نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربی دانشگاه تهران

2 استاد و عضو هیئت علمی زبان و ادبیات عربی دانشگاه تهران

3 عضو هیئت علمی دانشگاه تهران

چکیده

تحلیل گفتمان انتقادی با بررسی گفتمان در سطحی فراتر از جمله می کوشد تا هم جنبه های زبانی و هم جنبه های اجتماعی گفتمان را آشکار کند. هویت یا کیستی به مجموعه نگرش ها، ویژگی ها و روحیات که یک فرد و آنچه وی را از دیگران متمایز می کند، گفته می شود. تطبیق گفتمان حاکم بر رمان با اصول مطرح در نظریه های تحلیل گفتمان، راهی به سوی دریافت تاثیر و تاثرات اجتماعی و فرهنگی ایدئولوژی های حاکم در یک جامعه بر شکل گیری هویت در بین افراد آن است. در پژوهش حاضر، موضوع هویت در رمان «بازمانده» انعام کجه جی بر اساس نظریه «فرکلاف» و به شیوه تحلیل گفتمان انتقادی بررسی شده است. یافته های پژوهش حاکی است که گفتمان حاکم بر این رمان متاثر از پیشینه اعتقادی و خانوادگی کجه جی و بازنمایی شرایط سیاسی - اجتماعی و فرهنگی جامعه نویسنده و در تناسب با روابط قدرت در عراق در نیمه دوم قرن بیستم شکل گرفته است. کجه جی از طریق شخصیت تاج الملوک در صدد است که اعتراض زنان را از مسئله ای جنسیتی محض به مسئله ای سیاسی – اجتماعی مبدل کند و تابوهای دست و پا گیر زنان را به نقد بکشد. نویسنده از زبان شخصیت اول داستان نمونه زن موفق را معرفی می کند و در ادامه به تاثیر حضور این زنان در جامعه بر دختران نسل جدید عراق و ورودشان به صحنه سیاسی اشاره می کند. در این میان هویت ملی به علت کوچ اجباری شخصیت های رمان از میهنشان و به موازات آن هویت جنسیتی متاثر از ایدئولوژی نویسنده، در میان انواع دیگری از هویت بیشترین نمود را در رمان دارند. براساس نظریه هویت مارسیا تاج الملوک شخصیت اصلی داستان دارای هویت موفق و ودیان دارای هویت زودرس می باشند و منصور در مرز بین هویت دیررس و موفق قرار دارد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

A critical analysis of identity discourse in the novel "Survivor" by Anaam Kachachi

نویسندگان [English]

  • narges alizadeh 1
  • Abolhasan Amin Moghaddasi 2
  • Sa’adollah Homaiuni 3

1 PhD student of Arabic language and literature, University of Tehran

2 Professor and member of the Faculty of Arabic Language and Literature, University of Tehran

3 Faculty member of Tehran University

چکیده [English]

Identity refers to the set of attitudes, characteristics and attitudes that distinguish a person from others. Adapting the discourse governing the novel with the principles proposed in the theories of discourse analysis is a way to understand the social and cultural impact of the ideologies ruling in a society on the formation of identity among its people. In the current research, the issue of identity in the novel "The Survivor" by Anaam Kachachi is investigated based on the theory of "Norman Fairclough" and by the method of critical discourse analysis. The findings of the research indicate that the discourse governing this novel was influenced by Kachachi's religious and family background, and on the other hand, it was formed based on the representation of the political, social and cultural conditions of the author's society in the second half of the 20th century. Through the character of Taj Al-Moluk, Kachachi aims to transform women's protest from a purely gender issue or a union issue into a political-social issue and to criticize the burdensome taboos of women. The author introduces the story of an example of a successful woman from the language of the first person and further points out the impact of the presence of these women in the society on the girls of the new generation of Iraq and their entry into the political scene. Meanwhile, the national identity due to the forced migration of the novel's characters from their homeland, and parallel to that, the gender identity affected by the author's ideology, among other types of identity, are the most prominent in the novel. According to the identity theory of Marcia Taj-al-Moluk, the main character of the story has a successful identity and Vodiyan has an early identity, and Mansour is on the border between late and successful identity.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Critical analysis of discourse
  • novel
  • Fairclough
  • Marcia
  • survivor
  • Kachachi
  • identity