Document Type : Research Paper

Authors

Abstract

Arabic language instruction in Iran has always relied on cognitive factors, and has been based on grammar-translation method. Consequently, issues such as Arabic learner's and teacher's mental processes during learning and teaching, metacognitive factors, interlocutors' characteristics and the conversation setting, learner's information processing procedure, etc. have never been noted by the experts of this field. Through an analysis of the features of Arabic language learning process based on Desuggestopeida  method, as well as an inspection of the metacognitive factors such as emotional intelligence, the authors of the present article seek to provide a set of fundamental principles for learning and teaching of the Arabic language, in a way that using the suggested solutions, the learner could obtain the linguistic knowledge in a practical manner, and through creation of motivation, creativity, self-esteem, and production of constant and practical linguistic output in an emotional-cognitive atmosphere, her communicative competence and performance can get to the highest possible level.

Keywords

افضلی، زهرا، «روش‌های آموزش زبان و تبیین جایگاه مهارت‌های چهارگانه»، مجموعه مقالات سومین همایش مدیران گروه های عربی کشور، 19 - 20 تیرماه 1386،
(ص 9- 22) همدان، دانشگاه بوعلی سینا.
الیس اورمراد، جین، یادگیری انسان (نظریه و کاربرد)، مترجم: یحیی سید محمدی، تهران، نشر ارسباران، چاپ ششم، 2012م. 
جیمز، کارل، تجزیه و تحلیل تقابلی، مترجم: حمید سرهنگیان، تبریز، نشرآئین، 1380ش.
چامسکی، نوام، زبان و اندیشه، مترجم: کورش صفوی، تهران، نشر هرمس، 1391ش.
حسینی، محمد ضیاء، روش تدریس زبان خارجی/ دوم، تهران، راهنما، 2006م.
خانزاده، علی و همکاران، «رابطة هوش هیجانی و جرأت ورزی با مشارکت کلامی فراگیران انگلیسی»، پژوهش زبانهای خارجی، شمارة 38، ازص 19 تا41، 1386ش.
دبلیو کرول، دیویدروانشناسی زبان، مترجم: حشمت الله صباغی، تهران، رشد،1391ش.
السعران، محمود،علماللغه، بیروت، دارالنهضة العربیة، (بی­تا)،
سیف، علی اکبر، روان شناسی پرورشی، تهران، نشر آگاه، 1383ش.
شریفی، نسترن و همکاران، «مقایسة سهم هوش شناختی، خلاقیت و هوش هیجانی در
پیش­بینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان در سطوح مختلف تحصیلی»، فصلنامه تازه­های روانشناسی صنعتی/ سازمانی، سال دوم، شمارة ششم، صص29-26، 1390ش.
الطبوجی، حسین حمدی، وسائل الاتصال والتکنولوجیا فی التعلیم، الکویت،
دار القلم،1982ش. 
طهماسبی، عدنان وهمکاران، «آموزش اهداف عمومی و عمومی دانشگاهی با تیکه بر سیلابس مفهومی کاربردی و روش کار محور»، مجلة جستارهای زبان، دانشگاه تربیت مدرس، شمارة 5 (21)، 1391 ش.
کوک، گای، زبان شناسی کاربردی، مترجم: علی روحانی و محمد رضا مرادیان، تهران، راهنما، (1389) (نشر اثر به زبان اصلی 2011).
گُلمن، دانیل، هوش هیجانی (نسرین پارسا، مترجم)، تهران، رشد، (1391ش) (نشر اثر اصلی 1995م).
لورمن، تیم و همکاران، آموزش فراگیر ، مترجم: عباسعلی حسین خانزاده، تهران، نشر دانشگاه تهران، 1391ش.
مجیدی حسن، مریم، توکلی ثانی، «آسیب شناسی درس مکالمه دانشجویان زبان و ادبیات عربی در ایران»، مجموعه مقالات، یزد، دانشگاه یزد، 16- 17 شهریور ماه 1390ش.
مشکوة الدینی، مهدی، توصیف و آموزش زبان فارسی، مشهد، انتشارات دانشگاه فردوسی، 1379ش.
 
Lozanov,Georgi. (2005). Suggestopedia - desuggestive teaching communicative method. International center for Desuggestology. vienna, Austria.
Stase, A. & Brown, j.(2004) Life satisfacation. The state for government. The jornal of psychology. WWW. Preqoest. Com.
Stevick, E. W. 1980. Teaching languages; A Way and Ways. Rowley, Mass; newbury house.