نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیارگروه عربی دانشگاه تهران

2 دانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربی دانشگاه تهران

3 استاد یار گروه زبان عربى دانشگاه تهران

4 استاد گروه عربی دانشگاه تهران

10.22059/jalit.2025.385114.612891

چکیده

نظریه نشانه‌شناختی "امبرتو اکو"، نظام‌های نشانه‌ای یک متن را در بافت تاریخی، اجتماعی و فرهنگی تولید آن‌ها بررسی می‌کند و بر این اساس، فرآیند تاویل هر اثر را از رهگذر دیالکتیک متن و خواننده بنا می‌نهد. آثاری چون "اسلام بلا ضفاف" نگاشته یوسف ادریس، نویسنده پرآوازه مصری، به‌مثابه اثری واقع‌گرا که در آن مشکلات مصر و جهان اسلام پردازش و وضعیت کشورهای عربی در کنار سیاست‌های سلطه‌جویانه غرب ارائه می‌شود، بستری مناسب برای کاربست این نظریه در راستای کشف زوایای پنهان اثر و ارائه خوانشی نو از آن است.

در نگاه اکو، خوانش تفسیری هر نشانه اساسا موضوعی فرهنگ‌شناختی و حساس به امر اجتماعی‌ است و فرآیند تاویل آن باید در بافت تاریخی، اجتماعی و فرهنگی اثر و از رهگذر دیالکتیک متن و خواننده فراهم شود. آثاری چون "اسلام بلا ضفاف" نگاشته یوسف ادریس، به‌عنوان اثری واقع‌گرا که به مشکلات مصر و جهان اسلام می‌پردازد بستر مناسبی برای پیگیری و کشف نشانه‌ها برمبنای این رویکرد است، برهمین اساس، پژوهش حاضر با روشی توصیفی-تحلیلی با تکیه بر رویکرد نشانه‌شناختی اکو به بررسی شخصیت مصری در نمونه مورد پژوهش پرداخته و به این نتیجه می‌رسد: سه موضوع آلودگی نظام‌های ارزشی، زن و آزادی‌های مشروع او و تمدن کهن و فرهنگ غنی مصر، بن‌مایه‌های اصلی پرداخت شخصیت مصری در کتابند، طعنه به اسلام‌گرایان مرتجع دست‌مایه نویسنده برای پرداخت ابعاد شخصیت مصری ا‌ست و پرداخت مضامین مشترکی هم‌چون تغییر نظام‌های ارزشی در آثار اندیشمندان مصری، بیان‌گر تاثیر داده‌های فرهنگی بر فرایند تولید و انتقال نشانه‌های مشابه در ادبیات است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Semiotic investigation of the Egyptian character in the book "Islam Bela Zafaf" based on the Eco approach

نویسندگان [English]

  • masoomeh shabestari 1
  • Saeed Bahman Abadi 2
  • Fatemeh aaraji 3
  • Azzat Mola Ebrahimi 4

1 Associate Professor, Department of Arabic, University of Tehran

2 PhD student of Arabic language and literature, University of Tehran

3 assistant professor Department of Arabic Language and Literature, University of Tehran

4 Professor of the Arabic Department of Tehran University

چکیده [English]

The semiotic theory of "Umberto Eco" examines the symbolic systems of a text in the historical, social and cultural context of their production, and based on this, the interpretation process of each work is based on the dialectic of the text and the reader.



Works such as "Islam Bela Daffaf" written by Yusuf Idris, a famous Egyptian writer, as a realistic work in which the problems of Egypt and the Islamic world are processed and the situation of Arab countries are presented alongside the hegemonic policies of the West, are a suitable platform for the application of this theory in order to discover hidden angles. It is the effect and presentation of a new reading of it. In Eco's view, the interpretive reading of any sign

is basically a cultural and sensitive issue to the social issue, and its interpretation process should be provided in the historical, social and cultural context of the work and through the dialectic of the text and the reader. Works such as "Islam Bela Zafaf" written by Youssef Idris, as a realistic work that deals with the problems of Egypt and the Islamic world, is a suitable platform for following and discovering signs based on this approach. Based on this, the present research, with a descriptive-analytical method, based on the eco-semiotic approach, investigated the Egyptian character in the research sample and came to the following conclusion: three issues of contamination of value systems, women and their legitimate freedoms, and the ancient civilization and rich culture of Egypt. The main themes of dealing with the Egyptian personality in the book are taunting the reactionary Islamists, the author's way to deal with the dimensions of the Egyptian personality And the discussion of common themes such as the change of value systems in the works of Egyptian thinkers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • semiotics
  • personality
  • Umberto Eco
  • Youssef Idris
  • Islam without a doubt