نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار دانشگاه تهران
2 استادیار دانشگاه تهران
چکیده
آموزش زبان عربی در ایران همواره با تکیه بر عناصر شناختی و روش دستور – ترجمه صورت میپذیرد، از این رو هیچگاه عناصری از قبیل: واکنشهای ذهن مدرس و زبان آموز به هنگام آموزش زبان عربی، عناصر فراشناختی، ویژگیهای طرفین، سخن و موقعیت گفتگو، روند پردازش دادهها و اطلاعات توسط زبان آموز و ... مورد توجه صاحب نظران این حوزه قرار نگرفته است.در این مقاله، نویسندگان در صددند با تحلیل زیر و بمهای فرآیند یادگیری زبان عربی با تکیه بر روش تلقین زدایی و عناصر فراشناختی از قبیل هوش هیجانی، اصولی بنیادین را برای تدریس/ یادگیری زبان عربی بدست دهند، بطوریکه با استفاده از راهکارهای پیشنهادی، زبان آموز بصورت کارآمد دانش زبانی را کسب کرده و با ایجاد انگیزه، خلاقیت، اعتماد به نفس و در نهایت با برون داد مداوم و عملی زبان در فضایی هیجانی-شناختی، توانش و کنش ارتباطی وی به بهترین سطح ممکن برسد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Cognitive and Metacognitive Factors in the Process of Learning Arabic Conversation through Desuggestopeida Method
نویسندگان [English]
- Adnan Tahmasebi 1
- Sa’adollah Homaiuni 2
1
2
چکیده [English]
Arabic language instruction in Iran has always relied on cognitive factors, and has been based on grammar-translation method. Consequently, issues such as Arabic learner's and teacher's mental processes during learning and teaching, metacognitive factors, interlocutors' characteristics and the conversation setting, learner's information processing procedure, etc. have never been noted by the experts of this field. Through an analysis of the features of Arabic language learning process based on Desuggestopeida method, as well as an inspection of the metacognitive factors such as emotional intelligence, the authors of the present article seek to provide a set of fundamental principles for learning and teaching of the Arabic language, in a way that using the suggested solutions, the learner could obtain the linguistic knowledge in a practical manner, and through creation of motivation, creativity, self-esteem, and production of constant and practical linguistic output in an emotional-cognitive atmosphere, her communicative competence and performance can get to the highest possible level.
کلیدواژهها [English]
- Arabic Language Learning
- Metacognitive elements
- Desuggestopeida
- Emotional intelligence
- Learning context
(ص 9- 22) همدان، دانشگاه بوعلی سینا.
پیشبینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان در سطوح مختلف تحصیلی»، فصلنامه تازههای روانشناسی صنعتی/ سازمانی، سال دوم، شمارة ششم، صص29-26، 1390ش.
دار القلم،1982ش.