نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه زبان و ادبیات عربی دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.

چکیده

شخصیت پردازی در داستان ها از دوره کلاسیک تا پسامدرن، دستخوش تغییرات زیادی شده است. با ورود به دوره پسامدرن، نظرات فیلسوفان و روانشناسان بزرگی چون فوکو، بر چگونگی تحلیل شخصیت‌های داستانی تأثیر به سزایی داشته است. از آنجایی که کنش و واکنش شخصیت‌ها به داستان شکل می­ دهد، نوع نگاه منتقد به شخصیت، به فهم و درک صحیح­تری از داستان می­ انجامد. هر مفهومی تابعی از گفتمان است که خود از قدرت و دانش برمی­ آید، با بررسی نوع گفتمان و قدرتِ برآمده از دانش، می­ توان به شناخت این کنش­ ها و واکنش­ ها پرداخت و حتی آن­ها را پیش بینی کرد. قدرت چهارچوبی برای اندیشیدن شخصیت­ ها و نیز برای کنشگری آن­ها فراهم می­ کند. آنچه فوکو به‌عنوان قدرت مطرح می­کند مفهوم سلبی در بر ندارد. در این مقاله با بررسی نظریۀ قدرت و گفتمان فوکو به چگونگی شخصیت شناسی او پرداخته شده­است. بدین منظور شخصیت‌های داستانی علی مائدة داعش مورد مطالعه قرار گرفته تا عکس­ العمل­ های آنها، با نگاه دقیق ­تری بررسی شود. این مقاله از دیدگاه فوکو به بررسی شخصیت­ ها پرداخت و نوع قدرت برآمده از زور و برآمده از گفتمان را مورد بررسی قرار داد. به این نتیجه رسید که شخصیت­ ها تحت تأثیر گفتمان غالب یا آن را نمی­ پذیرند یا آن را پذیرفته و خود به بازوی کمک کنندۀ آن تبدیل می­ شوند و یا بدون اینکه خود بدانند تبدیل به سوژه می­ شوند. سوژه در واقع قرار گرفتن شخصیت­ ها در موقعیت ­های گفتمانی است

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Postcolonial Criticism of Americanli with Emphasis on Spivak's Deconstructive Method

نویسندگان [English]

  • Zeinab Fami tafreshi
  • Raja Abuali

Department of Arabic Language and Literature, Faculty of Literature and Foreign Languages, Allameh Tabatabaei University, Tehran, Iran.

چکیده [English]

Characterization in the stories from Classic to postmodern course has been faced with many changes, entering postmodern, the theories of great- philosophers such as Foko has affected deeply the manner of anolysing personals of the stories. Since action and reaction of personals from the Story, forms the story.   So the Kind of Studying a Personal helps us to have a better understanding of the story. Each concept is a function of speech that comes from power and knowledge. Studying the kind of speech and the power coming from knowledge, we can knows these actions and reactions and even we can predict them. Provides fixed power for thinking of personalities and their operant. What foco puts forward as power does not have a negative meaning. this article from Foko’s point of view studied personalities and so studied the kind of power coming from speech and forces, we have studied his way of personalogy. So, the personals of the story have been studied to get more carefully their reactions. In this study, they resulted that personals won’t accept dominant speech or help it in some way or will be changed to a subject unconsciously. Subject is infact placing personalities in speech position

کلیدواژه‌ها [English]

