نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان

2 عضو هیات علمی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان

3 استاد گروه عربی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان

چکیده

به کارگیری نظریه‌های روانشناختی در خوانش داستان‌های کودکانه می‌تواند افق‌های جدیدی را پیش روی مخاطب قرار دهد و نقش داستان را در بهبود سطح آموزشی و تربیتی کودکان نمایان سازد. نظریۀ انتخاب ویلیام گلسر از دیدگاه‌های نوین روانشناسی است که با رویکردی واقع‌گرا و با تأکید بر کنترل درونی، رفتارهای انسان را برخواسته از نیازهای پنج‌گانۀ درونی وی یعنی نیاز به بقا، نیاز به عشق و احساس تعلّق، نیاز به قدرت و پیشرفت، نیاز به آزادی و نیاز به تفریح بیان می‌نماید. از آنجا که کودکان با شخصیت‌های داستان هم‌ذات‌پنداری می‌کنند و سعی در الگوگیری از رفتارهای آن‌ها دارند، استفاده از نظریۀ انتخاب در تحلیل داستان‌های کودکانه، می‌تواند ابعاد جدیدی از شخصیت‌های داستان و نوع رفتارهای آن‌ها را برای ارضای نیازهایشان کشف کرده و زمینه را برای نویسندگان فراهم سازد تا در تألیفات خود متناسب با نیازهای کودکان دست به تألیف زده و گامی مؤثر در راستای تربیت اخلاقی کودکان بردارند. بنابراین در پژوهش حاضر، نگارندگان سعی دارند تا به شیوۀ توصیفی - تحلیلی و با استفاده از نظریۀ انتخاب به این سؤال اصلی پاسخ دهند که کدام یک از نیازهای اساسی نظریۀ مذکور، در داستان «أمیرة القصر الذّهبی» اثر محمد عطیة الإبراشی نمود برجسته‌تری دارد و شخصیت‌های داستان چه رفتارهایی را در برابر نیازهای خود انتخاب می‌نمایند. نتایج پژوهش بیانگر آن است که در این داستان، نیاز به عشق و احساس تعلّق بارزترین نیازی است که به آن توجه شده است و پس از آن به ترتیب، نیاز به بقا، نیاز به قدرت و پیشرفت، نیاز به تفریح و نیاز به آزادی از بسامد بالایی برخوردار است. شخصیت‌های داستان نیز برای برآورده ساختن نیاز خود به عشق و احساس تعلّق، دیگر نیازهای خود را به تأخیر انداخته و حتی در بعضی از مواقع حاضر می‌شوند تا بقای خود را به خطر بیاندازند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Analyzing the basic needs of children in the story "Princess of the Golden Palace" based on William Glaser's theory of choice

نویسندگان [English]

  • Sajjad Sedghi Kolvanag 1
  • Abdolahad Gheibi 2
  • Mahin hajizadeh 3

1 PhD student in Arabic Language and Literature, Azarbaijan Shahid Madani University

2 Professor of Arab Language and Literature, Azarbaijan Shahid Madani University

3 azarbaijan shahid madani university

چکیده [English]

Applying psychological theories in reading children's stories can bring new horizons to the audience and show the role of stories in improving the educational level of children. William Glaser's theory of choice is one of the new perspectives of psychology which with a realistic approach and with an emphasis on internal control, considers human behavior to be derived from his five internal needs. It means the need for survival, the need for love and belonging, the need for strength and progress, the need for freedom and the need for fun. Children identify with the characters in the story and try to imitate their behavior; therefore, the use of choice theory in the analysis of children's stories can discover new dimensions of the characters in the story and their behavior to satisfy their needs and provide the ground for writers to write in their works according to the needs of children and take an effective step in the direction of children's moral education. Therefore, in the current research, the authors try to answer the main question in a descriptive-analytical way and using the theory of choice, which of the basic needs of the mentioned theory has a more prominent appearance in the story "Princess of the Golden Palace" by Mohammad Atiya Al-Ibrashi and what behaviors do the characters of the story choose against their needs. The results of the research show that in this story, the need for love and belonging is the most obvious need that has been paid attention to and after that, the need for survival, the need for power and progress, the need for fun, and the need for freedom have a high frequency.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Children'
  • s stories, choice theory, William Glasser, Mohammad Atiya al-Ibrashi, Princess of the Golden Palace