نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه کوثر بجنورد، بجنورد، ایران

چکیده

در نگاه تاریخ‌گرایی نوین، روایت رخدادها تابعی از گفتمان قدرت در جامعه است و خوانش هر رویداد تابعی از شرایط سیاسی و اجتماعی و گفتمان غالب به شمار می­رود. به همین سبب آثار ادبی می‌توانند نوعی روایت تاریخی باشند که می‌تواند گفتمان غالب هر دوره را آشکار کند. حال سؤال اینجاست که الیاس خوری در رمان باب‌الشمس چگونه توانسته گفتمان غالب را عیان سازد. بررسی توصیفی- تحلیلی اثر نشان می‌دهد نویسنده در این رمان، روایت‌گر رنجی است که فلسطینیان بعد از اشغال کشورشان در سال 1948 متحمل شدند و تصویری از آوارگی و تبعات آن را نمایش می‌دهد؛ اما در لایه‌های پنهان خود روایتگر گفتمانی است که تلاش دارد تا آرمان فلسطین را به فراموشی بسپارد و ایدئولوژی صهیونیسم را گسترش دهد. حتی مورخان نوین صهیونیستی که ادعا می‌شود تلاش کرده‌اند تا تصویرگر بخشی از جنایت‌های صهیونیست ها باشند باز هم در لایه‌های پنهان آثار خود، از زاویه‌ای به رویدادها می‌نگرند که در نهایت حمایت ضمنی از رژیم صهیونیستی را در بطن خود دارد

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Novel "Bab Al-Shams" in Opposition to the Truth Regime of Zionism (A Study Based on Modern Historicism)

نویسنده [English]

  • Omid Izanlo

Assistant Professor in Arabic Language and Literature, Kosar University of Bojnord, Bojnord, Iran.

چکیده [English]

In the view of modern historicism, the narration of the incident is influenced by the discourse of power in the society and the interpretation of any event is a function of the political and social conditions and the dominant discourse. For this reason, literary works can narrate a history that defines the dominant discourse of each period.  Now the question is how Elias Khoury was able to identify the dominant discourse in the novel of Bab Al-Shams. The descriptive-analytical study of the work shows that the author in this novel is the narrator of the suffering that the Palestinians suffered after the Nakbat in 1948 and shows an image of displacement and its consequences. But in its hidden layers, it is the narrator of a discourse that tries to forget the ideology of Palestine and spread the ideology of Zionism. Even the modern Israeli historians who are claimed to have tried to depict part of Israel's crimes, still in the hidden layers of their works, In the end, their way of looking has implicit support for Israel

کلیدواژه‌ها [English]

