نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 گروه زبان و ادبیات عربی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
2 گروه زبان و ادبیات عربی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.
چکیده
از دورهای که تصاویر پردۀ سینما سیری دراماتیک به خود گرفت، داستان و ادبیات تا حد زیادی فیلمنامهها را تحت تأثیر قرارداد، اما از دهۀ هشتاد به بعد، سینما بر داستاننویسی تأثیر گذارد و آن را به سوی تصویری شدن کشاند. نویسندگان بعد از این دوران، جنبههای تصویری داستانهایشان قویتر از نویسندههای پیش از پیدایش سینما شد؛ چراکه میل به دیده شدن روایتهای داستانی در ابعادی وسیعتر و هیجانانگیزتر، آنها را به فیلمنامهای نوشتنِ داستان ترغیب نمود. در این میان، از جمله ظرفیتهایی که در داستاننویسی مدرن به عنوان الگویی فنّی در تصویرسازی، مطمع نظر داستاننویسان قرار گرفت، ترکیببندی سینمایی نما بود. ترکیببندی، فرمی با کارکردهای معنامند در روایتپردازی است که به نما پرداز این امکان را میدهد تا موضوع تصویر را انتخاب، تفکیک و محدود کند تا آنچه از لحاظ ادراکی و احساسی از اهمیت بیشتری برای مخاطب برخوردار است را به نمایش درآورد. عائشة ارناؤوط، شاعر و نویسنده سوری-آلبانیایی با سابقۀ بازیگری در سینما و تئاتر، از روایتپردازانی است که در رمان «أقودک إلی غیری» رویکرد آگاهانهای به این فن سینمایی داشته است؛ از این رو، جستار حاضر میکوشد تا به شیوۀ توصیفی-تحلیلی، بازتابهای معنابخش ترکیببندی نما را در روایت او مورد کاوش قرار دهد. نتیجۀ پژوهش نشان میدهد که أرناؤوط با جلوههای متعددی از کادربندی نظیر قاببندی در عمق، شیوۀ پرده عریض، قاب در قاب، قاببندی خارج از کادر و کادربندی متحرّک، کوشیده تا جوانب بسیاری از داستان را از رهگذر قاب و به روایت تصویر به نمایش بگذارد تا از این رهگذر، مخاطب به صورت همهجانبهتری با جزئیات داستان روبهرو شود
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Meaningful Use of the View in the Cinematic Compositions of the Novel “I Lead You to My Other” by Aicha Arnaout
نویسندگان [English]
- Mahin Hajizadeh 1
- Abdolahad Gheibi 2
- Amir Farhangdust 2
1 Department of Arabic Language and Literature, Faculty of Literature and Human Sciences, Azerbaijan Shahid Madani University, Tabriz, Iran
2 Department of Arabic Language and Literature, Faculty of Literature and Human Sciences Azerbaijan Shahid Madani University, Tabriz, Iran.
چکیده [English]
From the period when cinematic screenplays took on a dramatic course, fiction and literature greatly influenced screenplays, but from the 1980s onwards, cinema influenced fiction and led to its visualization. Writers after this period have stronger visual aspects of their stories than pre-cinema writers; Because the desire to see narratives in a broader and more exciting dimension encouraged them to write screenplays. Among these capabilities, which are considered by novelists as a technical model in illustration in modern fiction, are cinematic compositions. Composition allows the illustrator to select, distinguish, and limit the subject of the image to show what is most perceptually and emotionally important to the audience ʻAicha Arnaout, a Syrian-Albanian poet and writer with a background in acting in cinema and theater, is one of the novelists who has taken a conscious approach to this cinematic technique in the novel " I lead you to my other". This research tries to explore the meaningful reflections of shot composition in this narrative of her in a descriptive-analytical manner. The results show that with various framing effects such as deep framing, wide curtain method, multi-frame, out-of-frame framing and moving framing, Arnāʼūṭ tries to show many aspects of the story through the frame and the narration of the image. In this way, the audience will be able to face the details of the story in a more comprehensive way
کلیدواژهها [English]
- Cinema
- view composition
- Aicha Arnaout
- Novel "I lead you to my other