دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانادب عربی2251-92384120120521The Caste Contrariety and its consequenees in Badi Al-Zaman’s Maqamatتضاد طبقاتی و پیامدهای آن در مقامات بدیعالزمان همدانی1282968110.22059/jalit.2012.29681FAعلیگنجیان خناریاستادیار دانشگاه علامه طباطباییسمیه ساداتطباطبائیدانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article19700101“Maqamat” ,Written by Badi Al-Zaman Hamadani, Known as “Maqamqt Al-Kodyah”, is a book written in 4th century (Hijra) and The scholars have paid attention to it from that age till now. Also the structure trait of Maqamat has absorbed effort of researchers to itself and lead them to have less consider to the meaning aspect of this book. Therefore some scholars believe That The Badi Al- Zaman’s efforts is compressed in word arrangement having no tendency to the meaning. Further some believes that Maqamat teaches straight trict and juggle to others, so it has no moral value. But we think Maqamat has historic and social value therewith literary value and Badi Al- Zaman has scrupled in topic choice as carefully as word and stylist choice. Because he smashes fences around literature which limited it to the specific topics, by choice beg as topic and burrowed in to the society and mass life. Thus in This article we try to peruse correlation between Maqamat and society to know we can increase our Linguistics teaching and more information about 4th century (Hijra) people by reading Maqamat.مقامات بدیعالزمان همدانی معروف به «مقامات الکدیة» کتابی است که در قرن چهارم هجری به رشتة تحریر درآمده و از همان دوران تاکنون مورد توجه محققان بسیار واقع شده است. آنان مقامات را از ابعاد گوناگون بررسی کردهاند. ولی ویژگی ساختاری مقامات به گونهای است که بیشتر اهتمام پژوهشگران را معطوف خود ساخته و سبب شده آنان کمتر به ابعاد معنایی این اثر توجه داشته باشند. به همین سبب، برخی از پژوهشگران معتقدند تمام هم و غم بدیعالزمان در گزینش و چینش الفاظ خلاصه شده، و معنا چندان از اهتمام او بهره نبرده است. افزون بر این شماری دیگر بر این باورند که مقامات آموزش بیپردة نیرنگ بازی به دیگران است و از همین رهگذر، ارزش اخلاقی آن را زیر سؤال بردهاند. ولی به نظر میرسد مقامات، افزون بر ارزش ادبی از ارزش تاریخی و اجتماعی نیز برخوردار است. بدیعالزمان به همان اندازه که در گزینش واژگان خود وسواس به خرج داده و در عرصة واژهپردازی یکهتازی کرده، در اختیار موضوع نیز هوشیار بوده است. او از طریق انتخاب موضوع، دیوارهایی که پیرامون ادبیات کشیده شده و آن را در پارهای از درونمایههای معین محصور کرده بود درهم شکست و به درون جامعه و زندگی تودة مردم نقب زد. در این مقاله کوشیدهایم میزان ارتباط میان مقامات بدیعالزمان و جامعهای که در آن میزیسته است بررسی گردد تا ثابت شود ما با مطالعه مقامات نه تنها به آموخته های زبانی خود می افزاییم بلکه اطلاعاتی چند دربارة زندگی مردم در قرن چهارم نیز به دست میآوریمدانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانادب عربی2251-92384120120521Arabic Sentence Divisions From The Viewpoints Of Ibn Hesham & Al-Makhzoomiجمله و تقسیمات آن از دیدگاه ابن هشام و مخزومی29462968210.22059/jalit.2012.29682FAابوالفضلرضاییاستادیار دانشگاه شهید بهشتیJournal Article19700101The study of the sentence and its divisions has been always a cause of difference in syntactical viewpoints among the ancient and modern Arab grammarians.
Ibn Hesham sees three divisions for the Arabic sentence: the noun sentence, the verb sentence and the adverb sentence.
The adverb sentence in his view is that in which a time or place adverb or a prepositional phrase is the predicate proceeded by a negative or interrogative article such as:
Al-Makhzoomi like other Arab grammarians disagrees with Ibn Hesham in this point and sees only two divisions for the Arabic sentence: the verb sentence and the noun sentence.
