دوره 16 (1403)
دوره 15 (1402)
دوره 14 (1401)
دوره 13 (1400)
دوره 12 (1399)
دوره 11 (1398)
دوره 10 (1397)
دوره 9 (1396)
دوره 8 (1395)
دوره 7 (1394)
دوره 6 (1393)
دوره 5 (1392)
دوره 4 (1391)
دوره 3 (1390)
دوره 1 (1388)
تعداد مقالات: 7
بررسی طرحوارههای تصویری در ضربالمثلهای عامیانه موصلی
دوره 16، شماره 2 ، تیر 1403، صفحه 1-22
چکیده
زبان، وسیلهای برای ارتباط انسان با دیگران به شمار میآید و هر کشور یا فرهنگی زبان خاص خود را دارد. یکی از شیواترین و مفهومیترین راههای انتقال تجربه و ارتباط زبانی، ضربالمثلها هستند. این پدیده ... بیشتررمان «بابالشمس» سدی در برابر «رژیم حقیقت» صهیونیسم (خوانشی بر اساس تاریخگرایی نوین)
دوره 16، شماره 2 ، تیر 1403، صفحه 23-43
چکیده
در نگاه تاریخگرایی نوین، روایت رخدادها تابعی از گفتمان قدرت در جامعه است و خوانش هر رویداد تابعی از شرایط سیاسی و اجتماعی و گفتمان غالب به شمار میرود. به همین سبب آثار ادبی میتوانند نوعی روایت تاریخی ... بیشترنویسندگی؛ سرمایه فرهنگی زنان در رمان «الراویات» نوشته مها حسن (با نگاهی به نظریۀ «انواع سرمایه» پی یر بوردیو)
دوره 16، شماره 2 ، تیر 1403، صفحه 45-63
چکیده
اغلب آثاری که در زمینۀ حقوق زنان نوشته شده است، بر مؤلفه های مشترکی چون خشونت علیه زنان، ازدواج اجباری، استقلال مالی زنان، خودشیءانگاری و موضوعاتی از این قبیل تأکید میکنند؛ اما رمان «الراویات» ... بیشترتحلیل وجوه پنهان معنا در نفرین های نهج البلاغه از منظر کاربردشناسی (با تمرکز بر ترجمۀ موسوی گرمارودی)
دوره 16، شماره 2 ، تیر 1403، صفحه 65-90
چکیده
بازتاب فرهنگ اجتماعی زندگی عرب ها را می توان در بسیاری از بخش های نهج البلاغه ملاحظه کرد. گزاره های نفرین در نهج البلاغه یکی از عناصر زبانی گویای فرهنگ آن روزگاران است که از ابعاد مختلف ... بیشترتحلیل فراداستانی رمان «هنا الوردة» اثر امجد ناصر
دوره 16، شماره 2 ، تیر 1403، صفحه 91-113
چکیده
فراداستان شیوۀ روایی پسامدرنی است که نویسنده در آن به اشکال مختلف میکوشد خیالی بودن و داستانوارگی آن را نمایان سازد و از اقتدار خداگونۀ خود در نقل و روایت حوادث داستان بکاهد. در این شیوه روایی نویسنده ... بیشتربررسی کلاناستعارۀ «فوتبال بهمثابۀ ماشین» در زبان عربی
دوره 16، شماره 2 ، تیر 1403، صفحه 115-134
چکیده
کلاناستعاره نوعی استعارۀ مفهومی است که در روساخت متن حضور ندارد؛ بلکه در تمام متن به شکلی مفهومی حضور پیدا میکند و ساختار ذهنی متن را تشکیل میدهد. کلاناستعاره تمامی خُردهاستعارههای مورداستفادۀ ... بیشترخوانش قصیده ذکراکَ فُوَّهَةُ الثّورات بر اساس رویکرد نشانهشناسی مایکل ریفاتر
دوره 16، شماره 2 ، تیر 1403، صفحه 135-158