوانب پنهان آنها را آشکار، شرح و تفسیر کرد. بدین منظور در پژوهش حاضر با انتخاب رمان <em>النهایات</em> عبدالرحمن منیف تلاش شده با توجه به نقش شخصیتها و باورها، به روانکاوی فردی و جمعی و مفاهیم برجستة روانی موجود در آنها پرداخته شود. رمان <em>النهایات</em> از رمانهای شناختهشده و اثرگذار در کشورهای عربی بوده که وی در تألیف آن به نقد اوضاع جامعهاش پرداخته است. در این پژوهش، شخصیتها با توجه به جنبههای روانی و آسیبهایی چون ترس، اضطراب، مرگاندیشی، ماتم، مالیخولیا و جنون و دیوانگی تحلیل شدهاند. همچنین باورها و کنشهای عامیانه مانند مادر زمین، توتم، تابو، نوستالژی و مکانیزمهای دفاعی مورد واکاوی قرار گرفتهاند. امّا جنبههای روانی شخصیتهایی چون عساف و مردم طیبه و انسانگرایی آنها، برجستگی بیشتری داشتهاند. شخصیت عساف فضای ناگوار اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی روستای طیبه را به نمایش میگذارد. در واقع او مشکلاتی را که مردم این جامعه با آن درگیر هستند به خواننده منتقل میکند و بازتاب این شرایط نامساعد را میدهد. این پژوهش به شیوة توصیفی-تحلیلی به بررسی حوادث داستان پرداخته است. نتایج حاصل از بررسی رمان <em>النهایات</em> مُنیف از منظر روانی نشان میدهد که کشمکش درونی و نبرد دائمی میان مرگ و زندگی از جمله مهمترین مواردی هستند که منیف به آنها پرداخته است. او در رمان خود سعی میکند بینظمی، آشفتگی جامعه و فقر و بدبختی مردم را به نمایش درآورد و مرگ عساف را عامل تغییر وضع موجود شمرد.دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانادب عربی2251-923812420210219A Comparison between Samih al-Qasim and Adonis’s Readings of the Greek Myth of Ulyssesهمسنجی خوانش سمیح القاسم و ادونیس با اسطوره یونانی اولیس811007576710.22059/jalit.2020.277019.612038FAعلینجفی ایوکیدانشیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه کاشانبهرعلیرضاییدانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربی دانشگاه کاشان0000-0002-2666-6367Journal Article20190302One of the main features of contemporary Arabic poetry is its use of mythology to express social concepts and depict socio-political heterogeneity. Greek mythology is one of the best vehicles for this purpose; that is why it is frequently used by contemporary poets. One of such myths is Ulysses which holds a prominent status among outstanding contemporary Arab poets. Samih al-Qasim (1939-2014), the contemporary Palestinian poet, and Adonis (1930- ), the contemporary Syrian poet, are among them. In light of the attention of the above-mentioned poets given to Ulysses and its central role in conveying desired concepts, this paper aims to study their reading of Ulysses; first, Samih al-Qasim’s, and then, Adonis’ are separately analyzed and compared to Ulysses with its ancient aspect, and then their approach toward the original Greek myth is evaluated. In conclusion, while paying attention to the original myth, the reading of the above-mentioned poets of the myth will be compared to each other. The importance of such research lies in its discovery of the main concerns of these poets which consequently leads to a more accurate and more appropriate understanding of contemporary Arabic poetry. By comparing and analyzing the text of these poems, it can be argued that both poets, under the influence of the Greek myth and inspired by its mythological narrative, turn toward mythologization. Through defamiliarization and introducing novel experiences to the narrative, they depict the heterogeneous status of their individual and social lives in a literary style and offer it to the reader. The most important topics discussed by the two poets include an endeavor to achieve a lost identity, offering loyalty to contemporary Penelope, a hope for resurrection, and finally an emphasis on the need for change and evolution in the Arab society.