He says in respect to the third part of Ibn Hesham`s divisions ie. the adverb sentence: if the adverb depends upon an article the sentence should be a verb one and if it not, then that is a noun sentence and needs not to add a third part such as the adverb sentence to the divisions.
He also contradicts Ibn Hesham with regard to the differentiation criteria between the verb and the noun sentences. He sees the both following Arabic sentences:similar as verb sentences, because the predicate in the both is the verb; while he suggests that the sentence, because it has a noun predicate, as a noun sentence.یکی از موضوعات مهم نحوی که همواره مورد بحث و اختلاف نحویان قدیم و جدید بوده، بحث جمله و تقسیمات آن است. جمله از نظر ابن هشام به سه قسم؛ فعلیه، اسمیه و ظرفیه تقسیم میشود. جملة ظرفیه از نظر وی، جملهای است که مسندِ آن ظرف یا جار و مجرور مقدّم و مسبوق به نفی و استفهام باشد مثل: «أعندک زید» یا «أفی الدار زید». اما مخزومی این تقسیمبندی را قبول ندارد و مثل سایر نحویان معتقد است جمله دو نوع است: اسمیه و فعلیه. او نوع سوم یعنی ظرفیه را به عنوان یکی از اقسام جمله نمیپذیرد و میگوید: ظرف اگر متکی بر ادات باشد، جملة فعلیه و اگر متکی بر ادات نباشد، جملة اسمیه است. نه اینکه قسم دیگری را به اقسام جمله بیفزاییم و ظرفیه بنامیم. او همچنین در مورد معیار تشخیص جملة فعلیه و اسمیه با ابن هشام در تعارض است. مخزومی جملة «البدرُ طلع» را مثل جملة «طلع البدر» فعلیه میداند؛ زیرا مسندِ آن فعل است و جملة «البدرُ طالعٌ» را اسمیه میداند؛ زیرا مسند آن اسم است.دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانادب عربی2251-92384120120521Methods used by contemporary Arab writers in writing the history of Contemporary Arab literatureروشهای «تاریخنگاری ادبی» نزد نویسندگان معاصر عرب47642968310.22059/jalit.2012.29683FAحسندادخواه تهرانیدانشیار دانشگاه شهید چمران اهوازفاطمهسعدونیدانشجوی دورة دکتری دانشگاه شهید چمران اهوازJournal Article19700101To write the history of Arab literature, contemporary Arab writers have used different methods. These methods differ from each other and each one has some advantages over the other methods, although there are some commonalities between them in classifying different stages of Arab literature, the manner of introducing poets and writers, reviewing different types of poem and prose, and interpreting semantic aspects of poems.
In this paper, the books written by Arab authors and the methods used by these authors in the past two centuries have been reviewed and the strengths of each book have been refered to. It seems that some of the contemporary Arab writers have tended to use the methods of orientalists in writng the history of Arab litrature and some of them have used the traditional methods. Following the methods of orientalists, another group of writers have tried to amend the deficiencies of these methods.نویسندگان معاصر عرب، در نگارش تاریخ ادبیات عربی، از همة روشهای تاریخنگاری ادبی بهره جستهاند، این روشها، با همة اشتراکات خود، در موضوعاتی مانند دسته بندی مراحل تاریخ ادبیات عربی، روش شناساندن نویسندگان و شاعران، بررسی انواع شعر و نثر و تحلیل مضامین و درونمایههای شعری، متفاوت از یکدیگرند و هر کدام بر دیگری از امتیازاتی برخوردار است.
در این نوشتار، با توصیف کتابهای تاریخ ادبیات عربی که در دو سدة گذشته از سوی نویسندگان عرب، تدوین شده است، به روشهای آنان در بازگویی تاریخ ادب عربی اشاره گردیده و ویژگی و امتیاز هر کتاب مورد بررسی قرار گرفته است.
