نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استاد گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه بوعلی سینا
2 دانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربی دانشگاه بوعلی سینا
چکیده
گفت وگو از سازمایههای مهم و بنیادین ادبیات داستانی است که همسو و هم جهت با ساختار روایی داستان عمل میکند و شخصیتها، درونمایه، کشمکشها و بهطور کلی طرح اثر را قوام میبخشد. نویسندگانِ داستان کودک، در آثار هنری خود به گفتوگو اهتمام ویژهای داشته و آثار آنان با گفتوگو ارتباطی تنگاتنگ دارد. پژوهش پیشرو بر آن است که با روش نقد ساختارگرایی و بر اساس مکتب آمریکایی ادبیات تطبیقی، سازمایۀ گفتوگو را با تأکید بر آموزههای دینی در دو داستان ماهی سیاه کوچولو اثر صمد بهرنگی و الحدیقة الأجمل اثر زهیر ابراهیم رسام بررسی نماید. برآیند پژوهش نشان میدهد که در میان انواع کارکردهای گفتوگو، پیشبرد عمل داستانی بیشترین بسامد را در دو داستان دارد و با وجود همسویی داستان ماهی سیاه کوچولو با آموزههای دینیای همچون یاری رساندن به دیگران، مرگاندیشی، نفرت از غرور و دروغ، گاه در آن ناهمگونیهایی با آموزههای دینی دیده میشود مثل سلام نکردن، مسخره کردن دیگران، کتک زدن و.... اما ابراهیم رسام آموزههای دینی را بیش از بهرنگی در داستان خود آورده و میتوان گفت داستان او مغایرتی با آموزههای اسلام ندارد و بیش از داستان ماهی سیاه کوچولو با آموزههای دینی همسو است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
A Comparative Study of the Element of Dialogue In the Stories of “Little Black Fish” and “al-Hadiqa al-Ajmal” With an Emphasis on Religious Teachings
نویسندگان [English]
- Seyyed Mehdi Masboogh 1
- Aboozar Golzar Khojasteh 2
1 Professor, Department of Arabic Language and Literature. University of Bu Ali Sina Hamedan
2 Ph.D student of Arabic Language and Literature. University of Bu Ali Sina Hamedan
چکیده [English]
The authors of the children's literature use this type of literature to teach religious teachings and social norms. The teaching of religious concepts, like any other science, requires the identification and application of correct, effective and effective principles and methods. Therefore, as the recognition of the characteristics and abilities of children in optimizing the teaching of religious concepts is certain. Understanding the principles and methods of teaching children's religious concepts is also necessary. Dialogue is one of the most important elements of fictional literature that works along with the narrative structure of the story. And the characters, the theme, the conflicts, and the overall design of the work is consonant. The writers of the story of the child are particularly interested in their artwork, and their works are closely intertwined with dialogue. This paper tries to examine the element of dialogue with the method of structuralist critique and based on the American School of Comparative Literature, emphasizing religious doctrines in the two stories of Little Blackfish by Samad Behrangi and al-Hadiqa al-Ajmal by Zahir Ibrahim Rasam. The results of the research show that among the various functions of dialogue, the advancement of fiction has the highest frequency in two stories and despite the parallels between the story of the little black fish and religious teachings such as helping others, dying, hatred of pride and lies, sometimes there are heterogeneities with religious teachings like not saluting, mocking others, beating and etc. but Abraham Rhyman brought his religious teachings more than a fairy tale in his story and it can be said that his story does not contradict the teachings of Islam and over the story of the little black fish is consistent with religious doctrines. in the case of a dialogue between animals and humans in two stories, too, in the story of the little black fish, dialogue between animals and birds has only taken place but in the story of al-Hadiqa al-Ajmal, the conversation is not limited to animals.
کلیدواژهها [English]
- Comparative literature
- Samad Behargi
- Zahir Ibrahim Rasam
- Dia-logue
- Religious doctrines