نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانش آموخته پسادکتری رشته زبان و ادبیات عربی دانشگاه حکیم سبزواری
2 دانشیار زبان و ادبیات عربی دانشگاه حکیم سبزواری
چکیده
بررسی نشانهها به صورت منفرد و مجزا به نتایج درخور و جامعی منجر نمیگردد و ضرورت بررسی آن در بسترهای کلی و جهانشمول از نتیجهبخشی و کارآمدی بیشتری برخوردار است. در همین راستا نظریه سپهر نشانهای «یوری لوتمان» نظریهپرداز روسی قابل اهتمام و بررسی است. طبق این نظریه همه نشانهها به یکدیگر مرتبط هستند و در قالب یک فضای فرهنگی و انتزاعی مشخص و محدود بازتولید میگردد. این سپهر سبب تحلیل درست نشانهها و ایجاد انسجام در خود متن ادبی میگردد و راهکاری مناسب برای تحلیل دقیق نوشتارهای ادبی است. طرد، تمایز و جذب، سه مؤلفه اصلی این نظریه است که طبق آن نحوه شکلگیری نشانهها مورد بررسی قرار میگیرد و منجر به تشکیل سپهر نشانهای میگردد. این مقاله با اتخاذ روش توصیفی - تحلیلی در صدد است چکامه «المیاه المیاه» از ودیع سعاده شاعر لبنانی را بر پایه همین نظریه بحث و بررسی کند تا سپهر نشانهای که در اثر تشکیل یافته و در ایجاد گفتمان و معنای اثر سهیم است مورد واکاوی قرار گیرد. نتیجه نشان میدهد که شاعر عناصر انتزاعی را از سپهر نشانهای خود طرد کرده و مرز میان خود و طبیعت و آب را از میان برداشته و با جذب عناصر طبیعت سعی در القاء گفتمان زیست محیطی دارد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Analysis of the Semiosphere in Wadih Sa'adeh’s Poetry Collection Al-Miyah Al-Miyah Based on Yuri Lotman’s Theory
نویسندگان [English]
- الهه sattari 1
- Hossein shamsabadi 2
1 Postdoctoral graduate in Arabic language and literature at Hakim Sabzevari University
2 Associate Professor of Arabic Language and Literature at Hakim Sabzevari University
چکیده [English]
Analysis of the Semiosphere in Wadih Sa'adeh’s Poetry Collection Al-Miyah Al-Miyah Based on Yuri Lotman’s Theory
Abstract
An isolated analysis of signs does not yield comprehensive results. It is essential to examine signs within broader, universal contexts for more effective outcomes. In this regard, the theory of the semiosphere by the Russian theorist Yuri Lotman is worthy of attention and analysis. According to this theory, all signs are interconnected and are reproduced within a specific, limited cultural and abstract space. This sphere enables a correct analysis of signs and creates coherence within the literary text itself, providing a suitable framework for the precise analysis of literary works. Rejection, differentiation, and absorption are the three main components of this theory, which examines how signs are formed and lead to the creation of a semiosphere. This article employs a descriptive-analytical approach to investigate the poem Al-Miyah Al-Miyah by Lebanese poet Wadih Sa'adeh based on this theory, aiming to analyze the semiosphere formed within the work and its role in creating discourse and meaning. The results indicate that the poet has rejected abstract elements from his semiosphere, erased the boundaries between himself and nature and water, and attempted to convey an environmental discourse by absorbing elements of nature
کلیدواژهها [English]
- Semiosphere, Wadih Sa'
- adeh, Lotman, environmentalism, Al-Miyah Al-Miyah