علی صیادانی؛ پرویز احمدزاده هوج؛ سپیده باقری اوزان
چکیده
دیدگاه روایی به معنای چشماندازی است که داستان از طریق آن روایت میشود و از موضوعات مهمی است که در تحلیل متون داستانی و روایی مورد بررسی قرار میگیرد. یکی از مهمترین و نخستین رویکردهای تحلیلی در این ...
بیشتر
دیدگاه روایی به معنای چشماندازی است که داستان از طریق آن روایت میشود و از موضوعات مهمی است که در تحلیل متون داستانی و روایی مورد بررسی قرار میگیرد. یکی از مهمترین و نخستین رویکردهای تحلیلی در این حوزه، الگوی جامع و نظاممندی است که بوریس آسپنسکی و راجر فاولر برای بررسی زاویۀ دید پیشنهاد کردهاند. این الگو که از چهار بخش دیدگاه زمانی، مکانی، روانشناختی و ایدئولوژیک تشکیل یافته است، با تکیه بر روشهای زبانی به بررسی نقش راوی در جریان روایت میپردازد. مقالۀ حاضر به روش توصیفی-تحلیلی و بر پایۀ رویکرد مذکور به تحلیل رمان «یا مریم» اثر سنان انطون، از نویسندگان معاصر عراق پرداخته و دیدگاه راوی را در سطوح چهارگانۀ فوق بررسی کرده است. بر اساس نتایج این پژوهش، رمان یا مریم دارای روایت چندگانه است و در همۀ این روایتها اعم از زاویه دید اول شخص و سوم شخص دانای کل از دیدگاه درونی استفاده شده است که افکار و احساسات شخصیتها را شرح میدهد. همچنین بررسیها در سطح دیدگاه ایدئولوژیک نشان میدهد که سنان انطون در پی تبیین حقوق مسیحیت و انتقاد از وضع کنونی مسیحیان است و در قالب شخصیتهای محوری روایت، در حقیقت سیمای مسیحیان عراق را ترسیم میکند که به دلیل ناامنی و بیعدالتی به مهاجرت روی آوردهاند.