یکی از مشخصههای اصلی شعر معاصر عربی این است که در بیان مفاهیم جمعی و در ترسیم ناهمگونیهای سیاسی و اجتماعی از اسطوره بهره میگیرد. اساطیر یونانی، یکی از اجتماعپذیرترین اسطورههاست؛ از همین رو از سوی شاعران معاصر مورد اقبال فراوان قرار گرفته است. یکی از این اسطورهها، اسطورة اولیس است که در نزد شاعران برجسته شعر معاصر عربی جایگاه ویژهای یافته است. از جملة این شاعران میتوان به سمیح القاسم شاعر معاصر فلسطین (1939-2014) و ادونیس شاعر معاصر سوریه (1930) اشاره نمود. در پرتو توجه ویژه دو شاعر یاد شده به اسطورة اولیس و نقش محوری آن اسطوره در شیوة القای مفاهیم مورد نظر، پژوهش حاضر بر آن است تا به شیوة توصیفی-تحلیلی در گام اول، خوانش سمیح القاسم و در گام دوم، خوانش ادونیس از اسطورة اولیس را به صورت جداگانه با بُعد کهن آن مورد تحلیل و همسنجی قرار دهد و رویکرد هریک از شاعران را با اصل اسطورة یونانی اولیس بسنجد. در بخش نتیجه نیز ضمن توجه به اصل اسطوره، خوانش دو شاعر از اسطورة یادشده نسبت به یکدیگر مورد همسنجی قرار گرفته است. اهمیت و ضرورت تحقیق در این امر نهفته است که انجام چنین پژوهشهایی به کشف دغدغههای شاعران میانجامد و در پی آن میتوان به فهم دقیقتر و مناسبتری از شعر معاصر عربی دست یافت. از همسنجی و تحلیل متن اسطورهای دو شاعر چنین استنباط میشود که هریک از این شاعران توانستهاند با الهامگیری از این روایت اسطورهای، به اسطورهسازی روی آورند و از رهگذر آشناییزدایی و حمل تجربه جدید بر آن، ادیبانهتر اوضاع نابهسامان و ناهمگون زندگی فردی و اجتماعی خود را به تصویر بکشند و آن را فرادید مخاطب قرار دهند. تلاش برای دستیابی به هویت از دست رفته، ابراز وفاداری به پنهلوپه معاصر، امید به رستاخیزی نوین و تاکید بر ضرورت تغییر و تحول در جامعة عربی از مهمترین محورهای مورد بحث این دو شاعر بوده است.دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانادب عربی2251-923812420210219The Elements of Postmodernism in The Day of the Assassination of the President by Naguib Mahfouzمؤلفههای پسانوگرایی در داستان یوم قتل الزعیم اثر نجیب محفوظ1011207351910.22059/jalit.2019.275786.612030FAصادقعسکریدانشیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه سمنانناهیدخدادادیاندانشآموخته کارشناسی ارشد زبان و ادبیات عربی دانشگاه خوارزمی، تهرانپرویزجهانشاهلودانشجوی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات عربی دانشگاه سمنانJournal Article20190217Postmodernism refers to a wide range of opinions that emerged in the second half of the twentieth century. <em>The Day of the Assassination of the President</em> by Naguib Mahfouz, a contemporary Egyptian novelist, is an example of a postmodernist novel and a metanarrative that seeks to encompass the historical atmosphere of Egypt in its story. In spite of containing manifestations of realism and reflecting some contemporary Egyptian realities, this novel is imaginative in essence. Thus, the purpose of this study is to study the novel as postmodernist fiction and a metanarrative. The findings of the research indicate that, influenced by the school of postmodernism, Naguib Mahfouz seeks to describe the anxieties and bewilderment of contemporary man and his civil disobedience against the current conditions, so that others hear his voice through his fiction. Among the various components of postmodernism, he makes use of