  • Palestine ideology
  • Bab al-Shams
  • modern historicism
  • discourse of power
ابن مسعود، وافیة (2018)، «تشکّل الهویة السردیة فی روایة باب‌الشمس لإلیاس خوری»، تسلیم، السنة الثانیة، العدد الرابع، العددان السابع و الثامن، کانون الأول 2018، صص 528-478.
أورون، یئیر (2013)، الکارثة والنهضة والنکبة، تل أبیب: ریسلینغ.
برسلر، چارلز (1396)، درآمدی بر نظریه­ها و روش­های نقد ادبی، ترجمۀ مصطفی عابدینی­فر، تهران: نیلوفر.
تایسن، لیس (1388)، نظریه­های نقد ادبی معاصر، ترجمۀ مازیار حسین­زاده و فاطمه حسینی، تهران: نگاه امروز.
الخالدی، رشید (2018) تحت الحصار، صناعة القرار فی منظمة التحریر الفلسطینی خلال حرب 1982، مؤسسة الدراسات الفلسطینیة.
الخوری، الیاس (2010)، باب­الشمس، ط 6، بیروت: دار الآداب.
رزوق، اسعد (1968)، اسرائیل الکبری، دراسة فی فکر التوسّعی الصهیونی، بیروت: منظمة التحریر الفلسطینیة.
زواره­ئیان، پریا؛ دادبه، اصغر (1400)،  نامه­های محمد غزالی از منظر تاریخ‌گرایی نوین، متن پژوهی ادبی، دورۀ 25، شمارۀ 89، پاییز 1400، صص 135-116.
سلدن، رامان و ویدسون، پیتر (1378)، راهنمای نظریه ادبی معاصر، ترجمۀ عباس مخبر، تهران: طرح نو.
شبیب، سمیح (2012)، تداعیات؛ على هامش تواجد الفصائل الفلسطینیة المسلحة فی لبنان 1973 1983، فلسطین: شرق برس للدراسات والنشر.
عبداللطیف أحمد، أمل أحمد (2005)، التناص فی روایة إلیاس خوری باب­الشمس، اطروحة ماجستر، جامعة النجاح -الوطنیة، 2005.
عبیدات، زهیر محمود (2006)، «وعی التاریخ فی روایة «باب‌الشمس» لإلیاس خوری»، المجلة الأردنیة فی اللغة العربیة وآدابها، العدد (٢) العدد (٤) رمضان ١٤٢٧ ه / تشرین أول ٢٠٠٦ م، صص 116-91.
غابری، الهادی (2006) «وظائف السارد فی روایة (باب‌الشمس)»، علامات فی النقد، العدد 59، مارس 2006، 354-307.
قاسمی، علیرضا؛ کاسی، فاطمه (1396)، «خوانش داستان هفتواد از دید تاریخ‌گرایی نوین و تحلیل گفتمان»، فصلنامه پژوهش­های ادبی، سال 14، شمارۀ 56، تابستان 1396، صص 83-53.
محمودی تازه­کند، فاطمه (1391)، «گفتمان، قدرت و زبان در قصه­های بهرنگی از دیدگاه تاریخ­گرایی نوین» فصلنامه علمی - پژوهشی نقد ادبی. سال 5. شمارۀ 17. بهار 1391، صص 175- 191.
مکاریک، ایرنا ریما (1388)، دانشنامه نظریه­های ادبی معاصر، ترجمۀ مهران مخاجر و محمد نبوی، چ 3، تهران: آگه.
میلانی، عباس (1380)، تجدد و تجدد ستیزی در ایران، تهران: اختران.
نوفل، ممدوح (2006)، مغدوشة، قصة الحرب على المخیمات فی لبنان، فلسطین: نادیا.
 Gelvin, James L. (2007) [2005]. The Israel–Palestine Conflict: One Hundred Years of War (2d ed), Cambridge: Cambridge University Press. p. 129
Shapira, A. (2000). The Failure of Israel's "New Historians "  to Explain War and  Peace. The Past Is Not a Foreign Country by, Translated by William Templer. ontology.buffalo.edu.
Ibn Masoud, Wafia (2018), "The formation of Al-Sardiya theology in the novel of Bab Al-Shams by Elias Khoury", Taslim, Year 2, Number 4, Numbers 7 and 8, Kanun Al-Awal 2018, pp. 478-528.[In Arabic].
Oron, Y. (2013), Catastrophe and Nakba, Tel Aviv: Riesling. [In Arabic].
Bresler, C. (2016), An introduction to the theories and methods of literary criticism, translated by Mustafa Abedinifar. Tehran: Nilofar.[In Persian].
Tyson, L. (2008), Theories of Contemporary Literary Criticism, translated by Maziar Hosseinzadeh and Fatemeh Hosseini. Tehran: Today's view. [In Persian].
Al-Khaldi, R. (2018), Taht al-Hisaar, the decision-making process in the Palestinian Liberation Organization during the 1982 war, Est. [In Arabic].
Al Khoury, E. (2010), Bab al-Shams, vol. 6, Beirut: Dar al-Adab. [In Arabic].
Razouq, A. (1968), Israel Al-Kabri, A Study in the Developmental Thought of al-Zioni, Beirut: Tahrir al-Falstiniya Organization. [In Arabic].
Zavarehian, P.; Dadba, A. (1400), Muhammad Ghazali's letters from the perspective of modern historiography, literary text research, volume 25, number 89, autumn 1400, pp. 116-135. [In Persian].
Selden, R. and Widson, P. (1378), Guide to Contemporary Literary Theory, translated by Abbas Mokhbar, Tehran: New Design. [In Persian].
Shabib, S. (2012), Implications; On the sidelines of the presence of Al-Fasa'el al-Fas'eel al-Falsheneti al-Abaae in Lebanon 1973-1983, Palestine: Sharq Press for Studies and Publishing. [In Arabic].
Abdul Latif, A., Amal A. (2005), Interpreting Elias Khoury's Bab Al-Shams, Master's Thesis, Al-Najah University - Al-Watniya, 2005. [In Arabic].
Obaidat, Z.M. (2006), "Awareness of history in the novel "Bab Al-Shams" by Elias Khoury", Al-Jordaniya magazine in the Arabic language and literature, issue (2) issue (4), Ramadan 1427 AH / October 2006 AD, pp. 91-116. [In Arabic].
Ghabari, A. (2006) "Jobs of al-Sard in the novel "Bab al-Shams"", Al-Samaq al-Samat, No. 59, March 2006, 354-307. [In Arabic].
Ghasemi, A.; Kasi, F. (2016), "Reading Haftavad's story from the perspective of modern historiography and discourse analysis", Literary Research Quarterly, Year 14, Number 56, Summer 2016, pp. 53-83. [In Persian].
Mahmoudi Tashekand, F. (2012), "Discourse, power and language in Behrangi stories from the perspective of modern historicism", Scientific-Research Quarterly of Literary Criticism. Year 5. Number 17. Spring 2013, pp. 175-191. [In Persian].
Makarik, I. R. (1388), Encyclopaedia of Contemporary Literary Theories, translated by Mehran Mokhajer and Mohammad Naboi, Ch. 3, Tehran: Agah. [In Persian].
Milani, A. (1380), Modernity and modernism in Iran, Tehran: Akhtran. [In Persian].
Noufel, M. (2006), Moghdosheh, the Story of the War on Al-Makhimat in Lebanon, Palestine: Nadia. [In Arabic].
Nov. 9, 2003, Section 7, Page 31 of the National edition with the headline: The New New Historians
 Shlaim, Avi (January–February 2004). "The War of the Israeli Historians". Annales. Oxford University. 59 (1): 161–167.