باطنی، محمدرضا (۱۳۷۵)،کلمات تیره و شفاف؛ بحثی در معناشناسی، تهران، آگاه.
حمیدبیاتی، سنا (۲۰۰۷)، التنغیم فی القرآن الکریم؛ دراسة صوتیة، بغداد، مرکز احیاء التراث العلمی العربی.
خزعلی، انسیه و همکاران (۲۰۱۶)، «ارتباط صوت و معنی در قرآن کریم؛ پژوهشی در سوره نبأ»، ادب عربی، ش ۱، ۹۵-۱۱۶.
خسروی، کبری و همکاران (۱۳۹۱)، «فراخوانی شخصیتهای ادبی و دینی»، لسان مبین، سال سوم، ۱۳۹-۱۶۲.
خضری، علی و همکاران (۲۰۱۷)، «البنیة الصوتیة فی شعر توفیق زیاد، هنا القصیدة الباقون»، البحوث فی اللغة العربیة و آدابها، العدد ۱۶، ۳۷-۵۹.
زارع، آفرین و همکاران (۱۳۹۱)، «تحلیل آوایی در صحیفۀ سجادیه (با تاکید بر دعای استعاذه)»، پژوهشهای قرآن و حدیث، ش ۱، ۷۱-۹۱.
السعران، محمود ( ۱۹۹۷)، علم اللغة، قاهرة، دار الفکر العربی.
شریفی، شهلا و لیلا عرفانیان قونسولی (۱۳۹۱)، «مقایسۀ انگیختگی آوایی در فاصلۀ زمانی دویستساله»، مطالعات بلاغی، ش ۵، ۱۰۳-۱۲۰.
شریفیمقدم، آزاده و حسین مهرآرا (۱۳۹۷)،«پیوستار نمادپردازی آوایی در اشعار حافظ بر مبنای نظریۀ هینتون»، زبانپژوهی، ش ۲۸، ۵۹-۸۵.
شریفیمقدم، آزاده و وحیده ابوالحسینیزاده (۱۳۹۲)، «انگارههای تصویرگونه در گونه گفتاری کرمان»، مجموعه مقالات هشتمین گردهمایی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی ایران، ۱-۱۴، زنجان، انجمن ترویج زبان و ادب فارسی ایران.
صالح، صبحی (۲۰۰۹)، دراسات فی اللغة، بیروت، دار العلم.
طالبی قره قشلاقی، جمال (۱۳۹۵)،«التحلیل الصوتی و الدلالی فی قصیدة بلقیس لنزار قبانی:مقاربة فی ضوء منهج الصوتی»، الجمعیة الإیرانیة للغة العربیة و آدابها، العدد ۴۰، ۷۹-۹۸.
الطیب، عبدالله (۲۰۰۰)، المرشد الی فهم اشعار العرب و صناعتها، بیروت، دار الفکر.
عباس، حسن (۱۹۹۸)، خصائص الحروف العربیة و معانیها، سوریة، اتحاد کتاب العرب.
عبدی، صلاحالدین و جواد محمدزاده (۱۳۹۶)، «أسلوبیة الموسیقی فی أشعار نزار قبانی مجموعتا الرسم بالکلمات و هکذا أکتب تاریخ النساء»، ادب عربی، ش ۱، ۲۱۱-۲۳۰.
علیالصغیر، محمدحسین (۲۰۰۰)، الصوت اللغوی فی القرآن، بیروت، دار المؤرخ العربی.
غنیمی الهلال، محمد (۲۰۰۱)، النقد الادبی الحدیث، قاهرة، نهضة مصر.
قائمی، مرتضی و همکاران،(۱۳۹۲)، «بررسی جایگاه آواها در حرکتبخشی به تصاویر ادبی صحنههای قیامت»، پژوهشهای میانرشتهای قرآن کریم، ش 1، ۲۳-۳۸.
قبانی، نزار (۱۹۹۸)، الاعمال الشعریة الکاملة نزار قبانی، ج 1، 3 و 4، بیروت، منشورات نزار قبانی.
قویمی، مهوش (۱۳۸۳)، آوا و القا؛ رهیافتی به شعر اخوان ثالث، تهران، هرمس.
گلستانه، سالم (۱۳۹۴)، «بررسی سرودههای نزار قبانی از دیدگاه نقد فرمالیستی؛ مطالعۀ موردی دیوان حبیبتی و الرسم بالکلمات»، پایاننامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه خوارزمی.
گیرو، پییر (۱۳۹۳)، نشانهشناسی، ترجمۀ محمد نبوی، تهران، آگاه.
المازنی، عبدالقادر (۱۹۹۰)، الشعر غایاته ووسائطه، تحقیق فائز الترحینی، بیروت، دار الفکر البنانی.
مشایخی، حمیدرضا و زینب خدادادی (۱۳۹۱)،«بررسی هنجارگریزی در بخشی از اشعار قبانی»، نقد ادب عربی معاصر، ش ۲، ۵۱-۷۹.
مشکوةالدینی، مهدی (۱۳۷۴)، ساخت آوایی زبان، مشهد، دانشگاه فردوسی.
وحیدیانکامیار، تقی (۱۳۷۵)، فرهنگ نامآوایی فارسی، مشهد، دانشگاه فردوسی.
الورقی، السعید (۱۹۸۴)، لغة الشعر العربی الحدیث، بیروت، دار النهضة العربیة.
یخلف، فایزة ( ۲۰۱۲)، سیمیائیات الخطاب و الصورة، بیروت، دارالنهضة العربیة.
Anderson,E.R.(1998), A dictionary of iconism, London, Associated press.
Chandler,D. (1994), semiotics For biginers-Accessible and Thorough English online, new Zealand, ministry of education.
Gamkralidze,th.(1974), “The problem of larbitrar du sing”, Language, No 50, 102-111.
Gensini,s.(1995), “Criticism of Arbitrariness of Language”, in libniz and voice and the natural philosophy of language, simone.r, 3-19.
Haiman,j.(1980), Iconicity in syntax, Amesterdam, john benjamins publishing company.
Hinton,l. Nichols &j.&ohala,j.(1994), Sound symbolism, New York, Cobridge university press.
Pierce, C.S.(1960), collected Writing (C. Hartshorn, P. Weiss and A.W.Burks. Ed), Cambridge, university press.
Saussur,F.de.(1974), Course in General Lingustics, London, Fontana.