paradox, uncertainty, intertextuality, and short circuit more frequently. Intertextuality is particularly evident in the eloquent speech of Mohtashami Zayed because of his exemplary faith. Short circuit is another significant component that is used by Mahfouz when narrating historical events. And incoherence and uncertainty can be seen in every part of the novel. Naguib Mahfouz’s works are the mirror of the Egyptian society since time, place, and historical characters in his story are more eminent compared to fictional characters. Using various postmodern components, he attempts to describe and criticize the inappropriate social, economic, and political conditions of the Egyptian society indirectly, and consequently depicts the organic connection between literature and society and crystallizes social disorders through this genre. By selecting postmodern components, he can illustrate the incompetency of the rulers and the unpleasant socio-economic conditions of Egypt, specifically the issue of poverty.پستمدرنیسم به مجموعة آرا و نظریات مختلف و گستردهای اطلاق میگردد که از نیمه دوم قرن بیستم پا به عرصه ظهور گذاشت. داستان <em>یوم قتل الزعیم</em> (روز قتل رئیس جمهور) نوشتة نجیب محفوظ داستاننویس معاصر مصری، نمونهای از یک داستان پستمدرنیسم و فراداستان است که در صدد گشودن عرصۀ داستانِ خود بر فضای تاریخی مصر میباشد. هدف این پژوهش بررسی داستان یاد شده، در پرتو تکنیک فراداستان با ماهیتی پسانوگرایی میباشد. این داستان با وجود اینکه جلوههایی از واقعیت و رئالیسم را در خود گنجانده، اما داستانی است که ماهیتی تخیلی دارد و حاوی برخی از واقعیتهای معاصر مصر نیز میباشد. یافته های پژوهش بیانگر آن است که نجیب محفوظ در این اثر با تأثیرپذیری از مکتب پستمدرنیسم، به دنبال توصیف اضطرابها، سرگردانیهای انسان معاصر و مبارزۀ منفی بر ضد شرایط بوده است. از بین مؤلفههای متعدّد پستمدرنیسم، از تناقض، اتصال کوتاه، عدم قطعیت و بینامتنیت بیش از سایر مؤلفهها استفاده نموده است. بازتاب بینامتنیت بویژه در صحبتهای محتشمی زاید به دلیل ایمان مثالزدنی او بیشتر آشکار شده است. اتصال کوتاه، مؤلفۀ قابلتوجه دیگری است که محفوظ در حین بیان وقایع تاریخی از آن مدد جسته است. عدم انسجام و قطعیت از دیگر پیامدهای این نظریه است که در جایجای داستان «یوم قتل الزعیم» بیان شده است. آثار نجیب محفوظ آیینۀ جامعۀ مصر است بهگونهای که زمان و مکان و شخصیتهای تاریخی در داستان وی پررنگتر از سایر شخصیتهای داستانی دیده میشوند. وی با بهره گرفتن از مؤلفههای متعدد پسامدرن، در پی آن است تا به طور غیرمستقیم شرایط نامناسب اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جامعۀ مصر را توصیف و نقد نماید و در نتیجه پیوند انداموار ادبیات با جامعه و تبلور نابسامانیهای اجتماعی را در این نوع داستانها به تصویر کشد. وی با گزینش مؤلفههای پستمدرن توانسته تا حدودی بیکفایتی فرمانروایان و شرایط نامناسب اقتصادی-سیاسی کشور مصر و بهویژه مسئلۀ فقر را به تصویر بکشد.دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانادب عربی2251-923812420210219Locales and Their Implications in the Poetry of Yahya al-Samawiمکان و کارکردهای معنایی آن در اشعار یحیی سماوی1211427576810.22059/jalit.2020.263664.611956FAمهدیشاهرخاستادیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه مازندران0000-0001-8137-2102حمیدهفقیه عبداللهیدانشآموخته کارشناسی ارشد زبان و ادبیات عربی دانشگاه مازندرانJournal Article20180812Locale is one of the most important elements of poetry. In resistance literature, places have different semantic functions, depending on the emotions of the writer towards those places. These places are