به نظر میرسد که برخی از تاریخ ادبیات نویسان معاصر عرب، از روشهای خاورشناسان در تدوین تاریخ ادبیات عربی، بیش از دیگران بهره جستهاند و برخی دیگر، روش نویسندگان سنتی عرب را پیش روی خویش قرار دادهاند و دستهای دیگر ضمن پیروی از خاورشناسان، کوشش نمودند تا کاستیهای آثار ایشان را در کتابهای خویش جبران کننددانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانادب عربی2251-92384120120521Aesthetics of Ironies in Arabic and Persian languagesزیباییشناسی کنایهها در زبان عربی و فارسی65922968410.22059/jalit.2012.29684FAمحمدرضاعزیزیاستادیار دانشگاه بیرجندJournal Article19700101The irony is a flexible Structure in Arabic and Persian languages in which speaker can state his concerns ambiguously and addressee comprehend the favorite meaning of the irony according to his atmosphere and cultural situation This artistic and eloquent approach has various motives like shame and shyness, fear of saying beliefs freely, attraction of addressee, defamilarezation, running away from punishment and etc to declare the message indirectly. The irony has linguistic, social, national and literary functions. It can also challenge the process of inference at individual, legal, historical fields .کنایه، ساختی انعطافپذیر در زبان فارسی و عربی است تا گوینده، دلمشغولی گوناگون خود را به یاری آن در پرده بازگو کند و شنونده نیز با توجه به زمینة فرهنگی که در زیر لایة ظاهری و لفظی کنایهها قرار گرفته است، در برداشت معنای دلخواه خویش مردد و دو دل شود. این شگرد ادبی و هنری با انگیزههایی همچون: شرم و آزرم، ترس از بازگفت بیپردة اندیشهها، فرار از بازخواست، آشناییزدایی و جلب توجه مخاطب... معنای صریح را به وجهی غیر مستقیم به نمایش میگذارد و کارکردهای گوناگون زبانی، اجتماعی، تاریخی، قومی، ملّی و تأثیر و گیرایی سخن را به دنبال دارد. همچنان که در حوزههای فردی، اخلاقی، حقوقی و تاریخی نیز پارهای از چالشها را در روند استنباط مخاطب باعث میشود.دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانادب عربی2251-92384120120521Salm Khasir and Innovation in Arabic poetryسَلم خاسر و نوآوری در شعر عربی931042968510.22059/jalit.2012.29685FAباقرقربانی زرّیندانشیار دانشگاه آزاد اسلامی - واحد تهران مرکزیJournal Article19700101Salm ibn Amr khasir The First Abbasid poet born in Basra.He was a pupil and narrator of the poet Bashar ibn Burd. He acquired his nickname (the Loser),when he sold a copy of the Quran in exchange for a book of verse; other explanations are also given. When young,he moved to Baghdad and became a panegyrist of the ‘Abbasid caliphs,the Barmakids, in especial Fadl Barmaki,and other leading persons.He kept company with Abu al ‘Atahia , Marwan ibn Abi Hafsa, Waliba ibn Hubab and Abu al-Shamaqmaq.Salm made panegyric poems and elegies. He died in 186 (Hejira) Some enumeratc him Sadducee for his relation with Bashar. He invented the ultra –short rajaz monometer (four syllables per line: mustaf’ilun) employed in a poem praising Hadiسلم بن عمرو خاسر، شاعر عصر نخست عباسی در بصره به دنیا آمد. وی شاگرد و راوی اشعار بشّار بن بُرد بود. او را خاسر نامیدند، زیرا نسخهای از قرآن را فروخت تا دیوان شعری بخرد. دلایل دیگری نیز برای این لقب وی گفته شده است. در دوران جوانی، سلم به بغداد رفت و به مدح خلفای عباسی، برمکیان به ویژه فضل برمکی، و دیگر امیران پرداخت. وی با ابوالعتاهیه، مروان بن ابی حفصه، والبه بن حباب و ابو الشمقمق معاشرت داشت. اشعار او بیشتر مدایح و مراثی است. سلم در 186 هـ.ق درگذشت. برخی، سلم را به جهت ارتباط با بشّار از اصحاب زندقه برشمردهاند.
سلم خاسر شعری را در ستایش هادی عباسی در بحر رجز سرود که هر بیت آن فقط یک «مستفعلن» (چهار هجا) داشت و این در عروض و ادبیات عربی تا پیش از وی سابقه نداشت و از نوآوریهای سلم شمرده میشود.دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانادب عربی2251-92384120120521A criticism of artistic image from the traditional eloquence point of viewنقدی بر تصویر هنری از دیدگاه بلاغت سنتی1051282968610.22059/jalit.2012.29686FAغلام¬عباسرضایی هفتادُردانشیار دانشگاه تهرانحسینچراغی وشاستادیار دانشگاه لرستانJournal Article19700101This article aim to investigate image concept from the traditional rethoric point of view and shows how traditional rethoric stopped because of negligible understanding of image notion and focus on shape, without seriously dealing with contents. Although in this respect, Molla Abdolghaher Jorjani is superior to others and has vast attempts, but after him there was no suitable evolution in rethoric .
