منابع
قرآن کریم.
آتشسودا، محمدعلی و رضا نکوئی (1396)، «روایتشناسی داستان کوتاه مرثیه برای ژاله و قاتلش بر اساس الگوهای کنشی و شَوِشی گرمس»، جستارهای زبانی، دوره 8، شماره 4. صص 175-206.
آیتی، اکرم و نجمه اکبری (1395)، «تحلیل نشانه ـ معناشناختی احساس حسادت در داستان طلب آمرزش اثر صادق هدایت»، جستارهای زبانی، دوره 7، ش 2. صص 1-17.
اسماعیلی، عصمت و حمیدرضا شعیری و ابراهیم کنعانی (1391)، «رویکرد نشانه ـ معناشناختی فرایند مربع معنایی به مربع تنشی در حکایت دقوقی مثنوی»، پژوهشهای ادب عرفانی، دوره 6، ش 3. صص 69-94.
اشرفی، بتول و گیتی تاکی و محمد بهنامفر (1394)، «تجزیه و تحلیل داستان حضرت یوسف در قرآن کریم بر اساس نظریه پراپ و گریماس»، جستارهای زبانی، دوره 6، ش 7. صص 33-52.
اکبریزاده، فاطمه و مرضیه محصص (1396)، «نشانه ـ معناشناسی گفتمان تبلیغی موسی»، جستارهای زبانی، دوره 8، ش 5. صص 293-318.
پاکتچی، احمد و حمیدرضا شعیری و هادی رهنما (1394)، «تحلیل فرایندهای گفتمانی در سوره قارعه با تکیه بر نشانهشناسی تنشی»، جستارهای زبانی، دوره 6، ش 4. صص 39-68.
حقبین، فریده و فهیمه بیدادیان قمی (1392)، «بررسی نشانه ـ معناشناسی آیات مربوط به قیامت و معاد از سوره قیامت بر پایه مطالعات نشانهشناختی گریماس»، زبانشناخت، دوره 4، ش 2. صص 51-74.
حیدری کاشانی، محمد جواد (1385)، «هنر قصهپردازی در قرآن»، مجموعه مقالات اولین همایش ملی پژوهشهای قرآنی حوزه و دانشگاه، چاپ نخست، اصفهان: دانشگاه اصفهان و بنیاد پژوهشهای قرآنی حوزه و دانشگاه.
داودی مقدم، فریده (1393)، «تحلیل نشانه ـ معناشناسی گفتمان در قصۀ یوسف علیهالسلام»، آموزههای قرآنی، ش20. صص 175-192.
سعادات مصطفوی، سیدحسن و حمیدرضا شعیری و هادی رهنما (1392)، «از کرامت جاهلی تا کرامت قرآنی، نشانهشناسی فرایندهای گفتمانی کرامت در قرآن با تکیه بر الگوی تنشی»، پژوهشنامه تفسیر و زبان قرآن، ش2. صص 24-42.
سیدان، الهام (1395)، «بررسی نقش گسست و پیوست در زنجیرۀ گفتمانی غزلهای روایی حافظ: رویکرد نشانه ـ معناشناسی»، جستارهای زبانی، دوره 7، ش 4. صص 195-216.
شریفی، حدیث و فؤاد نجمالدین (1393)، «تحلیل نشانهشناختی گفتمانی سوره الرحمن مبتنی بر الگوی تنشی»، پژوهشنامه تفسیر و زبان قرآن، ش 5. صص 47-72.
شعیری، حمیدرضا و ترانه وفایی (1388)، (ج) ققنوس راهی به نشانه ـ معناشناسی سیال، چاپ نخست، تهران: شرکت انشارات علمی و فرهنگی.
شعیری، حمیدرضا و حسینعلی قبادی و محمد هاتفی (1388)، (د) «معنا در تعامل متن و تصویر، مطالعۀ نشانه ـ معناشناختی دو شعر دیداری از طاهره صفارزاده»، پژوهشهای ادبی، دوره 6، ش 25. صص 39-70.
