نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربی دانشگاه حکیم سبزواری

2 دانشیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه حکیم سبزواری

3 دانشیار گروه زبان وادبیات عربی دانشگاه حکیم سبزواری

10.22059/jalit.2025.379481.612853

چکیده

اصطلاح پداگوژی، اصطلاحی در حوزۀ آموزش است و به شیوه تعلیم‌وتربیت اشاره دارد. آموزش به کودکان به دو روش مستقیم و غیرمستقیم (بازی) صورت می‌گیرد. از بازی و نمایش برای یادگیری مفاهیم پیچیده استفاده می‌شود تا کودک آنها را به بهترین شکل بیاموزد. یکی از این مفاهیم، ادبیات پایداری است که در عصر حاضر مورد توجه نویسندگان بسیاری قرار گرفته است. برای آموزش این مفهوم بایست به‌گونه‌ای عمل کرد که بیشترین تأثیر را در کودکان داشته باشد و چه‌بسا بهترین روش آموزش این مفهوم دشوار، بازی و نمایش است. در این جستار، نویسندگان با روشی توصیفی - تحلیلی، نمایشنامه «لن تقوم حرب البسوس» اثر جمیل حمداوی، ادیب مراکشی را از منظر پداگوژی ادبیات پایداری مورد واکاوی قرار داده و به دنبال پاسخ این پرسش‌اند که پداگوژی مفهوم پایداری با چه الگوواره‌هایی در متن نشان داده شده است؟ نتایج این بررسی‌ها حاکی از آن است که نویسنده با بهره‌گیری از الگوواره‌های متن، موفق به آموزش مفهوم پایداری به کودکان شده است. او از طریق داستان هابیل و قابیل، سعی کرده به کودکان آموزش دهد که جنگ تأثیرات منفی و ویران‌گری دارد و صلح و اتحاد بهترین راه برای مقاومت و پایداری است. ازاین‌رو، می‌توان حمداوی را به عنوان یک پداگوگ موفق در حوزه ادبیات پایداری دانست که با استفاده از نمایشنامه، اصول پایداری را به مخاطبان کوچک خود آموزش داده و آن‌ها را به راهکارهای سازنده‌ای راهنمایی می‌کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Pedagogy of sustainable patterns in children's drama "The Bassous War will never happen" by Jamil Hamdawi

نویسندگان [English]

  • sahar dehghani 1
  • hossein shamsabadi 2
  • Abbas Ganjali 3
  • Seyed Mehdi Nouri Keyzoghani 3

1 PhD student of Arabic language and literature at Hakim Sabzevari University

2 Associate Professor of Arabic Language and Literature Department of Hakim Sabzevari University

3 Associate Professor of the Department of Arabic Language and Literature at Hakim Sabzevari University

چکیده [English]

The term pedagogy is a term in the field of education and refers to the method of education. Children are taught in two ways, direct and indirect (play). Play and drama are used to learn complex concepts so that the child learns them in the best way. One of these concepts is sustainable literature, which has attracted the attention of many writers in this era. In order to teach this concept, it is necessary to act in such a way that it has the greatest importance in children, and perhaps the best way to teach this difficult concept is through games and performances. In this essay, the authors have analyzed the play “The Bassous War will never happen” by Jamil Hamdawi, a Moroccan writer, from the perspective of the pedagogy of sustainable literature, with a descriptive-analytical method, and are looking for answers to the questions that the pedagogy of the concept of sustainability with what patterns in the text it has been shown. The results of these investigations indicate that the author has succeeded in teaching the concept of sustainability to children by using text patterns. Through the story of Abel and Cain, he taught children that war has negative and destructive effects and that peace and unity is the best way to resist and sustain. Therefore, Hamdawi can be considered as a successful pedagogue in the field of sustainability literature, who, using plays, teaches the principles of sustainability to small audiences and guides them to constructive solutions.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Pedagogy, pattern of sustainability, children'
  • s drama, Jamil Hamdavi, The Bassous War will never happen