Furthermore, this article tries to show why traditional rethoric failed in releasing itself from details in image and didn’t gain structured view to image where manner of relation of content relationship with these images has been scrutinized. Although Abdolghaher had attempts in this field, which is pioneer of his time, but after him these issues were not followed, even some eloquence experts, narrowed his opinions and decreased their values.
The method of this research is investigation of prominent rethoric point of view in traditional eloquence to present a policy of traditional eloquence. Necessity of this research is that it highlights defects and shortages of traditional rethoric and reveals that applied researches based on traditional rethoric are not enough and we must use new theories in rethoric beside them.این مقاله در پی آن است که مفهوم تصویر را از منظر ناقدان قدیم مورد بررسی قرار دهد و نشان دهد که چگونه بلاغت قدیم در چارچوب درک جزئی از مفهوم تصویر و تمرکز بر جانب شکل، بدون پرداختن جدی به محتوا در نتیجة عواملی چند متوقف ماند. هر چند در این راستا عبدالقاهر جرجانی سرآمد قدماست و تلاشهایی گستردهتر داشت. اما پس از وی، دانش بلاغت تحولی شایسته نیافت. افزون بر این در این مقاله تلاش بر آن است که نشان داده شود چرا بلاغت قدیم نتوانست خود را از جزئینگری در تصویر رها کند و وارد عرصة نگاه ساختاری به تصویر شود. آنجا که چگونگی ارتباط تصاویر بلاغی جزئی با هم در تصویر کلی ساختار و چگونگی ارتباط این تصویر کلی با آنها و همچنین کیفیت ارتباط محتوا با این تصاویر، مورد کنکاش قرار میگیرد. هرچند عبد القاهر تلاشهایی ابتدایی در این زمینه داشت که نسبت به زمان خود بسیار پیشروتر بود، اما پس از وی، چنین مباحثی دنبال نگردید. حتی برخی از بلاغیان نظرات او را محدودتر کردند و از ارزش آن کاستند.
روش تحقیق در این پژوهش، بررسی دیدگاههای بلاغیان برجسته در عرصة بلاغت سنتی است. تا از این رهگذر خطمشی بلاغت سنتی آشکار گردد. ضرورت این پژوهش در آن است که کمبودهای بلاغت سنتی را نمایان میسازد و در پی آن مشخص میگردد که در پژوهشهای کاربردی تکیه بر بلاغت سنتی کفایت نمیکند. و باید افزون بر آن از نظریات جدید در عرصه بلاغت نیز بهره گرفت.دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانادب عربی2251-92384120120521Clarification of emotion and its position in the most important of Shistu prayer publicationتجلی عاطفه و جایگاه آن در صحیفه سجادیه1291522968710.22059/jalit.2012.29687FAمهدیترکشونددانشجوی دورة دکتری زبان و ادبیات عربی دانشگاه تهرانموسیعربیدانشجوی دورة دکتری زبان و ادبیات عربی دانشگاه تهرانمجتبیترکاشونددانشجوی دورة کارشناسی ارشد زبان و ادبیات عربی دانشگاه تهرانJournal Article19700101Emotion is a force with which we convey our interior feeling such as love, hatred, anger, anxiety and is general all our joys to the others.emotin, or maybe its force by itself is one of most fundamental bases of a literary work and its exactly the factor that makes the words or the works eternal , because it evokes the person emotion and feelings all the time and the person never gets tired of reading it. Science and scientific theories related to it are made and processed by our wisdom and wisdom is rapidly changeable but emtion has very little changes and even if its changer at a time , the change is not in the foundation and its basis , but the change is in the form and is appearance. Emotin itself includes: the emotin of enthusiasm , fear , joy and anger and each of them has its own special details and perceptions. Enthusiasm , for example , includes the two element of eulody and thankfulness.emotion of fear includes apolgy and affection and joy includes