نویسنده

استادیار دانشگاه کاشان

چکیده

یکی از مطرح‌ترین و گیراترین مباحثی که اکنون توجه منتقدان شعر معاصر عرب را به خود جلب کرده، بحث نقاب و کارکرد آن است که در بین فارسی-زبانان کمتر مورد توجه قرار گرفته است. یافت‌ها و دریافت‌های ما در این جستار متوجه نقاب و کارکرد آن می‌باشد. پرسش‌هایی که در اینجا در گسترة دید خود قرار دادیم و تلاش نمودیم تا به آنها پاسخ بگوییم از این قرار است: نقاب چیست و ریشه‌های آن را باید در کجا جست؟ بین چهره‌های سنتی و تکنیک نقاب چه رابطه‌ای وجود دارد؟ شاعر به هنگام بهره‌گیری از نقاب، چه اصولی را باید در گسترة دید خود قرار دهد؟ فرایند بهره‌گیری از یک چهرة سنتی و نقاب زدن به آن را چگونه می‌توان ترسیم نمود؟ عرب‌ها از چه زمان با این تکنیک آشنا شدند و تحت تأثیر چه مکانیزمی رو به سوی این فن آوردند. و مهمتر از همه این که این تکنیک چه کارکردی در شعر معاصر عرب داشته است؟ از نتایج این تحقیق آن است که فراخوانی شخصیّت، نقاب نیست، فراخوانی شخصیت یک مرحله است و نقاب زدن به آن مرحله‌ای دیگر. نقاب عموماً با شخصیت‌های سنتی سروکار دارد تا شخصیت‌های خیالی و عناصر طبیعی. بهره‌گیری از فن نقاب به پوشیدگی و بیان غیر مستقیم ایده‌ها کمک شایانی می‌کند و به رمزی بودن اثر می-انجامد

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

A Introduction to Niqāb (Innuendo) and Its Application in Contemporary Arabic Poetry

نویسنده [English]

  • Ali Najafi Iwaki

چکیده [English]

One of the most common and appealing issues grabbing the attention of the critics of contemporary Arabic literature is innuendo and its applications which are not much attended to by Persian speakers. In this paper we have focused on innuendo and its applications. The questions we have raised and have attempted to respond to include: what is niq?b (innuendo) and where do its roots lie? What is the relationship between classical figures and the technique of innuendo? When using innuendo, what principles the poet should consider? How can we illustrate the process of using a classical figure and putting innuendo on his face? When did Arabs get to know this technique and with what mechanism did they turn to this technique? And most importantly, what is the function of this technique in contemporary Arabic poetry? The researcher found out that solely referring to a figure does not mean using innuendo, but it is only the first stage, the second being placing the innuendo on the figure’s face. Innuendo generally concerns classical figures rather than imaginary characters or natural elements. Using the technique of innuendo makes an enormous contribution to indirectly stating ideas and results in a work with a mysterious quality.

کلیدواژه‌ها [English]

  • classical figures
  • Contemporary Arabic Poetry
  • invocation
  • niqāb (innuendo)