دوره 16 (1403)
دوره 15 (1402)
دوره 14 (1401)
دوره 13 (1400)
دوره 12 (1399)
دوره 11 (1398)
دوره 10 (1397)
دوره 9 (1396)
دوره 8 (1395)
دوره 7 (1394)
دوره 6 (1393)
دوره 5 (1392)
دوره 4 (1391)
دوره 3 (1390)
دوره 1 (1388)
تعداد مقالات: 7
نقد و بررسی نسخۀ خطی زبدة الإعراب تألیف عبدالله بن محمد
دوره 14، شماره 1 ، خرداد 1401، صفحه 1-20
چکیده
نسخههای خطی، میراث مکتوب و برجایمانده گذشتگان است و ارزش و اهمیت حفظ این آثار بر کسی پوشیده نیست. نسخۀ خطی زبدة الإعراب تألیف عبدالله بن محمد، کتابی است حاوی مباحث صرفی و نحوی که بهطور ویژه به اعراب ... بیشترتمهیدات فراداستان و بازی در رمان لعبة النسیان
دوره 14، شماره 1 ، خرداد 1401، صفحه 21-41
چکیده
فراداستان شیوۀ نگارش نویسندگانه و سبک به بازی گرفتن آگاهانه و عامدانۀ ساختارهای روایی و دستخوش ترفندکردن فنّ نویسندگی است. فراداستان میکوشد بهواسطۀ انحراف یا گریز از هنجارهای تثبیتشدۀ روایتپردازی ... بیشتربازنمایی خشونت در رمان علی مائدة داعش با تکیه بر نظریۀ اسلاوی ژیژک
دوره 14، شماره 1 ، خرداد 1401، صفحه 43-64
چکیده
از آنجا که خشونت، ناظر بر وجه سرکوبگر قدرت است، لاجرم در یک رابطۀ خشونتآمیز، طرفین فرادست و فرودست وجود دارد. ژیژک با ترکیب مفاهیم فلسفی و زندگی روزمره، توانسته است ابعاد مختلف امر خشن را ترسیم کند. ... بیشترخوانش جامعهشناختی رمان شرفة العار با تکیه بر سرمایه و منش کنشگران اجتماعی در میدان تولید فرهنگی
دوره 14، شماره 1 ، خرداد 1401، صفحه 65-86
چکیده
رمان شرفة العار، روایتگر زندگی شخصیّتهایی با سرمایهها و استعدادهای ذاتی و اکتسابی متفاوت است که در میدان مشترک تولید فرهنگی بر اساس خصلت و سرمایهای که در اختیار دارند، در کنار هم یا در نفطۀ مقابل ... بیشترپیوستار نمادپردازی آوایی در اشعار نزار قبانی؛ بر پایۀ نظریۀ هینتون
دوره 14، شماره 1 ، خرداد 1401، صفحه 87-108
چکیده
تصویرگونگی که پیوند انگیختۀ دال و مدلول را نشان میدهد، بهعنوان عاملی برونزبانی، ساختار زبان را متأثر از ادراک حسی انسان از جهان خارج میداند. این اصل نشانهشناختی، از مهمترین ارکان زیباییشناسی ... بیشترتحلیل رمان أَقُودکَ إلی غَیری از عائشة اَرناؤوط بر اساس نظریۀ حسّ مکان
دوره 14، شماره 1 ، خرداد 1401، صفحه 109-128
چکیده
در دورۀ معاصر، انسان همسو با اندیشه و احساسات پرپیچ و تاب خود، داستاننویسی را نیز دستخوش تغییر کرد و برخلاف گذشته، معنا را در لایههای زیرین روایت پنهان ساخت. در این میان، از جمله ظرفیتهایی ... بیشترواکاوی شگردهای فرمیِ پستمدرن در مجموعۀ عذابات المتنبی فی صحبة کمال أبودیب والعکس بالعکس
دوره 14، شماره 1 ، خرداد 1401، صفحه 129-152