نویسندگان

1 استادیار دانشگاه اراک

2 دانشجوی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات عربی دانشگاه اراک

چکیده

مانایی شعر با چند لایه بودن و خوانش‌برداری آن ارتباط تنگاتنگی دارد. این امر در نیمة اول قرن بیستم همراه با تأثر از شعر و نقد غربی، شعر معاصر عربی را وارد مرحلة‌ جدیدی کرد و آن را عرصة‌ تاخت‌و‌تاز اسطوره‌های ملی و جهانی نمود. بدر شاکر السیاب از نخستین شاعران نوپرداز عرب بود که در شعر خود از رمز و اسطوره بهر‌ة فراوان ‌‌برد. قصیدة سفر أیوب از جمله قصاید اوست که شاعر با خلق مجموعه‌ای از نشانه‌ها پیام مورد نظر خود را با مخاطب خویش در میان مینهد. این جستار به کشف نشانه‌های موجود در قصیدة‌ سفر أیوب و تحلیل روابط میان آنها براساس آرا و اندیشه‌های آلن گریماس میپردازد و کارکرد هر یک از نشانه‌های به-دست‌آمده از بافت روایی شعر را از منظر قواعد هنجارگریزی معنایی مورد بررسی قرار میدهد؛ بر‌این‌مبنا، نشانه‌های موجود در این قصیده در لایة‌ دوم معنایی و گاه بدلیل استفادة شاعر از رمز و اسطوره‌ در عمیقترین سطح خود یعنی لایة‌ سوم معنایی جای میگیرند

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

“Semiotics in Ode “Job’s book” by Badr Shakir Al- Siab”

نویسندگان [English]

  • Ebrahim Anari Bozchelooei 1
  • Samira Farahani 2

1

2

چکیده [English]

Viability of verse is interrelated to its multiple layer nature and legibility. Being affected by western poetry and criticism in the middle of 20th century, this trend entered Arabic contemporary verse into a new stage and made it as a field for activity of national and international myths. Badr Shakir Al- Siab was one of premier innovative Arabic poets that he has highly benefitted from mystery and myth in his verse. “Job’s book” is one of his odes in which the poet purposes his view to the audience by creation of a group of signs from his considered message. The present survey deals with discovery of the existing signs in ode “Job’s book” and analysis on them based on comments and viewpoints from Allen Greimas and examines application of each of the obtained signs out of narrative texture of poem from the view of semantic principles of Paradigm- Phobia; accordingly, the existing signs in this ode within second semantic layer and also due to employing mystery and myth by the poet, it is placed at the deepest level i.e. semantic third layer.

کلیدواژه‌ها [English]

  • (Allen) Greimas
  • Badr Shakir Al- Siab
  • Semantic Layers
  • Semiotics