دراسة فی عملیة التداخل بین الأدب والسینما، روایة "بدایة ونهایة" لنجیب محفوظ نموذجًا
دراسة فی عملیة التداخل بین الأدب والسینما، روایة "بدایة ونهایة" لنجیب محفوظ نموذجًا

الهه مختاری؛ فاطمه پرچگانی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 17 دی 1402

https://doi.org/10.22059/jalit.2024.368588.612761

چکیده
  هذا العالم السحری الجمیل؛ بلغتها وشخصیاتها وأزماتها وأحیازها وأحداثها، وما یعتَوِر کل ذلک من خصیب الخیال وبدیع الجمال فی شأنها وتقنیاتها. من أبرز مظاهر تطوّر الکتابة الإبداعیة فی العصر الحاضر هو تنوّع ...  بیشتر
جلوه‌های تمایز در رمان اللَّص وَ الکِلاب بر اساس الگوی جامعه‌شناختی پیر بوردیو
جلوه‌های تمایز در رمان اللَّص وَ الکِلاب بر اساس الگوی جامعه‌شناختی پیر بوردیو

علی صیادانی؛ یزدان حیدرپور مرند؛ سکینه حیدرپور مرند

دوره 13، شماره 4 ، اسفند 1400، ، صفحه 109-128

https://doi.org/10.22059/jalit.2021.317112.612340

چکیده
  در نگاه بوردیو جهان اجتماعی بر پایۀ تمایز استوار است که این تمایز در مفاهیم ساختاری چون فضا، میدان، طبقه و سرمایه و همچنین در سطح مفاهیم کنشی، یعنی عادت‌واره، عملکردهای درون میدان و ذائقه و سلیقه نمایان ...  بیشتر
مؤلفه‌های پسانوگرایی در داستان یوم قتل الزعیم اثر نجیب محفوظ
مؤلفه‌های پسانوگرایی در داستان یوم قتل الزعیم اثر نجیب محفوظ

صادق عسکری؛ ناهید خدادادیان؛ پرویز جهانشاهلو

دوره 12، شماره 4 ، اسفند 1399، ، صفحه 101-120

https://doi.org/10.22059/jalit.2019.275786.612030

چکیده
  پست­‌مدرنیسم به مجموعة آرا و نظریات مختلف و گسترده‌ای اطلاق می‌گردد که از نیمه دوم قرن بیستم پا به عرصه ظهور گذاشت. داستان یوم قتل الزعیم (روز قتل رئیس جمهور) نوشتة نجیب محفوظ داستان­نویس معاصر مصری، ...  بیشتر
نشانه‌شناسی ثانویّۀ اسطوره‌های برساخته در الطّریق
نشانه‌شناسی ثانویّۀ اسطوره‌های برساخته در الطّریق

نعیمه غفارپور صدیقی؛ وحید مبارک؛ محمد ایرانی

دوره 12، شماره 1 ، فروردین 1399، ، صفحه 47-68

https://doi.org/10.22059/jalit.2019.281647.612074

چکیده
  گونۀ ادبی رمان در روزگار ما، با تصاحبِ جایگاهِ اسطوره، کارکردهای آن را بر عهده گرفته است. از همین روی، رمان می‌تواند مانند اسطوره دارای لایه‌های معنایی نهفته‌ای باشد که گاه هدفِ اصلی نویسنده نیز انتقال ...  بیشتر
شخصیّت‌پردازی در رمان اللّص والکلاب اثر نجیب محفوظ
شخصیّت‌پردازی در رمان اللّص والکلاب اثر نجیب محفوظ

فاطمه جمشیدی؛ وصال میمندی

دوره 9، شماره 1 ، شهریور 1396، ، صفحه 133-152

https://doi.org/10.22059/jalit.2017.64313

چکیده
  در هر رمان اساسی­ترین عنصر منتقل­کنندة موضوع، شخصیّت­های آن رمان است؛ رمان تجلی­گر رفتار و حالات شخصیت­هایی است با نام­ها و ویژگی­های منحصربه­فرد که هریک بدیل یک شخصیّت در عالم خارج هستند ...  بیشتر
بررسی گزاره‌های رئالیسم جادویی در رمانهای«عزاداران بَیَل» غلامحسین ساعدی و «شبهای هزار شب» نجیب محفوظ
بررسی گزاره‌های رئالیسم جادویی در رمانهای«عزاداران بَیَل» غلامحسین ساعدی و «شبهای هزار شب» نجیب محفوظ

رضا ناظمیان؛ علی گنجیان خناری؛ داوود اسپرهم؛ یُسرا شادمان

دوره 6، شماره 2 ، بهمن 1393، ، صفحه 157-178

https://doi.org/10.22059/jalit.2015.54204

چکیده
  «رئالیسم جادویی» از شیوه‌های جدید داستان‌نویسی است که در آن نویسنده از شاخصه‌هایی همچون «سحر و جادو» و «وهم و خیال» در بستر «واقعیت»، چنان ماهرانه استفاده می‌کند که شخصیت‌ها ...  بیشتر