شعیری، حمیدرضا (1388)، (الف) «از نشانهشناسی ساختگرا تا نشانه ـ معناشناسی گفتمانی»، نقد ادبی، دوره 2، ش 8. صص 33-51.
ــــــــــــــ (1385)، تجزیه و تحلیل نشانه ـ معناشناختی گفتمان، چاپ نخست، تهران: سمت.
ــــــــــــــ (1388)، (ب) مبانی معناشناسی نوین، چاپ دوم، تهران: سمت.
ــــــــــــــ (1394)، «مقاومت، ممارست و مماشات گفتمانی: قلمروهای گفتمان و کارکردهای نشانه ـ معناشناختی آن»، مجله جامعهشناسی ایران، دوره 16، ش 1. صص 110-128.
ــــــــــــــ (1395)، نشانه ـ معناشناسی ادبیات، نظریه و روش تحلیل گفتمان ادبی، چاپ نخست، تهران: دانشگاه تربیت مدرس.
طباطبایی، محمدحسین (1370)، تفسیر المیزان، جلد سیزدهم، ترجمه: سید محمدباقر موسوی همدانی، تهران: مرکز فرهنگی رجاء.
عباسی، علی و هانیه یارمند (1390)، «عبور از مربع معنایی به مربع تنشی: بررسی نشانه ـ معناشناختی ماهی سیاه کوچولو»، پژوهشهای زبان و ادبیات تطبیقی، دوره 2، ش 2. صص 147-172.
عمادزاده، حسین (1383)، تاریخ انبیاء از آدم تا خاتم و قصص قرآن، چاپ دوم، تهران: انتشارات اسلام
قرائتی، محسن (1388)، تفسیر نور، جلد پنجم، تهران: مرکز فرهنگی درسهایی از قرآن.
مکارم شیرازی، ناصر (1381)، برگزیده تفسیر نمونه، جلد 3، تحقیق: احمد علی بابایی، چاپ یازدهم، تهران: دارالکتب الإسلامیة.
نصیحت، ناهید و کبری روشنفکر، خلیل پروینی و فرامرز میرزایی (1392)، «بررسی نشانه ـ معناشناختی ساختار روایی داستان کوتاه لقاء فی لحظة رحیل»، جستارهای زبانی، دوره 4، ش 2. صص 199-220.
منابع الکترونیکی:
مکارم شیرازی، ناصر (1380)،
تفسیر نمونه، جلد دوازدهم، تهران: دارالکتب الاسلامیه. کتابخانه دیجیتال نور:
http://www.noorlib.ir
References:
Holy Quran.
Aayati, A. & Akbari, N. (2016) “Semiotic Analysis of Jealousy in Sadegh Hedayat’s “Forgiveness”. Language Related Research. Vol.7. No.2. Pp. 1-17. [In Persian].
Atashsowda, M. A & Nekoei, R. (2017). “Narratology of the Short Story "Elegy for Jaleh and Her Murderer" Based on Greimas’ Actantial and Sensible/ Stative Models” Short Story. Language Related Research. Vol. 8. No. 4. Pp. 175-206. [In Persian].
Abbasi, A. & Yarmand, H. (2011). “Transition from the semiotic square to tensive square: the case study of “Mahi Siahe Kochoulou”. Language Related Research. Vol. 7. Pp. 147-172. [In Persian].
Akbarizade, F. & Mohasses, M. (2017). “Semiotic Study of Moses’ Missionary Discourse in Quran”. Language Related Research. Vol.8. No.5. Pp. 293-318. [In Persian].
Ashrafi, B. & Taki, G. & Behnamfar, M. (2015). “The Analysis of Joseph Story in The Quran according to Propp's and Greimas' Approaches”. Language Related Research. Vol.6. No.7. Pp. 33-52. [In Persian].
