دوره 17 (1404)
دوره 16 (1403)
دوره 15 (1402)
دوره 14 (1401)
دوره 13 (1400)
دوره 12 (1399)
دوره 11 (1398)
دوره 10 (1397)
دوره 9 (1396)
دوره 8 (1395)
دوره 7 (1394)
دوره 6 (1393)
دوره 5 (1392)
دوره 4 (1391)
دوره 3 (1390)
دوره 1 (1388)
تعداد مقالات: 11
تضاد طبقاتی و پیامدهای آن در مقامات بدیعالزمان همدانی
دوره 4، شماره 1 ، خرداد 1391، صفحه 1-28
چکیده
مقامات بدیعالزمان همدانی معروف به «مقامات الکدیة» کتابی است که در قرن چهارم هجری به رشتة تحریر درآمده و از همان دوران تاکنون مورد توجه محققان بسیار واقع شده است. آنان مقامات را از ابعاد گوناگون بررسی ... بیشترجمله و تقسیمات آن از دیدگاه ابن هشام و مخزومی
دوره 4، شماره 1 ، خرداد 1391، صفحه 29-46
چکیده
یکی از موضوعات مهم نحوی که همواره مورد بحث و اختلاف نحویان قدیم و جدید بوده، بحث جمله و تقسیمات آن است. جمله از نظر ابن هشام به سه قسم؛ فعلیه، اسمیه و ظرفیه تقسیم میشود. جملة ظرفیه از نظر وی، جملهای است ... بیشترروشهای «تاریخنگاری ادبی» نزد نویسندگان معاصر عرب
دوره 4، شماره 1 ، خرداد 1391، صفحه 47-64
چکیده
نویسندگان معاصر عرب، در نگارش تاریخ ادبیات عربی، از همة روشهای تاریخنگاری ادبی بهره جستهاند، این روشها، با همة اشتراکات خود، در موضوعاتی مانند دسته بندی مراحل تاریخ ادبیات عربی، روش شناساندن ... بیشترزیباییشناسی کنایهها در زبان عربی و فارسی
دوره 4، شماره 1 ، خرداد 1391، صفحه 65-92
چکیده
کنایه، ساختی انعطافپذیر در زبان فارسی و عربی است تا گوینده، دلمشغولی گوناگون خود را به یاری آن در پرده بازگو کند و شنونده نیز با توجه به زمینة فرهنگی که در زیر لایة ظاهری و لفظی کنایهها قرار گرفته ... بیشترسَلم خاسر و نوآوری در شعر عربی
دوره 4، شماره 1 ، خرداد 1391، صفحه 93-104
چکیده
سلم بن عمرو خاسر، شاعر عصر نخست عباسی در بصره به دنیا آمد. وی شاگرد و راوی اشعار بشّار بن بُرد بود. او را خاسر نامیدند، زیرا نسخهای از قرآن را فروخت تا دیوان شعری بخرد. دلایل دیگری نیز برای این لقب وی گفته ... بیشترنقدی بر تصویر هنری از دیدگاه بلاغت سنتی
دوره 4، شماره 1 ، خرداد 1391، صفحه 105-128
چکیده
این مقاله در پی آن است که مفهوم تصویر را از منظر ناقدان قدیم مورد بررسی قرار دهد و نشان دهد که چگونه بلاغت قدیم در چارچوب درک جزئی از مفهوم تصویر و تمرکز بر جانب شکل، بدون پرداختن جدی به محتوا در نتیجة عواملی ... بیشترتجلی عاطفه و جایگاه آن در صحیفه سجادیه
دوره 4، شماره 1 ، خرداد 1391، صفحه 129-152
چکیده
عاطفه، نیرویی است که به وسیل? آن احساسات درونی ما به دیگران منتقل میشود و مهمترین پای? یک اثر ادبی و سبب جاودانگی آن به شمار میآید. عاطفه، خود مشتمل بر موارد زیر است: رغبت، رهبت(ترس)، طرب، غضب؛ و هر ... بیشترنقد و بررسی منابع استنادى در مقالات علمی پژوهشی زبان و ادبیات عربی
دوره 4، شماره 1 ، خرداد 1391، صفحه 153-174
چکیده
یکی از مهمترین وظیفة پژوهشگران پس از انتخاب موضوع تحقیق، جستجو برای یافتن منابع ومراجع مختلف جهت جمع آوری معلومات و اطلاعات لازم پیرامون موضوع است. شکی نیست که هر اندازه این جستجو وسیعتر و دقیقتر ... بیشترهویتیابی اسلام و عرب در اشعار محمد مهدی جواهری
دوره 4، شماره 1 ، خرداد 1391، صفحه 175-202
چکیده
محمد مهدی جواهری از شاعران برجستة کشور عراق است. کسی که بیشتر اشعارش را به مفاهیم سیاسی و اجتمـــاعی اختصاص داده است. وی توانست بیش از نیم سده، گرایش خود را به سرودن اشعار میهنی حفظ کند. اگر چه بیشتر اشعار ... بیشترنگاه نوستالژیک خاقانی و بحتری به ایوان مداین
دوره 4، شماره 1 ، خرداد 1391، صفحه 203-230
چکیده
نوستالژی (nostaligia) واژهای فرانسوی است که از دو سازة یونانی(nostos = بازگشت) و (alogos = درد و رنج) ترکیب شده. معنی لغوی آن «بازگشت درد و رنج» است. در اصطلاح، نوستالژی خلاصة یک حس درونی تلخ و شیرین نسبت به اشخاص، وطن ... بیشترنقد کهنالگویی رمان «حین ترکنا الجسر»
دوره 4، شماره 1 ، خرداد 1391، صفحه 231-248