enthusiasm and tenderness and tenderness and anger includes satire , promise and blameعاطفه، نیرویی است که به وسیل? آن احساسات درونی ما به دیگران منتقل میشود و مهمترین پای? یک اثر ادبی و سبب جاودانگی آن به شمار میآید. عاطفه، خود مشتمل بر موارد زیر است: رغبت، رهبت(ترس)، طرب، غضب؛ و هر یک از اینها نیز شامل جزئیات و انواع مختص به خود هستند؛ مثلاً رغبت، دربرگیرند? دو عنصر مدح و شکر است. و رهبت (ترس) شامل اعتذار و استعطاف؛ و طرب نیز دربردارند? شوق و رقّتالنسیب؛ و به همراه غضب نیز هجو، وعید و عتاب میآید. امام سجّاد (ع) شکایت و درد دل خویش را در خلال مدایح خویش جای داده و به صورت ایهام و کنایهوار به شکایت و انتقاد از حکومت جور پرداخته؛ از این رو یکی از نمودهای زیبای مدح، مدحِ آمیخته با شِکوه است که به برشمردن صفاتی از باری تعالی میپردازد و ایهاموار سرشار از شِکوه و گلایه است و با تعمّق بیشتر درمییابیم آن حضرت در خلال آن، دربار? پایمال شدن حق ِمظلومان سخن رانده است. خشم و غضب بر دیگران نیز با بهکارگیری کنایهها و تعریضهای متفاوت به صورت غیرمستقیم و مخصوصاً در قبال کسانی که حق او و اجدادِ پاک مطهّرش را پایمال کردهاند، نمایان استدانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانادب عربی2251-92384120120521Review of References in Research articles of Arabic Language and Literatureنقد و بررسی منابع استنادى در مقالات علمی پژوهشی زبان و ادبیات عربی1531742968810.22059/jalit.2012.29688FAصادقعسکریاستادیار دانشگاه سمنانJournal Article19700101One of the most important task of the researchers after selection the research topic, is search for various sources and references for gathering data and information about the subject. undoubtedly this search has been more extensive and accurate, value and credibility. Accordingly should be said that the number and variety of citation sources and credit is one of the criteria in evaluation academic research.
Review of more than 85 research articles in the Arabic language and literature journals has been published indicate that regardless of a few of articles accepted research that required standards have been somewhat as an appropriate model for researchers have been mentioned, but in many of the articles in the Journal of Arabic Language and Literature in the country, the scientific regulations and standards regarding the necessity and quality, citing to various sources, has not been considered.
As a result, many research articles in Arabic language and literature have got lots of defects and faults such as: excessive reliance on secondary and less important sources, that resulting from lack of attention to resources status and credit of the authors, lack of resources, lack of variety and lack of external resources that resulting from brief search and superficial that due to the bigger problem called lack of scientific motivation and only intended to use only the relevant points to improve.یکی از مهمترین وظیفة پژوهشگران پس از انتخاب موضوع تحقیق، جستجو برای یافتن منابع ومراجع مختلف جهت جمع آوری معلومات و اطلاعات لازم پیرامون موضوع است. شکی نیست که هر اندازه این جستجو وسیعتر و دقیقتر باشد، ارزش و اعتبار تحقیق بیشتر خواهد بود. بر همین اساس باید گفت که تعداد و تنوّع و اعتبار منابع استنادی، یکی از معیارهای ارزشیابى تحقیقات دانشگاهى است.
بررسی بیش از 85 مقالة علمی- پژوهشی زبان وادبیات عربی که در مجلات معتبر کشور چاپ شده است نشان می دهد که صرف نظر از وجود تعدادى مقالات علمى پژوهشی قابل قبول که تا حدودی داراى استانداردهاى لازم بوده و به عنوان الگویى مناسب براى پژوهشگران ذکر گردیدهاند، ضوابط و معیارهاى علمی در خصوص ضرورت و کیفیت استناد به منابع متنوع، در بسیارى از مقالات علمى رعایت نشده است.
