تضاد طبقاتی و پیامدهای آن در مقامات بدیع‌الزمان همدانی
تضاد طبقاتی و پیامدهای آن در مقامات بدیع‌الزمان همدانی

علی گنجیان خناری؛ سمیه سادات طباطبائی

دوره 4، شماره 1 ، خرداد 1391، صفحه 1-28

https://doi.org/10.22059/jalit.2012.29681

چکیده
  مقامات بدیع‌الزمان همدانی معروف به «مقامات الکدیة» کتابی است که در قرن چهارم هجری به رشتة تحریر درآمده و از همان دوران تاکنون مورد توجه محققان بسیار واقع شده است. آنان مقامات را از ابعاد گوناگون بررسی ...  بیشتر
جمله و تقسیمات آن از دیدگاه ابن هشام و مخزومی
جمله و تقسیمات آن از دیدگاه ابن هشام و مخزومی

ابوالفضل رضایی

دوره 4، شماره 1 ، خرداد 1391، صفحه 29-46

https://doi.org/10.22059/jalit.2012.29682

چکیده
  یکی از موضوعات مهم نحوی که همواره مورد بحث و اختلاف نحویان قدیم و جدید بوده، بحث جمله و تقسیمات آن است. جمله از نظر ابن هشام به سه قسم؛ فعلیه، اسمیه و ظرفیه تقسیم می‌شود. جملة ظرفیه از نظر وی، جمله‌ای است ...  بیشتر
روشهای «تاریخ‌نگاری ادبی» نزد نویسندگان معاصر عرب
روشهای «تاریخ‌نگاری ادبی» نزد نویسندگان معاصر عرب

حسن دادخواه تهرانی؛ فاطمه سعدونی

دوره 4، شماره 1 ، خرداد 1391، صفحه 47-64

https://doi.org/10.22059/jalit.2012.29683

چکیده
  نویسندگان معاصر عرب، در نگارش تاریخ ادبیات عربی، از همة روش‌های تاریخ‌نگاری ادبی بهره جسته‌اند، این روش‌ها، با همة اشتراکات خود، در موضوعاتی مانند دسته بندی مراحل تاریخ ادبیات عربی، روش شناساندن ...  بیشتر
زیبایی‌شناسی کنایه‌ها در زبان عربی و فارسی
زیبایی‌شناسی کنایه‌ها در زبان عربی و فارسی

محمدرضا عزیزی

دوره 4، شماره 1 ، خرداد 1391، صفحه 65-92

https://doi.org/10.22059/jalit.2012.29684

چکیده
  کنایه، ساختی انعطاف‌پذیر در زبان فارسی و عربی است تا گوینده، دل‌مشغولی گوناگون خود را به یاری آن در پرده بازگو کند و شنونده نیز با توجه به زمینة فرهنگی که در زیر لایة ظاهری و لفظی کنایه‌ها قرار گرفته ...  بیشتر
سَلم خاسر و نوآوری در شعر عربی
سَلم خاسر و نوآوری در شعر عربی

باقر قربانی زرّین

دوره 4، شماره 1 ، خرداد 1391، صفحه 93-104

https://doi.org/10.22059/jalit.2012.29685

چکیده
  سلم بن عمرو خاسر، شاعر عصر نخست عباسی در بصره به دنیا آمد. وی شاگرد و راوی اشعار بشّار بن بُرد بود. او را خاسر نامیدند، زیرا نسخه‌ای از قرآن را فروخت تا دیوان شعری بخرد. دلایل دیگری نیز برای این لقب وی گفته ...  بیشتر
نقدی بر تصویر هنری از دیدگاه بلاغت سنتی
نقدی بر تصویر هنری از دیدگاه بلاغت سنتی

