مقاله پژوهشی
نقد و بررسی نسخۀ خطی زبدة الإعراب تألیف عبدالله بن محمد
نقد و بررسی نسخۀ خطی زبدة الإعراب تألیف عبدالله بن محمد

فائزه صفائیه؛ عبدالحسین فقهی

دوره 14، شماره 1 ، خرداد 1401، صفحه 1-20

https://doi.org/10.22059/jalit.2021.311326.612289

چکیده
  نسخه‌های خطی، میراث مکتوب و برجای‌مانده گذشتگان است و ارزش و اهمیت حفظ این آثار بر کسی پوشیده نیست. نسخۀ خطی زبدة الإعراب تألیف عبدالله بن محمد، کتابی است حاوی مباحث صرفی و نحوی که به‌طور ویژه به اعراب ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
تمهیدات فراداستان و بازی در رمان لعبة النسیان
تمهیدات فراداستان و بازی در رمان لعبة النسیان

راضیه صدری خانلو؛ علیرضا شیخی؛ عبدالعلی آل بویه لنگرودی؛ مصطفی پارسایی پور

دوره 14، شماره 1 ، خرداد 1401، صفحه 21-41

https://doi.org/10.22059/jalit.2021.320833.612372

چکیده
  فراداستان شیوۀ نگارش نویسندگانه و سبک به بازی گرفتن آگاهانه و عامدانۀ ساختارهای روایی و دستخوش ترفندکردن فنّ نویسندگی است. فراداستان می­کوشد به‌واسطۀ انحراف یا گریز از هنجارهای تثبیت­شدۀ روایت­پردازی ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
بازنمایی خشونت در رمان علی مائدة داعش با تکیه بر نظریۀ اسلاوی ژیژک
بازنمایی خشونت در رمان علی مائدة داعش با تکیه بر نظریۀ اسلاوی ژیژک

زینب قاسمی اصل؛ حسین الیاسی مفرد

دوره 14، شماره 1 ، خرداد 1401، صفحه 43-64

https://doi.org/10.22059/jalit.2021.319022.612358

چکیده
  از آنجا که خشونت، ناظر بر وجه سرکوبگر قدرت است، لاجرم در یک رابطۀ خشونت‌آمیز، طرفین فرادست و فرودست وجود دارد. ژیژک با ترکیب مفاهیم فلسفی و زندگی روزمره، توانسته است ابعاد مختلف امر خشن را ترسیم کند. ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
خوانش جامعه‌شناختی رمان شرفة العار با تکیه بر سرمایه و منش کنشگران اجتماعی در میدان تولید فرهنگی
خوانش جامعه‌شناختی رمان شرفة العار با تکیه بر سرمایه و منش کنشگران اجتماعی در میدان تولید فرهنگی

محمدنبی احمدی؛ ادریس محمدی

دوره 14، شماره 1 ، خرداد 1401، صفحه 65-86

https://doi.org/10.22059/jalit.2021.319016.612357

چکیده
  رمان شرفة العار، روایتگر زندگی شخصیّت­هایی با سرمایه­ها و استعدادهای ذاتی و اکتسابی متفاوت است که در میدان مشترک تولید فرهنگی بر اساس خصلت و سرمایه­ای که در اختیار دارند، در کنار هم یا در نفطۀ مقابل ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
پیوستار نمادپردازی آوایی در اشعار نزار قبانی؛ بر پایۀ نظریۀ هینتون
پیوستار نمادپردازی آوایی در اشعار نزار قبانی؛ بر پایۀ نظریۀ هینتون

شهلا شکیبایی فر؛ روح الله صیادی نژاد

دوره 14، شماره 1 ، خرداد 1401، صفحه 87-108

https://doi.org/10.22059/jalit.2021.315419.612322

چکیده
  تصویرگونگی که پیوند انگیختۀ دال و مدلول را نشان می­دهد، به‌عنوان عاملی برون­زبانی، ساختار زبان را متأثر از ادراک حسی انسان از جهان خارج می­داند. این اصل نشانه­شناختی، از مهم­ترین ارکان زیبایی­شناسی ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
تحلیل رمان أَقُودکَ إلی غَیری از عائشة اَرناؤوط بر اساس نظریۀ حسّ مکان
تحلیل رمان أَقُودکَ إلی غَیری از عائشة اَرناؤوط بر اساس نظریۀ حسّ مکان

عبدالاحد غیبی؛ مهین حاجی زاده؛ امیر فرهنگ دوست

دوره 14، شماره 1 ، خرداد 1401، صفحه 109-128

https://doi.org/10.22059/jalit.2021.321344.612373

چکیده
  در دورۀ معاصر، انسان همسو با اندیشه و احساسات پرپیچ و تاب خود، داستان­نویسی را نیز دستخوش تغییر کرد و برخلاف گذشته، معنا را در لایه­های زیرین روایت پنهان ساخت. در این میان، از جمله ظرفیت­هایی ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
واکاوی شگردهای فرمیِ پست‌مدرن در مجموعۀ عذابات المتنبی فی صحبة کمال أبودیب والعکس بالعکس
واکاوی شگردهای فرمیِ پست‌مدرن در مجموعۀ عذابات المتنبی فی صحبة کمال أبودیب والعکس بالعکس

فاطمه پیری؛ علی اکبر احمدی چناری؛ عبدالباسط عرب یوسف آبادی

دوره 14، شماره 1 ، خرداد 1401، صفحه 129-152

https://doi.org/10.22059/jalit.2021.331943.612459

چکیده
  نمود پست­مدرنیسم در متون تنها به محتوا و موضوع محدود نمی­شود؛ بلکه بخشی از تمهیدات پست‌مدرنیستیِ آثار ادبی، مربوط به عناصر فیزیکی متن، یعنی صفحۀ کاغذ، خطوط، حروف، واژگان و حاشیۀ متن است. این تمهیدات ...  بیشتر