علی اسودی؛ پرویز خیری
چکیده
نشانهشناسی به عنوان یکی از روشهای نقد ادبی به تحلیل ساختار دلالتی شعر میپردازد. الگوی سهگانۀ پیرس برای نشانه به عنوان یکی از الگوهای دقیق برای شناخت رابطۀ نشانههای زبانی در بافت متن شعر است که ...
بیشتر
نشانهشناسی به عنوان یکی از روشهای نقد ادبی به تحلیل ساختار دلالتی شعر میپردازد. الگوی سهگانۀ پیرس برای نشانه به عنوان یکی از الگوهای دقیق برای شناخت رابطۀ نشانههای زبانی در بافت متن شعر است که منجر به کشف دادههای پنهان در سطوح زیرین و ژرف متن میشود. فاروق جویده جزء شاعران رمانتیکی است که مفهوم عشق در قاموس واژگانی و چارچوب اندیشگانی او دارای بار معنایی و دلالتهای ضمنی متعدد و متنوعی است و او کوشیده که با زبانی ادبی و غیرمستقیم و از طریق شبکهای از تصاویر شعری و نشانههای زبانی اغراض و مضمونهای شعری خود را بیان کند. لذا پژوهش حاضر میکوشد تا بر اساس شیوۀ توصیفی و تحلیلی و با تکیه بر نظریۀ پیرس به نشانهشناسی الفاظ دلالتکننده بر مفهوم عشق بپردازد و چگونگی ارتباط بخشهای نشانه یعنی نمود، تفسیر و موضوع را در خلق نشانههای مربوط به عشق را واکاوی کند. بر اساس یافتههای پژوهش جویده در قالب رمزگانهای زیباییشناسی، مکانی و زمانی و محور افقی و عمودی کلام نشانههای شعری مربوط به مفهوم عشق را پدید آورده و با بارگذاری معانی و دلالتهای ضمنی متعدد برای الفاظ دلالتکننده بر مفهوم عشق ظرفیت معنایی واژگان شعرش را بالا برده است و با زبانی مجازی و پوشیده مقصود خود را بیان داشته است.