غلام¬عباس رضایی هفتادُر؛ حسین چراغی وش

دوره 4، شماره 1 ، خرداد 1391، صفحه 105-128

https://doi.org/10.22059/jalit.2012.29686

چکیده
  این مقاله در پی آن است که مفهوم تصویر را از منظر ناقدان قدیم مورد بررسی قرار دهد و نشان دهد که چگونه بلاغت قدیم در چارچوب درک جزئی از مفهوم تصویر و تمرکز بر جانب شکل، بدون پرداختن جدی به محتوا در نتیجة عواملی ...  بیشتر
تجلی عاطفه و جایگاه آن در صحیفه سجادیه
تجلی عاطفه و جایگاه آن در صحیفه سجادیه

مهدی ترکشوند؛ موسی عربی؛ مجتبی ترکاشوند

دوره 4، شماره 1 ، خرداد 1391، صفحه 129-152

https://doi.org/10.22059/jalit.2012.29687

چکیده
  عاطفه، نیرویی است که به وسیل? آن احساسات درونی ما به دیگران منتقل می‌شود و مهم‌ترین پای? یک اثر ادبی و سبب جاودانگی آن به شمار می‌آید. عاطفه، خود مشتمل بر موارد زیر است: رغبت، رهبت(ترس)، طرب، غضب؛ و هر ...  بیشتر
نقد و بررسی منابع استنادى در مقالات علمی پژوهشی زبان و ادبیات عربی
نقد و بررسی منابع استنادى در مقالات علمی پژوهشی زبان و ادبیات عربی

صادق عسکری

دوره 4، شماره 1 ، خرداد 1391، صفحه 153-174

https://doi.org/10.22059/jalit.2012.29688

چکیده
  یکی از مهمترین وظیفة پژوهش‌گران پس از انتخاب موضوع تحقیق، جستجو برای یافتن منابع ومراجع مختلف جهت جمع آوری معلومات و اطلاعات لازم پیرامون موضوع است. شکی نیست که هر اندازه این جستجو وسیع‌تر و دقیق‌تر ...  بیشتر
هویت‌یابی اسلام و عرب در اشعار محمد مهدی جواهری
هویت‌یابی اسلام و عرب در اشعار محمد مهدی جواهری

شهریار نیازی؛ سیده فیروزه حسینی

دوره 4، شماره 1 ، خرداد 1391، صفحه 175-202

https://doi.org/10.22059/jalit.2012.29689

چکیده
  محمد مهدی جواهری از شاعران برجستة کشور عراق است. کسی که بیشتر اشعارش را به مفاهیم سیاسی و اجتمـــاعی اختصاص داده است. وی توانست بیش از نیم سده، گرایش خود را به سرودن اشعار میهنی حفظ کند. اگر چه بیشتر اشعار ...  بیشتر
نگاه نوستالژیک خاقانی و بحتری به ایوان مداین
نگاه نوستالژیک خاقانی و بحتری به ایوان مداین

حمید رضا مشایخی؛ اصغر خوشه چرخ

دوره 4، شماره 1 ، خرداد 1391، صفحه 203-230

https://doi.org/10.22059/jalit.2012.29690

چکیده
  نوستالژی (nostaligia) واژه‌ای فرانسوی است که از دو سازة یونانی(nostos = بازگشت) و (alogos = درد و رنج) ترکیب شده. معنی لغوی آن «بازگشت درد و رنج» است. در اصطلاح، نوستالژی خلاصة یک حس درونی تلخ و شیرین نسبت به اشخاص، وطن ...  بیشتر
نقد کهن‌الگویی رمان «حین ترکنا الجسر»
نقد کهن‌الگویی رمان «حین ترکنا الجسر»

جواد اصغری؛ مهران نجفی حاجیور

دوره 4، شماره 1 ، خرداد 1391، صفحه 231-248

https://doi.org/10.22059/jalit.2012.29691

چکیده
  در این مقاله پس از مقدمه، ابتدا اصطلاح کهن الگو تبیین شده و سپس نشانه‌های آن در رمان مدرنیستی «حین ترکنا الجسر» بررسی و تحلیل شده است. هدف نویسندگان این مقاله تحلیل این رمان مشهور بر اساس دیدگاه‌های ...  بیشتر