در نتیجه بسیارى از مقالات علمی پژوهشی زبان وادبیات عربى داراى کاستیهای فراوانى مانند: تکیة بیش از حد بر منابع دست دوم و کم اهمّیت است؛ که ناشی از عدم توجه به جایگاه منابع واعتبار نویسندگان بوده. و همچنین قلّت منابع و فقدان تنوع و فقدان منابع خارجی که ناشی از جستجوی سطحی و مختصر است. که خود ناشی از مشکل بزرگتری به نام فقدان انگیزة علمی و تنها به قصد استفاده از امتیاز مربوطه جهت ارتقاست.دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانادب عربی2251-92384120120521“Seekiny for identity of Islam and Arab in Mohammad Mahdi Jawaheri’s poems”هویتیابی اسلام و عرب در اشعار محمد مهدی جواهری1752022968910.22059/jalit.2012.29689FAشهریارنیازیاستادیار دانشگاه تهرانسیده فیروزهحسینیکارشناس ارشد زبان و ادبیات عربی دانشگاه تهرانJournal Article19700101Mohammad Mahdi Javaheri most of whose poems have political and social concepts is one of the prominent poets in Iraq. He could devote himself to composing national poems for more than a half century. Although most of his poems talk about movements and heroism in Iraq, it should not be ignored that he did not limit himself just to his country. In this regard, he had pugnacity view against tyranny in Islamic world in addition to his country, Iraq. In fact, his poems are indicative of Islamic and Arabic identity. He could rely in his work on Islamic codes and unity, cooperation and correlation in Islamic world. In this article, it has been tried to discuss his poems from the aspect of Islamic nationalismمحمد مهدی جواهری از شاعران برجستة کشور عراق است. کسی که بیشتر اشعارش را به مفاهیم سیاسی و اجتمـــاعی اختصاص داده است. وی توانست بیش از نیم سده، گرایش خود را به سرودن اشعار میهنی حفظ کند. اگر چه بیشتر اشعار جواهری، دربردارندة جنبشها و قهرمانیهای کشور عراق است، نباید از نظر دور داشت که وی هیچگاه خود را محدود به کشورش نکرده است. بنابراین، دیدگاه ظلم ستیزی جواهری، تنها منحصر به عراق نمیشود و جهـان اسلام را نیز دربرمیگیرد. در واقع اشعار او بیانگر هویت ملـی اسلام و اعـراب است. او با تکیه بر اصـل اسلام، یکپارچــگی را در دستور کار خود قرارداد و خواستار همبستگی جهان اسلام گردید. در این مقاله سعی شده است اشعار این شاعر بزرگ را از جنبة ملـیگرایی اسلامی بررسی کنیم.دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانادب عربی2251-92384120120521Khaghani and Bohtori’s nostalgic view to the Ivan Madaenنگاه نوستالژیک خاقانی و بحتری به ایوان مداین2032302969010.22059/jalit.2012.29690FAحمید رضامشایخیاستادیار دانشگاه مازندراناصغرخوشه چرخدانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه مازندرانJournal Article19700101Nostalgia is a Summary of bitter and sweet inner sense to individuals, past, occasions, hometown or country, utopia and hidden inner wishes. in psychological view, this sense is a result of mental remen berance or idealism, and for several reason such as to be far away from hometown, immigration, failure in personal life, mourning of the friends' loss, loss of golden situation, listening to music, gazing remnants and past generation works, aging and physical decline, occur in the inner sight of individual that is out of authority of individual. Since literature is manifestation of human's pure emotions and feelings, this unconscious sense has special sight in literary text and undoubtedly it is more clear in some literary text for special reasons. For instance we can point the samples such as: Ivan madaen, majestic and Luxurious place of Sasanid period which became wreckage over time that was effective in nostalgia sense in Bohtori (Arabic poet of Third century) and Khaghni (Persian poet of sixth century). Both Arab and Persian poet after gazing remnants of this palace with exemplary view from nostalgia sense, they felt sorry about glorious period of palace and its lords; they sighed to present loneliness with mental remembrance about past generation and past golden occasions and they protested to the present while the time is going on. So, this article is to clear and bold it's nostalgic components. Besides how much both mentioned poets could reflect it in there poems.
