قرآنکریم،(1415ق)،ترجمه: محمدمهدى فولادوند،قم:دارالقرآن الکریم.
افراشی،آزیتا،(1395ش)،مبانی معناشناسی شناختی،تهران:پژوهشگاه مطالعات قرآن و فرهنگ اسلامی.
اندلسی،محمدبن یوسف،(1420ق)،البحرالمحیط فی التفسیر،بیروت:دارالفکر.
ابن ادریس حلى،ابو عبدالله محمدبن احمد،(1409ق)،المنتخب من تفسیر التبیان،قم:کتابخانه آیت الله مرعشى نجفى.
ابنبابویهقمی، محمدبن علی،(بیتا)،التوحید،قم:جامعه مدرسین.
ابن بابویه، محمد بن على،(1413ق)، من لایحضره الفقیه،محقق:علی اکبر غفارى، قم:مدرسین حوزه علمیه قم.
ابن جزى غرناطى، محمد بن احمد،(1416 ق)، کتاب التسهیل لعلوم التنزیل، بیروت:دارالارقم بن ابى الارقم.
ابنجوزی،عبدالرحمنبن علی،(1422ق)،زاد المسیر فی علم التفسیر،بیروت:دارالکتاب العربی.
ابنسیده المرسی، علیبن اسماعیل،(بیتا)، المحکم و المحیط الاعظم،بیروت:دارالکتب العلمیه.
ابن عاشور، محمدبن طاهر،(بیتا)، التحریر و التنویر، بینا،بیجا.
ابن عربی،ابو عبدالله محیى الدین محمد،1422ق،تفسیرابنعربى،بیروت،داراحیاءالتراثالعربى
ابنفارس،أحمدبنفارس،(1404ق)، معجم مقاییس اللغه،قم:مکتب الاعلام الاسلامی.
ابنمنظور،محمدبن مکرم،(۱۴۱۴ق)، لسانالعرب، بیروت:دار صادر،چاپ سوم.
ابوالفتوح رازى، حسین بن على،(1408ق)،روض الجنان و روح الجنان فى تفسیرالقرآن،مشهد،بنیاد پژوهشهاى اسلامى آستان قدس رضوى.
آلوسی،سیدمحمود،(1415ق)، روح المعانی فی تفسیرالقرآن العظیم،بیروت:دارالکتب العلمیه.
بحرانى،سیدهاشم،(1416ق)،البرهان فى تفسیرالقرآن،تهران،بنیادبعثت.
حائرى تهرانى، میرسیدعلى،(1377)، مقتنیات الدرر و ملتقطات الثمر،تهران،ناشر:دارالکتب الاسلامیه
حاجی قاسمی،فرزانه؛ عابدی جزینی، مهدی،1398ش، آمیزش مفهومیِ مرگ در نمونههایی از شعر جاهلی براساس نظریة آمیختگی مفهومی با الگوی چهار فضایی فوکونیه و ترنر، مجله ادب عربی، سال11 ، شمارة 2،صص151-166.
حسینیزبیدی، محمدمرتضى،(1414ق)، تاج العروس من جواهر القاموس،بیروت:دارالفکر.
حسینیهمدانی،سیدمحمد حسین،(1404ق)، انوار درخشان، تهران: کتابفروشی لطفی.
دهخدا، علیاکبر،(1377ش)، لغتنامه دهخدا،تهران:دانشگاه تهران.
رازی، محمدبن عمر،(1420ق)، مفاتیح الغیب، بیروت:داراحیاء التراث العربی،چاپ سوم.
راغباصفهانی،حسینبنمحمد،(1412ق)، المفردات فی غریب القرآن، بیروت: دارالعلم.
رحیمی،سیما؛ذوالفقاری،حسن؛ فقیه ملک مرزبان،نسرین؛قبادی،حسینعلی،(1399ش)،«تحلیل ایجاد معنای آیرونیک درآمیختگی مفهومی تمثیل در مثنوی معنوی »، مجله مطالعات زبانی و بلاغی،سال11، شماره21،صص101-128.
روشن،بلقیس؛اردبیل، لیلا؛(1399ش)، مقدمهای بر معناشناسی شناختی،تهران:باختر.
زمخشری،محمودبنعمر،(1407ق)، الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل، بیروت:دارالکتاب العربی.
سالم،عبدالعزیز،(1380ش)، تاریخ عرب قبل از اسلام، مترجم: باقر صدرینیا، تهران:انتشارات علمی و فرهنگی.
سبزواری نجفی،(1419ق)، محمدبن حبیبالله، ارشاد الاذهان، بیروت:دارالتعارف للمطبوعات.
صافى،محمودبن عبدالرحیم،(1418ق)، الجدول فى اعراب القرآن،بیروت:دارالرشید.
