بینامتنیت واژگانی و شخصیتی «رائیّه» ابن عرندس با قرآن کریم
بینامتنیت واژگانی و شخصیتی «رائیّه» ابن عرندس با قرآن کریم

علی شیخ‌الرئیس؛ محمّدابراهیم خلیفه‌شوشتری

دوره 12، شماره 2 ، تیر 1399، ، صفحه 133-156

https://doi.org/10.22059/jalit.2020.245409.611812

چکیده
  تناص یا بینامتنی یکی از اصطلاحات مطرح در حوزه پژوهش‌ها و مطالعات زبان و ادبیات است. طبق این نظریه، هیچ متنی مستقل نیست و هر متن، ترکیبی است از متون گوناگون که آگاهانه یا ناخودآگاه از سرچشمه‌های ادبی ...  بیشتر
بررسی مؤلّفه های سبک ساز در شعر «تحوّلات العاشق» ادونیس
بررسی مؤلّفه های سبک ساز در شعر «تحوّلات العاشق» ادونیس

علی نظری؛ سید محمود میرزایی الحسینی؛ مهران نجفی حاجیور

دوره 10، شماره 1 ، خرداد 1397، ، صفحه 37-54

https://doi.org/10.22059/jalit.2018.211434.611503

چکیده
  مجموعة شعری تحوّلات العاشق، اثر ادونیس شاعر نام­آشنا و معاصر عرب است. در این مقاله با تکیه بر روش استقرایی مبتنی بر توصیف و تحلیل، به تبیین مؤلفه­ها­ی سبکی تحوّلات العاشق در لایه­های مختلف ادبی ...  بیشتر
تجلی فرهنگ و ادب جاهلی در شعر عبدالوهّاب البیاتی
تجلی فرهنگ و ادب جاهلی در شعر عبدالوهّاب البیاتی

محمود حیدری

دوره 10، شماره 1 ، خرداد 1397، ، صفحه 73-90

https://doi.org/10.22059/jalit.2018.200361.611419

چکیده
  طرح مجدد متون ادبی قدیم و اشاره به فرهنگ و تاریخ گذشته در شعر معاصر و به کارگیری امروزین آن یکی از شگردهای شاعران معاصر عرب است. عبدالوهاب البیاتی یکی از شاعرانی است که از فرهنگ و ادب دورة جاهلی عرب در ...  بیشتر
کاربست بینامتنیت در ادبیات مقاومت فلسطین (مطالعة موردی: کاریکاتورهای ناجی العلی)
کاربست بینامتنیت در ادبیات مقاومت فلسطین (مطالعة موردی: کاریکاتورهای ناجی العلی)

علی افضلی؛ ولید ساعدی نسب؛ زینب قاسمی اصل

دوره 10، شماره 1 ، خرداد 1397، ، صفحه 145-159

https://doi.org/10.22059/jalit.2018.217255.611559

چکیده
  ناجی العلی از جملة هنرمندانی است که با درک جایگاه متون چندرسانه‌ای، ادبیات و فرهنگ عربی را در آثار خویش به شکل‌های مختلف انعکاس داده است. مطالعة کیفیت کاربرد بینامتنیت به­عنوان یک استراتژی متنی در ...  بیشتر
بینامتنیت دینی در غزل‌های مادّی الشابّ الظریف
بینامتنیت دینی در غزل‌های مادّی الشابّ الظریف

محمود حیدری؛ نادیا دادپور؛ مریم السادات میرقادری

دوره 5، شماره 2 ، اسفند 1392، ، صفحه 1-21

https://doi.org/10.22059/jalit.2014.50255

چکیده
  «الشاب الظریف» از شاعران غزل ­سرای عصر انحطاط, یکّه ­تاز عرصة وامگیری دینی در چارچوپ غزل مادّی به شمار می­رود، که غزل­های او بافتی تأثیر پذیرفته از قرآن، متون دینی و تصوّف پدرش    «عفیف ...  بیشتر