صلاح الدین عبدی
چکیده
نظریۀ جهان های متن الگوی پردازش زبانی انسان است و تنها به مطالعۀ کل متن اکتفا نکرده، بلکه به بررسی بافتهای پیرامون تولید و تعبیر متن نیز میپردازد. فرض اصلی در این نظریه مبنی بر این است که انسان، گفتمان ...
بیشتر
نظریۀ جهان های متن الگوی پردازش زبانی انسان است و تنها به مطالعۀ کل متن اکتفا نکرده، بلکه به بررسی بافتهای پیرامون تولید و تعبیر متن نیز میپردازد. فرض اصلی در این نظریه مبنی بر این است که انسان، گفتمان را از طریق باز نماییهایی ذهنی پردازش و درک میکند.این نظریه به ترتیب متشکل از جهان گفتمان، جهانهای متن با دو مؤلفۀ عناصر جهان ساز و گزارههای نقش گستر و جهانهای زیر شمول که خود متشکل از جهان زیر شمول اشارهای، نگرشی و معرفتی است. هدف از انجام پژوهش حاضر، شناسایی سازههای سازندۀ شعر «الخیول» أمل دنقل شاعر مصری -که به امیرالشعرای انکار شناخته شده – میباشد که براساس روش توصیفی – تحلیلی و رویکرد نظریۀ جهان-های متن پل ورث و نظریۀ تکمیلی آن توسط استاکول و گاوینز است. یافتههای پژوهش نشان میدهد در جهان گفتمان، فحوای قصیده با نوعی تمسخر و تناقض همراه است و شیوۀ گفتمان، گزنده و سرزنشی است و در زمینۀ جهان-های متن، عناصر جهان ساز شخصیت و شیء، اسب است و زمان فاعلیت اصلی دارد که در گذشته و حال در نوسان است و در زمینه گزارههای نقش گستر جهانهای خرد در درون جهانی کلان درونه گیری شده که با امر و دستور همراه است و هیچ نوع گسستی در این جهان ها مشاهده نشده است.جهانهای زیر شمول از نوع اشارهای آن بیشتر گذشته سپس به زمان حال تغییر موضع داده و بسامد جهان زیر شمول نگرشی، جهان هدفها است وجهان معرفتی چندان بروز و ظهور ندارد.