Document Type : Research Paper

Authors

Abstract

Returning to the human heritage is one of the most important concerns of the world's contemporary literature. In this regard, T. S. Eliot's objective correlative was highly welcomed by the contemporary poets of the world, especially Arab ones. This theory entered into the domain of Arabic poetry and literary criticism under the title 'persona'. Persona is one of the modern ways of symbolization in which feeling and poetic experience of the poet is transferred to the reader in addition to the transfer of thought. When persona is used, due to the unification of the Persona's voice and that of the poet, a conflict arises in the reader's mind due to his inability to differentiate between the voices of the persona and the poet. This process leads to the participation of the addressee in creating literary works. In this article, after introducing persona as a rhetorical device, the personas of "Orpheus, Odysseus, Noah, and Mahyar Dameshqi” are descriptively inspected in Adonis' (Ali Ahmad Said's) poetry. Adonis has borrowed these personas from Greek myths, Islamic culture, and Iranian culture, respectively. Each of these personas, especially that of Mahyar Dameshqi, represents a particular experience in Adonis' life. The present article shows that one of the ways Adonis interacts with the human tradition and legacy is his use of persona as a rhetorical device.

Keywords

أبو فخر، صقر، حوار مع أدونیس: الطفولة، الشعر، الـمنفی، بیروت، الـمؤسسة العربیة للدراسات و النشر، 2000م.
أدونیس(علی احمد سعید)، ترانه‌های مهیار دمشقی، ترجمۀ کاظم برگ‌نیسی، تهران، نشر کارنامه، 1377م.
ــــــــــــــ ، تصوف و سوررئالیسم، ترجمة حبیب الله عباسی، تهران، سخن، 1385ش.
ــــــــــــــ ، مقدمة للشعر العربی، بیروت، دارالعودة، چاپ چهارم، 1971م.
ــــــــــــــ ، زمن الشعر، بیروت، دارالفکر، چاپ پنجم، 1986م.
ــــــــــــــ ، الأعمال الشعریة الکاملة، ج 1 و 2، بیروت، دارالمدی، 1996م.
اسمیت، ژوئل، فرهنگ اساطیر یونان و روم، ترجمة شهلا برادران خسروشاهی، تهران، فرهنگ معاصر و روزبهان، 1383م.
البیاتی، عبدالوهاب، تـجربتی الشعریة، بیروت، دارالعودة، 1972م.
الـخزعلی، محمد، «الـحداثه: فکرة فی شعر أدونیس»، مـجله عالم الفکر، مـجلد 19، ش 3، کویت، وزاره الإعلام، 1988م.
دیکسون کندی، مایک، دانشنامۀ اساطیر یونان و روم، ترجمة رقیه بهزادی، تهران، طهوری، 1385ش.
رضایی، عربعلی، واژگان توصیفی ادبیات، تهران، فرهنگ معاصر، 1382ش.
شفیعی کدکنی، محمدرضا، شعر معاصر عرب، تهران، سخن، چاپ دوم، 1387ش.
الضاوی، احمد عرفات، کارکرد سنت در شعر معاصر، ترجمة سید حسین سیدی، مشهد، دانشگاه فردوسی، 1384.
عباس، إحسان، إتـجاهات الشعر العربی الـمعاصر، کویت، عالم المعرفه، 1978م.
عباسی، حبیب الله، «کارکرد نقاب در شعر همراه با تحلیل دو نقاب در شعر م.سرشک»، مجلة دانشکده ادبیات و علوم انسانی مشهد. ش 152، مشهد، دانشگاه فردوسی، 1385.
عصفور، جابر، «أقنعة الشعر الـمعاصر»، مـجله فصول، ش4، قاهره، الهیئة الـمصریة العامة للکتاب، 1984.
کندی، مـحمد علی، الرمز والقناع فی الشعر العربی الـحدیث (السیاب ونازک والبیاتی)، بیروت، دارالکتاب الـجدید الـمتحده، 2003.
متی، فائق، الیوت، القاهرة، دارالـمعارف، چاپ دوم، 1991.