پیمان صالحی؛ مسلم خزلی
چکیده
فراداستان شیوه روایی پسامدرنی است که نویسنده در آن به اشکال مختلف میکوشد خیالی بودن و داستانوارگی آن را نمایان سازد و از اقتدار خداگونه خود در نقل و روایت حوادث داستان بکاهد. در این شیوه روایی نویسنده ...
بیشتر
فراداستان شیوه روایی پسامدرنی است که نویسنده در آن به اشکال مختلف میکوشد خیالی بودن و داستانوارگی آن را نمایان سازد و از اقتدار خداگونه خود در نقل و روایت حوادث داستان بکاهد. در این شیوه روایی نویسنده از قواعد روایتپردازی سنتی و کلاسیک دوری کرده و تصنعی بودن داستان را با تکنیکهای فراداستانی برجسته میسازد. این شیوه روایی مورد توجه نویسندگان ادبیات عربی نیز واقع شد و بسیاری از نویسندگان با این شیوه روایی، فراداستانهای مشهوری را خلق کردند. امجد ناصر نویسنده اردنی نیز از نویسندگانی است که در رمان «هنا الوردة» از تکنیک فراداستانی استفاده کرده است. لذا پژوهش حاضر با شیوه توصیفی – تحلیلی و آماری کاربست شیوه روایی فراداستان را در رمان مذکور مورد نقد و بررسی قرار داده است و اهداف نویسنده از بهکارگیری این شیوه روایی را بیان کند. بر اساس یافتههای پژوهش، ناصر به کمک تکنیکهای فراداستانی همچون اتصال کوتاه، نقد داستان و اشاره به شیوه نگارش داستان، تلفیق ژانرها و سبکها و عدم قطعیت و چندفرجامی کردن داستان، برساختهبودن رمانش را برجسته میکند و با دخالتها و اظهار نظرهای فراداستانی خود، جهان خیالی داستان و جهان واقعیت را به هم متصل میکند و به خواننده نیز در فرایند روایت، نقش فعالی میدهد.