طباطبایی،سیدمحمدحسین،(1417ق)، المیزانفی تفسیرالقرآن،قم:انتشارات جامعه مدرسین.
طبرسى،فضلبنحسن،(1372ش)، مجمعالبیان فىتفسیرالقرآن،تهران:ناصرخسرو.
طریحی،فخرالدین،(1375ش)، مجمع البحرین،تهران:نشرمرتضوی.
طوسی،محمدبن حسن، (بیتا)، التبیان فی تفسیر القرآن،بیروت:داراحیاء التراث العربی.
طیب،سیدعبدالحسین،(1378ش)، اطیب البیان فی تفسیر القرآن،تهران:انتشارات اسلام،چاپ دوم.
علی،صالحاحمد،(2003م)، تاریخ العربالقدیم و البعثهالنبویه،بیروت:شرکۀ المطبوعات.
فراهیدی،خلیلبناحمد،(1410ق)، العین،قم:انتشارات هجرت.
فضل الله،سیدمحمدحسین،(1419ق)، تفسیر من وحى القرآن،بیروت:دار الملاک للطباعة و النشر، چاپ دوم.
فیضکاشانی،ملامحسن،(1418ق)، الاصفی فی تفسیر القرآن، قم: مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی.
قربانیمادوائی،زهره؛عزیزیتنهائی، فائزه،(1400ش)، نقش گروههای فعلی و ساختهای شرطی در فضاسازی قرآنکریم براساس نظریۀ فضاهای ذهنی فوکونیه، ،ص110-93.
قرشی، سیدعلیاکبر،(1371ش)، قاموس قرآن،تهران:دارالکتب الاسلامیه.
گرجامی،جواد؛ آزاددل،عادل؛ 1397ش، بررسی مفهوم فناپذیری دنیا در شعر حضرت علی(ع)، براساس الگوی بدنمندی شناخت در نظریة معناشناسی شناختی،مجله ادب عربی، سال10، شماره 2، صص207-225.
گنابادى،سلطان محمد،(1408ق)تفسیر بیان السعادة فى مقامات العبادة، بیروت:مؤسسة الأعلمی للمطبوعات،چاپ دوم.
گیررتس،دیرک،(1398ش)،نظریههای معنیشناسی واژگانی، ترجمه کوروشصفوی، تهران، انتشارات علمی.
مصطفوی،حسن،(1360ش)،التحقیق فی کلمات القرآن، تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب.
مغنیه، محمدجواد،(1424ق)،تفسیر الکشاف، تهران: دارالکتب الاسلامیه.
مکارمشیرازی،ناصر،(۱۳۷۴ش)، تفسیر نمونه، قم: دارالکتب الإسلامیه.
مکارمشیرازی،ناصر،(۱421ق)، الأمثل فى تفسیر کتاب الله المنزل، قم: مدرسه امام على بن ابى طالب.
ملاحویش آلغازى،عبدالقادر،(1382ش)،بیان المعانی، دمشق: مطبعة الترقى.
مومنی راد،اکبر؛ علیآبادی، خدیجه؛فردانش، هاشم؛ مزینی، ناصر؛1392ش،تحلیل محتوای کیفی در آئینه پژوهش، فصلنامه اندازهگیری تربیتی،شماره 14،صص187-222.
نخجوانى، نعمتالله بن محمود،(1999م)،الفواتح الالهیه و المفاتح الغیبیه، مصر،داررکابى للنشر.
نووى جاوى،محمد بن عمر،(1417ق)،مراح لبید لکشف معنى القرآن المجید،تحقیق:محمد أمین الصناوى،بیروت،دار الکتب العلمیه.
Makarem Shirazi, Nasser, (2000), al-Amsal fi Tafsir Kitab Allah al-Manzil, Qom: School of Imam Ali ibn Abi Talib. [In Persian].
Abul Futuh Razi, Hussain bin Ali, (1987), Rawd al-Jinan wa Ruh al-Jinan fi Tafsir al-Qur’an, Mashhad, slamic Research Foundation of Astane Quds Razavi. [In Arabic].
Afrashi, Azita, (2016), the Basics of Cognitive Semantics, Tehran: Research Institute of Quran and Islamic Culture Studies.[In Persian].
Ali, Salih Ahmed, (2003), Tarikh al-Arab al-Qadim wa al-bithat al-Nabawayi, Beirut: Shirkat alMatbu'at. [In Arabic].
Alusi, Sayyid Mahmoud, (1994), Ruh al-ma'ani fi Tafsir al-Qur'an al-Azim, Beirut: Dar Al-Kutub Al-Ilmiyyah. [In Arabic].