Word, image, color, allegorical and national-religious hints, allusion with implicit meaning, the type of used sentences in second goals are most important lingual components that come from this unconscious sense in Bohtori and Khaghani's odes that have been analyzed in this Articleنوستالژی (nostaligia) واژهای فرانسوی است که از دو سازة یونانی(nostos = بازگشت) و (alogos = درد و رنج) ترکیب شده. معنی لغوی آن «بازگشت درد و رنج» است. در اصطلاح، نوستالژی خلاصة یک حس درونی تلخ و شیرین نسبت به اشخاص، وطن و زادگاه (رویکرد گذشته گرا) و یا آرمان شهر، موقعیتهای گذشته و آرزوهای نهفته درونی (رویکرد آینده گرا) است. این احساس از لحاظ روانشناسی نتیجة یادآوری ذهنی یا آرمانپنداری است. نوستالژی، ناخودآگاه در درون فرد بروز پیدا میکند و از حوزة اختیار فرد خارج است. از آن جاییکه ادبیات تجلّیگاه عواطف و احساسات پاک انسانی است این حسِ ناخوداگاه در برخی از متون ادبی ما به دلایلی جلوهای ویژه دارد. نوستالژی در آثار ادبی از راه مؤلفههای زبانی و بیانی به ظهور میرسد و نقد روانشناختی در حوزة ادبیات، بررسی این حس را در آثار شاعران و نویسندگان را بر عهده دارد. ایوان مداین، کاخ باشکوه و مجلّل دورة ساسانیان با گذشت روزگار به ویرانهای بدل شده است که در پیدایش حس نوستالژیکی بُحتری (شاعر عرب قرن سوم) و خاقانی (شاعر پارسی قرن ششم) به هنگام دیدار از این کاخ، موثر افتاده است. هر دو شاعر تازی و پارسی، ناخودآگاه پس از دیدن ماندههای این کاخ با نگاه پندآموز و عبرتانگیز برآمده از حس نوستالژیک، به یاد دوران باشکوه کاخ و پادشاهان و افراد آن، افسوس خوردهاند و با یادآوری روزگار زرین و خوش گذشته، نسبت به احساس تنهایی کنونی، آه کشیدهاند و در این احساس روانی به نوعی نسبت به دوران حال و گردش روزگار معترض شدهاند. واژه، تصویر، رنگ، تلمیحات و اشارات ملّی مذهبی، سخنان بدیهی در معنای ضمنی و نوع جملات به کار گرفتهشده در اغراض ثانویه از مهمترین مؤلفههای زبانی برآمده از این حس فردی ناخودآگاه در قصاید ایوان مداین (بُحتری و خاقانی) است؛ که در این مقاله تحلیل و بررسی میشوند.دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانادب عربی2251-92384120120521Archetypical critique of “when we left the bridge” by Abdul Rahman Munifنقد کهنالگویی رمان «حین ترکنا الجسر»2312482969110.22059/jalit.2012.29691FAجواداصغریاستادیار دانشگاه تهرانjasghari@ut.ac.irمهراننجفی حاجیورکارشناس ارشد دانشگاه تهرانJournal Article19700101In this paper, at first we reviewed the topics of literary modern criticism and psychological criticism and relationship between psychology and literature, paving the ground for the entry in the main topic. Then We critique the modernist novel «when we left the bridge» by Abdul Rahman Munif through archetypes put forward by psychologists and critics. In this paper criticism of the novel mentioned on the basis of these original models is: the self, the sage old man, the keeper of the threshold, the Prophet, the colored, the shade and the clownدر این مقاله پس از مقدمه، ابتدا اصطلاح کهن الگو تبیین شده و سپس نشانههای آن در رمان مدرنیستی «حین ترکنا الجسر» بررسی و تحلیل شده است. هدف نویسندگان این مقاله تحلیل این رمان مشهور بر اساس دیدگاههای روانشناختی کارل گوستاو یونگ است. یافتن این کهنالگوها ثابت میکند که انسانها از برخی ویژگیهای روحی- روانی و رفتاری مشترک برخوردارند. این امر در واقع، موضوع ناخودآگاه جمعی را که یونگ مطرح کرده به اثبات میرساند. در این مقاله، رمان یاد شده با استفاده از کهنالگوهای خود، پیر فرزانه، نگهبان آستانه، پیک، ملون، سایه و دلقک، نقد و تحلیل شده است. در پایان مقاله توضیحی دربارة مفهوم «پل» در این رمان آمده است.