هدیه قاسمی فرد؛ ناصر زارع
چکیده
نشانهشناسی به عنوان یکی از شاخههای نسبتاً جدید معرفت بشری در پی آن است تا با تکیه بر متن و رمزگشایی نشانهها و چگونگی کارکرد آنها، افقهایی نو از متن را به روی مخاطب بگشاید. اشعار روایی «ودیع ...
بیشتر
نشانهشناسی به عنوان یکی از شاخههای نسبتاً جدید معرفت بشری در پی آن است تا با تکیه بر متن و رمزگشایی نشانهها و چگونگی کارکرد آنها، افقهایی نو از متن را به روی مخاطب بگشاید. اشعار روایی «ودیع سعادة» شاعر معاصر لبنانی و حافظ موسوی شاعر معاصر ایرانی دارای لایههای درونی و معنایی پربسامدی است که با زبانی تصویری به شرح حوادث میپردازد. نظر به تعدد سطوح رمزگانی در اشعار روایی این دو شاعر، این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی و از منظر مکتب آمریکایی ادبیات تطبیقی به نشانهشناسی رمزگانهای موجود در شعر «لحظات میتة» از ودیع سعادة و «چیزی بگو، از عشق...» از حافظ موسوی بر اساس نظریۀ «رمزگان پنجگانۀ» رولان بارت (1915-1980)، نشانهشناس فرانسوی میپردازد و ابعادی از ظرفیتهای تأویلپذیری این دو شعر را به دست میدهد. نتایج به دست دادهشده از این پژوهش چنین است که رمزگانهای به کار رفته در این دو شعر سوای استفادۀ شکلی، یکی از شگردهای موفق دو شاعر در خلق متنِ باز محسوب میگردد؛ این موضوع در عنوان هر دو شعر که تأویلپذیر بوده و در حیطۀ رمزگان معمایی قابل بررسی است، نمود بیشتری دارد. رمزگان معنایی این دو شعر با دلالتهای ضمنی، رمزگان نمادین آن با تقابلهای آشکار و قابل ادارک، رمزگان کنشی به عنوان پربسامدترین رمزگان این دو شعر با پیرفتهای مرتبط با یکدیگر و رمزگان فرهنگی با بُعدی ایدئولوژیک و تبیینی بینامتنی جهت بازنمایی حوادث جنگ و مطلوب نهایی سعادة و موسوی موفق بوده و عامل پیشبرد حرکت روایی متن محسوب میگردد.