Andalusi, Muhammad ibn Yusuf, (1999), Al-Bahr al-Muhayt fi al-Tafsir, Beirut: Dar al-Fikr. [In Arabic].
Bahrani, Sayyid Hashim, (1995), Al-Burhan fi Tafsir al-Qur’an, Tehran, Bi’sat institute. [In Arabic].
Dehkhoda, Ali Akbar, (1998), Dehkhoda DIctionary, Tehran: Tehran University. [In Persian].
Evans, V. & M. Green (2006). Cognitive Linguistics: An Introduction. Edinburgh: Edinburgh University Press.
Evans, V. & M. Green (2006). Cognitive Linguistics: An Introduction. Edinburgh: Edinburgh University Press. [In Arabic].
Fadlullah, Sayyid Muhammad Husayn, (1998), Tafsir min Wahy al-Qur’an, Beirut: Dar Al-Milak litiba'ah wa al-Nashr, Vol.2. [In Arabic].
Farahidi, Khalil ibn Ahmad, (1982), Al-Ayn, Qom: Hijra publications. [In Persian].
Fauconnier, G. and Turner, M. (2000)."Compression and global insight", Cognitive Linguistics, pp.283-304. [In Arabic].
Fauconnier, G. and Turner, M.(2000)."Compression and global insight". Cognitive Linguistics.11, 3/4, pp:283-304.
Fayd Kashani, Mallam Mohsen, (1997), Al-Asfi fi Tafsir Al-Qur’an, Qom: Islamic Islamic Propaganda Office Publishing Center. [In Arabic].
Garjami, Javad; Azadeal, Adel, (2018), "Investigating the concept of the mortality of the world in the poetry of Imam Ali (AS), based on the corporeal model of cognition in the theory of cognitive semantics", Arabic Literature Magazine, pp. 207-225. [In Arabic].
Geraerts, Dirk, (2019), The Theory of the Lexical Semantics, Translated by Kourosh Safavi, Tehran, Scientific Publications. [In Arabic].
Gonabadi, Sultan Muhammad, (1987) Tafsir bayan al-Sa'adah fi Maqamat alIbadah, Beirut: Lu'assasat ala'lami Lil Matbu'at. Vol.2. [In Arabic].
Haeri Tehrani, Mir syyidd Ali, (1998), Muqtaniyat al-Durar wa Multaqiyat al-Thamar, Tehran, Dar al-Kutub al-Islamiyyah. [In Arabic].
Haji Ghasemi, Farzaneh; Abedi Jezzini, Mahdi, (2019), "The conceptual blending of death in examples of Jahili poetry based on the theory of conceptual blending with the four-space model of Fauconnie and Turner”, Journal of Arabic Literature, pp151-166. [In Arabic].
Hosseini Hamidani, Seyyed Muhammad Hossein, (1983), Bright lights, Tehran: Lotfi Library. [In Persian].
Hussaini Zubaidi, Muhammad Mortada, (1993), Taj Al-Arous min Jawahir al-Qamus, Beirut: Dar Al-Fikr. [In Arabic].
Ibn Arabi, Abu Abdullah Muhyi al-Din Muhammad, (2001), Tafsir Ibn Arabi, Beirut, Dar Ihya al-Turath al-Arabi. [In Arabic].
Ibn Ashur, Muhammad ibn Tahir, (n.d.), al-Tahrir wa al-Tanwir, n.p. [In Arabic].
Ibn Babouya, Muhammad ibn Ali, (1992), Man La yahzar Ul Faqih, researcher: Ali Akbar Ghafari, Qom: Qom seminary teachers. [In Arabic].
Ibn Babuya Qommi, Muhammad bin Ali, (n.d.), Al-Tawheed, Qom: Society of Modaresin. [In Persian].
Ibn Faris, Ahmad ibn Faris, (1983), Mu'jam Maqayis al-Lughah, Qom: Maktab al-a'lam al-Islamiya. [In Arabic].
Ibn Idris Hilli, Abu Abdullah Muhammad ibn Ahmad, (1998), Al-Muntakhab Min Tafsir al-Tabyan, Qom: Ayatollah Marashi Najafi Library. [In Arabic].
Ibn Juzzayy Gharnati, Muhammad ibn Ahmad, (1995), Kitab al-Tasheel for Uloom al-Tanzir, Beirut: Dar al-Arqam ibn Abi al-Arqam. [In Arabic].
Ibn Juzzayy, Abd al-Rahman ibn Ali, (2001), Zad al-Masirah fi Ilm al-Tafsir, Beirut: Dar al-Kitab al-Arabi. [In Arabic].
Ibn Manzur, Muhammad ibn Makram, (1993), Lisan al-Arab, Beirut: Dar Sadir, vol.3. [In Arabic].