  • Ali maede Daesh
  • Foco
  • personality
  • subject
  • speech
انصاری، نرگس، صادقی نقدعلی، لیلا؛ (1403): تحلیل گفتمان داعش در رمان وشم الطائر بر مبنای نظریۀ تحلیل گفتمانی لاکلا و موف، مجلۀ ادب عربی، بهار 1403، شمارۀ 1، صص (1-22).
برنز اریک، (1373)، میشل فوکو، بابک احمدی، چاپ اول، تهران، انتشارات کهکشان.
پاینده حسین، (1390)، داستان کوتاه در ایران (جلد سوم، داستان‌های پسامدرن)، چاپ اول، تهران، انتشارات نیلوفر.
تاجیک محمدرضا، (1379)، گفتمان و تحلیل گفتمانی (مجموعه مقاله­هایی از محمدرضا تاجیک، شعبانعلی بهرامپور، دایان مک دانل و...)، چاپ اول، تهران،  انتشارات فرهنگ گفتمان.
تدینی منصوره، (1388)، پسامدرنیسم در ادبیات داستانی ایران، چاپ اول، تهران، نشر علم.
دریفوس هیوبرت، رابینو پل، (1376)، میشل فوکو فراسوی ساختارگرایی و هرمنوتیک، بشیریه حسین، تهران، نشر نی.
سردارنیا خلیل‌الله، صفی زاده رسول، (1397)، «واکاوی جایگاه زنان در گفتمان جنسیتی داعش»، فصلنامه پژوهشی علمی راهبردی سیاست، پاییز 1397، سال هفتم، شمارۀ 24، صفحات 162-141.
 ضمیران محمد، (1384)، میشل فوکو: دانش و قدرت، چاپ سوم، انتشارت هرمس، تهران.
عبدالله زهراء، (2017)، علی مائدة داعش، الطبعة الأولی، بیروت، دار الآداب للنشر و التوزیع.
عضدانلو حمید، (1380)، گفتمان و جامعه، چاپ اول، تهران، نشر نی.
فرکلاف نورمن، (1387)، تحلیل انتقادی گفتمان، گروه مترجمان، چاپ دوم، تهران، دفتر مطالعات و توسعه رسانه­ها.
فوکو میشل، (1385)، مراقبت و تنبیه: تولد زندان، نیکو سرخوش و افشین جهاندیده، چاپ ششم، تهران، نشر نی.
فوکو میشل، (1389)، تئاتر فلسفه (گزیده­ای از درس گفتارها، کوتاه­نوشت­ها، گفت‌وگوها و..)، نیکو سرخوش و افشین جهاندیده، چاپ چهارم، تهران، نشر نی.
قاسمی اصل زینب، الیاسی مفرد حسین، (1400)، «بازنمایی خشونت در رمان علی مائدة داعش با تکیه بر نظریۀ اسلاوی ژیژک»، مجلۀ ادب عربی دانشگاه تهران، سال 14، شمارۀ 1، بهار 1401، صص44-64.
مرکیور ژوزه گیلرمه، (1385)، میشل فوکو: یا نیست انگاری ادبیات روشنفکری، الله شکر اسداللهی تجرق، چاپ اول، تهران، انتشارات دانشگاه تبریز.
معتمدی محمدصادق، (1395)، زایش جنون در اندیشه فوکو، چاپ اول، تهران، نشرعلی.
مقدم حیدری غلامحسین، (1395)، «ارزیابی تأثیر معماری سراسربین بر نظریۀ قدرت فوکو»، فصلنامۀ پژوهشی روش­شناسی علوم انسانی، زمستان 1395، شمارۀ 89، صص 194-173.
موسی حسین، (2009)، میشال فوکو: الفرد و المجتمع، تونس، دارالتنویر للطباعة و النشر و التوزیع.
میلز سارا، (1389)، میشل فوکو، داریوش نوری، چاپ اول، تهران، نشر مرکز.
هوی دیوید کوزنز و دیگران، (1380)، فوکو در بوتۀ نقد، پیام یزدانجو، چاپ اول، تهران، نشر مرکز.
 
Abollah, Z., (2017), Ali maedeh Daesh, first print, Beirut. [ In Persian].
Ansari, N., & Sadeghi Naqdali, L.; (2024): Analyzing the discourse of ISIS in the novel Vasham al-Tayer based on the theory of discourse analysis by Lacla and Moff, Arabic Literature Magazine, spring (2024), number 1, pp, (1-22). [ In Persian].  
Azdanlou, H., (2001), Speach and society, first print, Tehran, Nei publications. [ In Persian].
Berner, E., (1994), Foko, Babak Ahmadi, first print, Tehran Iran, Kah Keshan publications. [In Persian].
Dreyfus, H.,& Rabinau, P., (1997),  Michel Foucault Beyond Structuralism and Hermeneutics, Bashirieh Hossein, Tehran, Ney Publishing. [ In Persian].
Ferklof, N., (2008), analysis of speech, Translators group, Second print,tehran,the office of studies and developing of mediums. [ In Persian].
FoKo, M., (2010), philosophy theater, Nikou Sarkhush and Afshin jahandideh, fourth print, tehran, Nei pub. [ In Persian]
FoKo, M., (2006), care and punishment, Niko Sarkhosh and Afshin jahandideh, sixth edition ,tehran, Nei publications. [ In Persian].
Ghasemi Asl, Z., Ilyasi Mofard, H., (2021),Representation of violence in the novel Ali Maeda ISIS based on Žižek's Slavic theory, Tehran University Arabic Literature Magazine, year 14, number 1, spring (2022), pages 44-64. [ In Persian].
Houi, D. and other, (2001), Foucault's critique, payam yazdanjouh,First prints, tehran, Markaz  in pub. [ In Persian].
Merchiour, Z., (2006), Micheal Foko,first print, Tehran.
Mills, S., (2010), Micheal Foko, Dariush nouri , first print,Tehran, Markez pub. [ In Persian].
Moghadam, H. G., (2015), "Evaluating the effect of universal architecture on Foucault's theory of power", Humanities Research Quarterly, Winter (2015), Number 89, Pages 173-194. [ In Persian].
Motamedi, M. (2015), Birth of Madness in Foucault's Thought, first edition, Tehran, Ali publications.
Musa, H., (2009), Michel Fouko: The Individual and Society, Tunisia, Dar Al-Tanweer for Printing, Publishing and Distribution. [ In Persian].
Payandeh, H, (2011), short story in Iran, first prints Tehran, Nilofor publications. [ In Persian].
Sardarnia Khalil, S, R, (2018), studying the position of women in Daesh speech, Strategic Scientific Research Quarterly, Fall (2017), Year 7, Number 24, Pages 141-162. [ In Persian].
Tadiniو M., (2008), Postmodernism in Iranian fiction, first edition, Tehran, Alam Publishing. [ In Persian].
Tajik, M. R. (2000), speech and analysing speech,first print, tehrane , speech culture publically. [ In Persian].
Zamiran, M., (2005), micheal foko , science and powerrthird prints, hermes publications, Tehran. [ In Persian].