منابع
قرآن کریم.
البعلبکی، منیر (1980)، موسوعة المورد، بیروت: دارالعلم للملایین.
ابن برد، بشار (1950)، دیوان بشار بن برد، تحقیق الطاهر بن عاشور، القاهرة: المکتبة الوطنیة.
الخطیب، حمد موسی (2015)، «ثنائیة الموت والبعث فی تجربة خلیل حاوی»، مجلة الجامعة الإسلامیة للبحوث الانسانیة، المجلد 23، العدد 1، صص 1-28.
الگیری، دانته (1378)، کمدی الهی، مترجم: شجاع الدین شفا، تهران: امیرکبیر.
حاوی، خلیل (1993)، دیوان خلیل حاوی، بیروت: دارالعودة.
حتی، فیلیپ (1974)، تاریخ العرب، بیروت: دار غندور للطباعة والنشر والتوزیع.
حسنبیگی، محمدرضا (1381)، پری کوچک غمگین (زندگی و شعر فروغ فرخزاد)، تهران: کورش.
حقوقی، محمد (1393)، شعر زمان ما، چاپ یازدهم، تهران: نگاه.
دنقل، أمل (د.ت)، الأعمال الشعریة الکاملة، بیروت: در العودة.
رضایی هفتادر، غلامعباس، ابراهیم نامداری و علیاکبر احمدی (1392)، «آشناییزدایی و نقش آن در شعر»، ادب عربی، سال 5، ش 2، صص 69-88.
زارع، سمیه و محمود حیدری (1392)، «آرمان شهر در اندیشه فروغ فرخزاد و نازک الملائکه»، ادبیات تطبیقی، دوره 4، ش 8، صص 57-87.
زریاب، عباس (1368)، ابلیس در قرآن، تهران: مرکز دایرة المعارف بزرگ اسلامی.
سلیمی، علی و حسینرضا اخترسیمین (1390)، «تأثیرپذیری شاعران معاصر عرب از مکتب ادبی رمانتیک»، نقد معاصر عربی، سال دوم، ش 1، صص 1-25.
سنایی، ابوالمجد مجدود بن آدم (1385)، دیوان اشعار، تهران: نگاه.
سیدان، الهام (1394)، «نشانهشناسی لایهای رمزگانها در داستان قرآنی خلقت آدم(ع) با تأکید بر کشف الأسرار میبدی»، پژوهشهای ادبی-قرآنی، سال سوم، ش 4، صص 145-169.
شفیعی کدکنی، محمدرضا (1380)، شعر معاصر عرب، تهران: نشر سخن.
شکری، غالی (1989)، شعرنا الحدیث إلی أین، الطبعة الثالثة، مصر: دار الشروق.
صدیقی، کلثوم و حسین ناظری (1390)، «بررسی نمود اگزیستانسیالیسم در شعر خلیل حاوی»، شناخت، بهار و تابستان 1390، ش 64، صص 127-157.
العقاد، عباس محمود (د.ت)، ابلیس؛ بحث فی تاریخ الخیر والشر وتمییز الانسان بینهما من مطلع التاریخ إلی الیوم، مصر: دار النهضة.
علوی، رقیه و سیدرضا ابراهیمی (1391)، «خوانش اسطوره شناختی شعر آن روزها اثر فروغ فرخزاد از دیدگاه نورثروپ فرای»، فصلنامه تخصصی زبان و ادب فارسی، سال چهارم، ش 13، صص 87-104.
علویمقدم، مهیار (1377)، نظریههای نقد ادبی معاصر، تهران: انتشارات سمت.
فرخزاد، فروغ (1368)، مجموعه اشعار فروغ، تهران: انتشارات نوید.
قنبری، بخشعلی (1387)، «تقریری نو از شیطان در مثنوی»، نامة الهیات، سال دوم، ش 3، صص 22-41.
محمدی آملی، محمدرضا (1372)، «ابلیس در مثنوی مولانا»، ادبستان فرهنگ و هنر، ش 47، صص 90-94.
مشتاقمهر، رحمان و فرهاد محمدی (1394)، «نقش تغییر علت در تأویل قصص قرآنی در متون عرفانی»، ادبپژوهی، ش 33 ، صص 37-60.
واعظزاده، عباس و ابوالقاسم قوام (1389)، «جلوههای مختلف خداباوری در شعر اخوان، فروغ و شاملو»، جستارهای ادبی، ش 68، صص 25-49.
