نویسندگان

1 دانشیار دانشگاه تهران

2 استادیار دانشگاه لرستان

چکیده

این مقاله در پی آن است که مفهوم تصویر را از منظر ناقدان قدیم مورد بررسی قرار دهد و نشان دهد که چگونه بلاغت قدیم در چارچوب درک جزئی از مفهوم تصویر و تمرکز بر جانب شکل، بدون پرداختن جدی به محتوا در نتیجة عواملی چند متوقف ماند. هر چند در این راستا عبدالقاهر جرجانی سرآمد قدماست و تلاش‌هایی گسترده‌تر داشت. اما پس از وی، دانش بلاغت تحولی شایسته نیافت. افزون بر این در این مقاله تلاش بر آن است که نشان داده شود چرا بلاغت قدیم نتوانست خود را از جزئی‌نگری در تصویر رها کند و وارد عرصة نگاه ساختاری به تصویر شود. آنجا که چگونگی ارتباط تصاویر بلاغی جزئی با هم در تصویر کلی ساختار و چگونگی ارتباط این تصویر کلی با آنها و همچنین کیفیت ارتباط محتوا با این تصاویر، مورد کنکاش قرار می‌گیرد. هرچند عبد القاهر تلاش‌هایی ابتدایی در این زمینه داشت که نسبت به زمان خود بسیار پیشروتر بود، اما پس از وی، چنین مباحثی دنبال نگردید. حتی برخی از بلاغیان نظرات او را محدودتر کردند و از ارزش آن کاستند.
روش تحقیق در این پژوهش، بررسی دیدگاه‌های بلاغیان برجسته در عرصة بلاغت سنتی است. تا از این رهگذر خط‌مشی بلاغت سنتی آشکار گردد. ضرورت این پژوهش در آن است که کمبودهای بلاغت سنتی را نمایان می‌سازد و در پی آن مشخص می‌گردد که در پژوهش‌های کاربردی تکیه بر بلاغت سنتی کفایت نمی‌کند. و باید افزون بر آن از نظریات جدید در عرصه بلاغت نیز بهره گرفت.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

A criticism of artistic image from the traditional eloquence point of view

نویسندگان [English]

  • Gholam Abbas Rezaee 1
  • Hossein Cheraghivash 2

چکیده [English]

This article aim to investigate image concept from the traditional rethoric point of view and shows how traditional rethoric stopped because of negligible understanding of image notion and focus on shape, without seriously dealing with contents. Although in this respect, Molla Abdolghaher Jorjani is superior to others and has vast attempts, but after him there was no suitable evolution in rethoric .
Furthermore, this article tries to show why traditional rethoric failed in releasing itself from details in image and didn’t gain structured view to image where manner of relation of content relationship with these images has been scrutinized. Although Abdolghaher had attempts in this field, which is pioneer of his time, but after him these issues were not followed, even some eloquence experts, narrowed his opinions and decreased their values.
The method of this research is investigation of prominent rethoric point of view in traditional eloquence to present a policy of traditional eloquence. Necessity of this research is that it highlights defects and shortages of traditional rethoric and reveals that applied researches based on traditional rethoric are not enough and we must use new theories in rethoric beside them.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Artistic Image
  • literal criticism
  • Poetry
  • Structure
  • structure rethoric
  • traditional rethoric