Ibn Sida al-Mursi, Ali ibn Ismail, (n.d.), al-Muhkam wa al-Muhit al-A'zam, Beirut: Dar al-Kutub al-Ilmiyyah. [In Arabic].
Makarem Shirazi, Nasser, (1995), The Holy Qur'an: Text Translation and Commentary, Qom: Dar Al-Kutub Al-Islamiyyah. [In Arabic].
Malahwish Al-Ghazi, Abdul Qadir, (2003), Bayan Al-Ma’ani, Damascus: Al-Tarqi Press. [In Arabic].
Mo'meni Raad, Akbar; Aliabadi, Khadije, Fardanesh, Hashem. Muzaini, Nasser; (2013), Qualitative Content Analysis of Research MirrorPezohosh, Educational Measurement, pp. 187-222. [In Persian].
Mostafawi, Hassan, (1981), al-Tahqiq fi Kalimat al-Qur’an, Tehran: translation and book Publication Corporation. [In Arabic].
Mughniyeh, Muhammad Jawad, (2003), Tafsir al-Kashaf, Tehran: Dar al-Kutub al-Islamiyyah. [In Arabic].
Nakhjawani, Nemat Allah ibn Mahmoud, (1999), al-Fawatih al-Ilahiyyah wa al-Mafatih al-Ghaybiyyah, Egypt: Dar rikabi Publishing. [In Arabic].
Nawawi Jawi, Muhammad bin Omar, (1996), Mrah Libid Likashf Ma'ni al-Qur'an al-Majid, Researcher: Muhammad Amin Al-Sanaawi, Beirut: Dar Al-Kutub Al-Ilmiyyah. [In Arabic].
Qarashi, Sayyid Ali Akbar, (1992), Qamus Qur’an, Tehran: Dar Al-Kutub Al-Islamiyyah. [In Persian].
Qorbani Madawayi, Zuhreh, Azizi Tanhaei, Faiza, (2021), "The role of current groups and conditional constructions in creating space in the Holy Qur'an based on mental spaces of Fauconnie theory", Linguistic Research in the Holy Qur'an, pp.93-110. [In Persian].
Raghib Isfahani, Hussein bin Muhammad, (1991), Al-Mufradat fi Ghareeb Al-Qur’an, Beirut: Dar Al-Ilm.
Rahimi, Sima; Zulfaqari, Hassan; Fakih Malik Marzban, Nisreen; Ghobadi, Hussein Ali, (2020), "Analysis of Finding Ironic, in Conceptual Blending in Mathnawi Ma'nawi, Journal of Linguistic and Rhetorical Studies, pp. 101-128. [In Persian].
Razi, Muhammad biibnn Omar, (1999), Mafatih al-Ghayb, Beirut: Dar Ihya Al-Turath Al-Arabi, vol.3.
Roshan, Belqeys; Ardebil, Leyla (2020), Introduction to cognitive menatics, Tehran: Bakhtar. [In Persian].
Sabzwari Najafi, (1998), Muhammad ibn Habibullah, Irshad al-Adhan, Beirut: Dar al-Ta’arif Lil-Matbu'at. [In Arabic].
Safi, Mahmoud bin Abdul Rahim, (1997), al-Jadwal fi I'rab al-Qur’an, Beirut: Dar Al-Rashid. [In Arabic].
Salem, Abdul Aziz, (2001), the History of the Arabs before Islam, translated by: Baqir Sadrinia, Tehran: Scientific and Cultural Publications. [In Persian].
Tabarsi, Fadl bin Hassan, (1993), Majma’ al-Bayan fi Tafsir al-Qur’an, Tehran: Nasir Khosro. [In Arabic].
Tabatabai, Sayyid Muhammad Hussein, (1996), Al-Mizan fi Tafsir al-Qur’an, Qom: Jami' mudaresin Publication. [In Arabic].
Tarihi, Fakhr al-Din, (1996), Majma' al-Bahrayn, Tehran: Mortazavi Publishing. [In Arabic].
Tayyib, Sayyid Abd al-Hussain, (1999), Atib al-Bayan fi Tafsir al-Qur’an, Tehran: Islam Publishing, Vol.2. [In Arabic].
The Holy Quran, (1994), translation: Mohammad Mehdi Fouladvand, Qom: Dar al-Qur'an al-Karim.[In Arabic].
Tusi, Muhammad ibn Hassan, (b.n.), Al-Tibyan fi Tafsir al-Qur’an, Beirut: Dar Ihya’ al-Turath al-Arabi. [In Arabic].
Zamakhshari, Mahmoud Ibn Omar, (1986), Al-Kashfah fi Haqa'iq Ghawamiz al-Tanzil, Beirut: Dar Al-Kitab Al-Arabi. [In Arabic].