Davoudi Moghadam, F. (2014). “Analysis of Semiotics Discourse in the Story of Prophet Joseph”. Qur'anic Teachings. No. 20. Pp: 175-192. [In Persian].
Emadzadeh, H. (2004). History of the prophets. Tehran: Islam Publication. [In Persian].
Haghbin, F. & Bidadian Qomi, F. (2013). “Semiotic study of the Verses Qiyamat and Ma’adin Surah Qiyamat; Based on Greimas Semiotic Studies”. Language Studies. Vol.4, No. 2. Pp. 51-74. [In Persian].
Heidari Kashani, M. J. (2006). “The art of storytelling in Qur'an”, Papers of First National Conference of Qur'anic Studies in Hawzah & University. Isfahan: Isfahan University Press. [In Persian].
Ismaeli, E.; H.R. Shairi & I. Kanani (2012). “A semiotic approach to Daghughi Tale of Mathnavi: from semiotic square to tensive square”. Researches on Mystical literature. Vol. 23. Pp. 69-94. [In Persian].
Makarem Shirazi, N. (2002). Tafsir Nemooneh. Tehran: Islamic Book Publication. [In Persian].
Nasihat, N.& Roshanfekr, K.& Parvini, Kh. & Mirzaee, F. (2013). “The survey of narrative semiotics of semantic structure in “Leqa-on fi Lazate Rahil” Short Story. Language Related Research. Vol. 4. No. 2. (Tome 14). Pp. 199-220. [In Persian].
Pakatchi, A.; H. R. Shairi & H. Rahnamaa (2015). “Tensive semiotics of discourse in Surat Al- Qariah; A New approach in semiotics of the Quranic discourse”. Language Related Research. Vol.6. No.4. Pp. 39- 68. [In Persian].
Qaraati, M. (2009). Tafsir Noor. Tehran: Lessons of Quran Press. [In Persian].
Seaadat Mostafavi, S. H.; H. R. Shairi & H. Rahnama (2013). “Tensive Semiotics of "Kiramat" (dignity) in the Quranic Discourse”. In Journal of Qur'anic Interpretation and Language. Vol. 1. No. 2. Pp 24- 42. [In Persian].
Seyedan, E. (2016). “Investigating the role of discontinuity and continuity in discoursal syntagm of Hafiz lyrics: semiotic approach”. Language Related Research Tarbiat Modares University. No. 4 (7). Pp. 195-216. [In Persian].
Shairi, H. R. (2006). Analysis of Semiotics of Discourse. Tehran: Samt Publication. [In Persian].
Shairi, H. R. (2015). “Discourse Resistance, Insistence and Appeasement: the Realms of Discourse and its Semiotic Functions” Iranian Sociological Association, Vol.16. No.1. Pp: 110-128. [In Persian].
Shairi, H. R. (2009). “From structuralism semiology to semiotics of discourse”. Literary criticism. Year 2. No.3. Pp. 33-51. [In Persian].
Shairi, H. R. (2009). Prerequisites of the New Semiotics. Tehran: Samt Publication. [In Persian].
Shairi, H. R. (2016). Semiotics of Literature. Tehran: Tarbiat Modares University Press. [In Persian].
Shairi, H. & T. Vafaei (2010). A Path to the Dynamic Semiotics, a Case Study on the Nima's Poem: Qoqnous. Tehran: `Elmi va Farhangui Publication. [In Persian].
Sharifi, H. & Najmoddin, F. (2014). “The Semiotics Analysis of Sura al-Rahman (based on Fontanille Tensive Model)”. Journal of Qur'anic Interpretation and Language. Vol. 3. No.1. Pp: 47- 72. [In Persian].
Tabatabaei, S. M. H. (1992). Al-Mizan fi Tafsir al-Qur'an.Tehran: Raja Publication. [In Persian].
Websites:
Makarem Shirazi, N. (2001). Sample Commentary. Vol 12, Tehran: Noor Digital Library.