نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 پژوهشگر پسادکتری دانشگاه حکیم سبزواری
2 دانشیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه حکیم سبزواری
چکیده
برای شناخت و آگاهی دقیق از معانی و پیامهای یک متن نمیتوان به جهان اصلی آن اکتفاء کرد، بلکه بررسی جهانهای زیرشمول آن نیز ضروری و بایسته است. بعد از پیشرفت رویکردهای شناختی در نقد ادبی، مقوله جهانهای فرضی، ممکن، فرعی، زیرشمول و جهانهایی با این عناوین برای بررسی متون ادبی از دریچهای جامع و جدید مورد توجه قرار گرفت، که از جمله این نظریات میتوان به نظریه جهان متن پلورث اشاره کرد. وی در نظریه جهان گفتمان، به سه مقوله برای تحلیل متن میپردازد که از جمله این مقولهها، رویکرد جهانهای زیرشمول یا جهانهای فرعی است که با استفاده از پارامترهایی به وجود جهان موجود دیگری که در بستر جهان اصلی شکل میگیرد میپردازد و معانی و کارکردهای آن را بررسی میکند. این مقاله با توجه به تعددگرایی گفتمانی و تنوع بافتهای معنایی در شعر پستمدرن به بررسی چگونگی کاربست و تحلیل آن در دفتر شعری یکی از شاعران برجسته لبنانی به نام ودیع سعاده میپردازد تا بررسی کند که جهانهای زیرشمول از چه میزان در شعر وی حضوری فعال دارد و شاعر چگونه آنها را برای تکثر و توسعه معنا به کار برده است. نتیجه تحقیق نشان میدهد که ودیع سعاده در شعر خود، با استفاده از ساخت جهانهای زیرشمول، همگام با پویانمایی، انعکاس صداهای خاموش و در حاشیه یا تبعید، دوری از واقعیت مطلق و روی آوردن به واقعیت متکثر و متنوع به جای جهانی ایستا و تکبعدی، از این جهان استفاده کرده است و از پارامترهای مختلف زمانی، مکانی، گفتاری، نگرشی استفاده کرده است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
A Function-oriented Study of Sub-worlds in the Poetry of Wadih Sa'adeh Based on Paul Werth’s Theory: A Case Study of “Muhawalat Wasl Diffatayni Bi-sawt” (Attempt to Connect Two Shores with Sound)
نویسندگان [English]
- elaheh sattari 1
- hosein shamsabadi 2
1 Postdoctoral researcher at Hakim Sabzevari University
2 Associate Professor, Arabic Language and Literature, Hakim Sabzevari University.
چکیده [English]
In order to gain a more accurate understanding of the meanings and messages in a text, it is not enough to just focus and rely on its main world. Indeed, it is also necessary to examine its sub-worlds. Following advances in cognitive approaches in literary criticism, terms such as hypothetical worlds, possible worlds, secondary worlds, sub-worlds etc. were taken into consideration to examine literary texts through a more comprehensive and modern lens. Among such theories is Paul Werth's Text World Theory. In his theory of world discourse, he addresses three categories for text analysis, among which is the sub-worlds' approach. Through this approach, certain parameters are used to examine the existence of another world that exists in the context of a main world, and thus its meanings and functions are investigated. Considering the pluralism of discourse and the variety of semantic contexts in post-modern poetry, this paper examines and analyzes the poetry book of Wadih Sa'adeh, a prominent Lebanese poet, to find out to what extent sub-words exist in his poetry and how the poet has used them to expand on and promote his meanings. The result of the research shows that by creating sub-worlds along the the one-dimensional and static world, Wadih Sa'adeh has added dynamism, reflected silent voices or voices in exile, departed from the absolute reality and approached multiple and diverse realities. Moreover, he has used different parameters of time, place, speech, and attitude.
کلیدواژهها [English]
- Contemporary Arabic Poetry, Cognitive Poetics, Sub-worlds, Paul Werth, Wadih Sa'
- adeh,