وفایی، بصیر (1386)، «جایگاه و سیر تاریخی ستایش ابلیس در ادب فارسی»، زبان و ادبیات فارسی، ش 9، صص 153-184.
ولک، رنه (1389)، «بحران ادبیات تطبیقی»، ترجمة سعید ارباب شیرانی، نامة فرهنگستان (ادبیات تطبیقی)، دورة اول، ش 2، صص 85-98.
یگانه، فاطمه و علی نجفی ایوانکی (2011)، «أشکال التناص الدینی فی شعر خلیل حاوی»، دراسات فی اللغة العربیة وآدابها، السنة 2، العدد 6، صص 139-170.
Reference:
Alasti, A. (2003). “Representation of the Devil in the Millennium Cinema”, binab, No. 1, Pp. 206-216. [In Persian].
Alaqad, A, M. (D.T). Iblis. Cairo: daronnahzah. [In Arabic].
Alavi Moqadam, M, (1998). Contemporary literary critique theories, Tehran, Samt. [In Persian].
Alavi, R. (2012). “Reading the Mythological Poetry of Those Days by Forough Farrokhzad from Northrop Fry's View”, Persian language and literature, No. 13, Pp. 87-104. [In Persian].
Al-Baalbaki, M. (1980). Words of Quran, Lebanon: daroshamiah. [In Arabic].
Alkhatib, H. (2015). “Death and resurrection in the experience of Khalil Hawi”, Journal of the Islamic University for Humanitarian Research, No. 1, Pp. 1-28. [In Arabic].
Durante, A. (2008). divine comedy, Tehran: amir kabir. [In Persian].
Donghol, A. (D.T). Complete poetic works, Lebanon: darolawdah. [In Arabic].
Farokhzad, F, (1989). Forough's poetry collection, Tehran: Navid. [In Persian].
Jafari, M. (2008). Romanticism in Europe, Tehran: markaz. [In Persian].
Hawi, Kh. (1993). Diwan Khalil Khawi, Lebanon: darolawdah. [In Arabic].
Hatta, Ph. (1974). Arab History, Lebanon: daroqandoor. [In Arabic].
Hasanbaigi, M.R. (2002). Sad little fairy, Tehran: koorosh. [In Persian].
Hoqooqi, M. (2014). Our Time Poetry, Tehran: neghah. [In Persian].
Ibn bord, B. (1950). Bashar bin Bord's court, Cairo: almaktaba alwataneya. [In Arabic].
Rezaei haftadar, gh. (2013). “Familiarization and its role in poetry”, Arabic Literature, No. 2, Pp. 69-88. [In Persian].
Mohammadi, M. (1993). “Iblis in Rumi's Masnavi”, Culture and Art Literature, No. 47, Pp. 90-94. [In Persian].
Qanbari, B. (2008). “New report of Satan in Mathnavi”, Theology letter, No. 3, Pp. 22-47. [In Persian].
Salimi, A. (2011). “The influence of contemporary Arab poets on the romantic literary school”, Contemporary Arabic critique, No. 1, Pp. 1-25. [In Persian].
Sanaei, M. (2006). Divan Poems, Tehran: Neghah. [In Persian].
Sediqi, K. (2011). “A Survey of Existentialism in Khalil Hawi Poems”, Shenakht, No. 64, Pp. 127-157. [In Persian].
Sidan, E. (2015). “The semantics of the layers of codes in the Qur'anic story of the creation of Adam with an emphasis on Kashif al-Asrar Meybodi”, Literary-Quranic Studies, No. 4, Pp. 145-169. [In Persian].
Safiei kadkani, M.R, (2001). Contemporary Arabic poetry, Tehran: Sokhan. [In Persian].
Shokri, gh. (1982). We felt like talking to where, Cairo: daroshoroogh. [In Arabic].
Volck, R. (2010). “The crisis of comparative literature”, comparative literature, No. 2, Pp. 85-98. [In Persian].
Yeqaneh, F. (2011). “The Kinds of Religous Intertextuality in Khalil Hawi Poems”, Studies in Arabic Language and Literature, No. 6, Pp. 139-170. [In Arabic].
Zare, S. (2013). “Ideal City in Thought of Forough Farrokhzad and Nazak al-Malaika”, Comparative Literature, No. 8, Pp. 57-87. [In Persian].
Zaryab, A. (1990). The devil in the Qur'an, Tehran: Great Islamic Encyclopedia. [In Persian].