sometimes reminiscent of nostalgic childhood memories and a relief from the current pain and alienation, and sometimes express the poet’s intense interest in or hatred for the characters or events that are related to these places. Because resistance poets reflect the actual events of their lives and societies, and as they themselves have deeply felt the difficulties of resisting oppression and tyranny and have faced the difficulties of exile and persecution, the element of locale is prominent in their poetry. Yahya al-Samawi, a contemporary Iraqi poet, was one of the pioneers of Arabic poetry and one of the members of the Intifada in southern Iraq against the Baathist regime in 1991. Since then, as a result of his political stance, he has lived far from his homeland in exile. His experiences during the Iraqi Baath regime and his emigration followed by the occupation of Iraq by Americans led al-Samawi to pay special attention to Iraq and its cities. Therefore, the element of place is of great importance in his poetry. He consciously makes use of places in his poems to express different feelings such as love, homesickness, hatred, and praise, to recall his good memories and heal his pains, and to resist the oppressors and liberate his homeland. Therefore, this paper adopts a descriptive-analytical method to examine this element and its implications in his poetry.مکان یکی از مهمترین عناصر کلی شعر است که عناصر دیگر شعر در آن نهفته و نزد بسیاری از شاعران حضوری قوی دارد، بهطوری که بخشی از زندگی آنها را تحتتأثیر خود قرار داده است. شاعران مقاومت با توجه به این عنصر، علاقه زیادی به بهرهگیری از آن در اشعار خود نشان دادهاند که این امر، تا حدود زیادی به عواطف و احساساتشان نسبت به آن مکان خاص و یا شناخت آنها نسبت به هویّت ملیشان ارتباط دارد. زیرا شعر شاعران مقاومت بازتاب حوادث واقعی زندگی و جامعه آنها بوده و چون خودشان دشواریهای ناشی از مقاومت در برابر ظلم و استبداد را از عمق جان درک کرده و با دشواریهای تبعید و تعقیب و جایجایی مداوم روبرو بودهاند، عنصر مکان در شعرشان جایگاه برجستهای دارد، یحیی سماوی شاعر معاصر عراقی، از پیشگامان شعر عربی و یکی از رزمندههای انتفاضه مردم جنوب عراق علیه نظام بعثی در سال 1991م بود که از آن زمان تاکنون درنتیجه موضع سیاسی خود، سالها در تبعید و به دور از میهن خود زیسته است، از همین جهت مکان در شعر وی از اهمیت بالایی برخوردار است. این پژوهش با تکیه بر روش وصفی- تحلیلی، به بررسی مکان و کارکردهای معنایی آن در شعر شاعر مقاوم عراقی، یحیی سماوی میپردازد. نتایج این پژوهش نشان میدهد که یحیی سماوی که از بارزترین شاعران معاصر عربی است، اهتمام ویژهای به مکان داشته و این عنصر مجموعههای شعری سماوی را از وجوه مختلفی تحتتأثیر قرار داده است. حضور شاعر در دوران حکومت بعث عراق در میهنش و مهاجرت از آن و سپس اشغال عراق توسط آمریکاییها، سبب گردید سماوی توجه ویژهای به عراق و شهرهای آن داشته باشد. هدف یحیی سماوی در اشاره به این مکانها، کارکردهای مختلفی چون ابراز عشق، دلتنگی، نفرت و مرثیهسرایی برای آنها، بوده و تلاش کرده است تا از این طریق هویت ملی و عواطف و احساسات شخصیاش را به تصویر بکشد.دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانادب عربی2251-923812420210219A Comparative Study of the Myth of “Zoroaster” in the Poetry of Persian and Arab Poetsبررسی تطبیقی اسطوره «زرتشت» در شعر شاعران فارس و عرب1431657578510.22059/jalit.2020.141126.611404FAمحمدحسنامرائیاستادیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه ولایت، ایرانشهر0000-0003-0012-2836Journal Article20160118Modern and ancient Persian and Arab poets, due to the different literary atmosphere of their works and their different personal tastes, have adopted different approaches to the myth of ancient Iran, Zoroastrianism. Thus, their references to this myth and the consequences of such references can be addressed through a comparative study. The myth of Zoroaster is not often present in the poetry of ancient Persian or Arab poets who usually use mythological concepts for purposes such as showing off their knowledge of sciences, expressing religious experiences, exaggeration in praise of someone, expressing their thoughts, or as a figure of speech, and thus have limited the semantic potentials of this myth. However, some contemporary Arab poets, inspired by the German poet and philosopher Friedrich Nietzsche, use this myth to achieve an element for political and social struggles and awaken their nations. In this way, the people rise up against the oppression and corruption of the society. Contemporary Arab poets have created a wide range of meanings through this myth, linking modern experiences with the ancient experiences of millions of people. On the contrary, what is left of this myth in the memory of Persian-speaking poets is different; Zoroaster sometimes equals the Prophet Ibrahim and sometimes is depicted as a fraud or fire worshiper. The purpose of this article is to study the myth of Zoroaster in the poetry of Persian and Arab poets, in light of the American school of comparative literature to show what the symbolic thought of Persian and Arab poets about this myth was and for what purpose each of these poets used this myth in their poetry.فراخوانی اسطورة ایران باستان، زردشت و پیامدهای این حضور ادبی در شعر جدید و قدیم فارس و عرب، غالباً به سبب فضای ادبی متفاوت و نیز سلایق شخصی شاعران رویکردهای متفاوتی یافته است، تا جایی که میتوان با رویکرد مقایسهای و تطبیقی بدان پرداخت و جایگاه این اسطوره را در شعر هر دو شاعران قدیم و جدید فارس و عرب به طور همگام تبیین نمود. اسطورة زردشت اگرچه در شعر شاعران قدیم عرب غالباً وجود ندارد و شاعران قدیم فارس و عرب غالباً از مفاهیم اسطورهای برای اغراضی همانند تفاضل و تفاخر علمی، بیان تجربههای صوفیانه و دینی، مبالغه در مدح ممدوحان و تقریر اندیشه یا آرایش کلام استفاده کرده و قدرت معنایی آنها را محدود نمودهاند، امّا برخی شاعران معاصر عرب، با الهام از فریدریش نیچه (1844-1900)، شاعر و فیلسوف آلمانی، در چهارچوب «نقابِ» اسطورة «زردشت» در پی دستیابی به عنصری برای مبارزات سیاسی-اجتماعی و بیداری ملتهایشان با شعار اَبَرانسان بوده تا بدین وسیله، خیزشی مردمی در برابر اهریمن ظلم و فساد مستکبران معاصر به پا دارند. شاعران معاصر عرب گسترة معنایی وسیعی را در قالب اسطورهها خلق نموده و تجربههای امروزین را با تجربههای کهن باستانی میلیونها انسان پیوند زدهاند؛ در مقابل، آنچه در خاطرة شاعران فارسیزبان از این اسطوره بر جای مانده، متفاوت بوده و زردشت گاه در جایگاهی آسمانی با ابراهیم پیامبر برابری نموده و گاه در جایگاهی زمینی همانند حقّهبازی چابکدست یا کافری آتشپرست مینشیند. هدف این مقاله بررسی تطبیقی اسطورة زرتشت در شعر شاعران فارس و عرب، با تکیه بر مکتب آمریکایی ادبیات تطبیقی است تا نشان دهد که اندیشة نمادین و سمبولیک شاعران فارس و عرب دربارة این اسطوره چه بوده و اصولاً هر یک از این شاعران به چه منظور یا منظورهایی از این اسطوره در شعر خود بهره بردهاند.دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانادب عربی2251-923812420210219Book Review: Reviewing the Book Taj by Jahezکتابشناخت: نگاهی دوباره به کتاب تاج جاحظ1671847352910.22059/jalit.2019.229287.611675FAوحیدسبزیانپوراستاد گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه رازی، کرمانشاهوجیههسروشدانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربی دانشگاه رازی، کرمانشاهJournal Article20170310Jahez is one of the Arab writers who in his works paid special attention to Iranians, Iranian customs, and the Sassanid kings in such a way that it can be easily understood that Iranian culture is respectable and sometimes superior to Arabic culture in his opinion. Jahez clearly admits that the Arabs learned the religion and politics from the Iranians. To him the extent and standard of the correctness is determined by the kings, which is why he says at the beginning of many of his arguments, “It is the morality of the kings that...” or “it is not permissible for the kings that...” or “It is right of the kings that...” In this article, his views regarding Iranians and Sassanid kings including their customs, codes of clothing, table manners, and parties are discussed. At the beginning of each chapter of his book Jahez first gives a general explanation about the topic that is going to be discusses and then mentions the views of Iranians and Sassanid kings on that subject and then goes to the Arab caliphs who in fact imitate the rituals and customs of the Sassanid kings. This style of writing clearly shows the influence of Iranian culture on Arabic culture, especially in matters belonging to Iranian tradition, such as the celebration of Mehregan and Nowruz, the ritual of veiling, and court ceremonies, which have no history in the Islamic Caliphate. And many of the unknown customs of the Sassanid government can be recognized from the common rituals and customs in the Abbasid caliphate, and thus <em>Taj</em> fills in the gaps of the Pahlavi texts that have disappeared.جاحظ از جمله نویسندگان عرب است که در آثار خود توجه ویژهای به ایرانیان، آیین و رسوم ایرانی، پادشاهان ساسانی و سخنان حکیمانة آنها داشته است، به گونهای که به سهولت میتوان دریافت که فرهنگ ایرانی از نظر او قابل احترام و گاه برتر از فرهنگ عربی است. جاحظ به وضوح اعتراف میکند که عربها آیین کشورداری و سیاست را از ایرانیان آموختند. میزان و معیار درستی و صحت هر موضوع را خواست و ارادة شاهان میداند و به همین سبب در ابتدای بسیاری از موضاعات خود میگوید: از اخلاق شاهان این است که... بر شاهان جایز نیست که... از حقوق شاهان این است که... در این نوشتار به دیدگاههای مختلف وی درباره ایرانیان و پادشاهان ساسانی، آداب و رسوم، آداب پوشاک، خوراک، مجالس خوشگذرانی، حکمتها و... پرداخته شده است. چنانکه وی در آغاز هر باب از کتابش که به موضوعی خاص اشاره دارد، ابتدا به توضیحی کلی دربارة آن میپردازد و سپس به ذکر دیدگاههای ایرانیان و پادشاهان ساسانی در آن موضوع خاص میپردازد و آنگاه به میان خلفای عرب میآید و دیدگاههای آنان را که درواقع تکرار همان آیین و آداب و رسوم شاهان ساسانی است بیان میکند. این شیوة نگارش به وضوح تأثیرپذیری فرهنگ عربی از فرهنگ ایرانی را نشان میدهد بهویژه در اموری که از سنتهای ایرانی است از جمله جشن مهرگان و نوروز و نیز آیین پردهداری و تشریفات دربار که در خلافت اسلامی پیشینهای نداشته است. میتوان گفت که گسترة نفوذ فرهنگ و آداب و رسوم ایرانی در میان خلفای عرب به حدی بوده است که جزئی جداییناپذیر از زندگی آنها شده و با فرهنگشان عجین شده است و میتوان بسیاری از آداب و رسوم ناشناختة دولت ساسانی را از آیین و رسوم رایج در خلافت عباسی شناخت و این کتاب جای خالی متون پهلوی را که غالبا از میان رفتهاند پر میکند.