پیوستار نمادپردازی آوایی در اشعار نزار قبانی؛ بر پایۀ نظریۀ هینتون
پیوستار نمادپردازی آوایی در اشعار نزار قبانی؛ بر پایۀ نظریۀ هینتون

شهلا شکیبایی فر؛ روح الله صیادی نژاد

دوره 14، شماره 1 ، خرداد 1401، ، صفحه 87-108

https://doi.org/10.22059/jalit.2021.315419.612322

چکیده
  تصویرگونگی که پیوند انگیختۀ دال و مدلول را نشان می­دهد، به‌عنوان عاملی برون­زبانی، ساختار زبان را متأثر از ادراک حسی انسان از جهان خارج می­داند. این اصل نشانه­شناختی، از مهم­ترین ارکان زیبایی­شناسی ...  بیشتر
دگردیسی نماد در اشعار سیاسی نزار قبانی
دگردیسی نماد در اشعار سیاسی نزار قبانی

مجتبی بهروزی؛ علی اصغر حبیبی؛ علی اکبر احمدی چناری

دوره 10، شماره 2 ، دی 1397، ، صفحه 101-121

https://doi.org/10.22059/jalit.2019.240456.611772

چکیده
  شرایط پیچیدة سیاسی و اجتماعی دوران معاصر و فزایندگی و ریشه‌داری تناقض­های جامعه در برخی کشورهای عربی، در کنار انگیزه‌های هنری باعث می‌شود تا شاعر برای بیان اندیشه‌های درونی، اصالت‌بخشی به اثر خود ...  بیشتر
أسلوبیة الموسیقی فی أشعار نزار قبانی مجموعتا «الرسم بالکلمات» و «هکذا أکتب تاریخ النساء» نموذجاً
أسلوبیة الموسیقی فی أشعار نزار قبانی مجموعتا «الرسم بالکلمات» و «هکذا أکتب تاریخ النساء» نموذجاً

صلاح الدین عبدی؛ جواد محمدزاده

دوره 9، شماره 1 ، شهریور 1396، ، صفحه 211-230

https://doi.org/10.22059/jalit.2017.133134.611334

چکیده
  الموسیقی عنصر أساسی من عناصر الشعر، ومن أبرز التقنیات التی یستخدمها الشعراء فی بناء قصائدهم، من هنا، تناول هذا البحث هذا العنصر بالمنهج الوصفی – التحلیلی فی قصائد نزار قبانی، لاسیما مجموعتی "الرسم ...  بیشتر
ریشخند سیاسی در سرودۀ «هوامش علی دفترالنکسة» نِزار قبانی
ریشخند سیاسی در سرودۀ «هوامش علی دفترالنکسة» نِزار قبانی

سید رضا میر احمدی؛ علی نجفی ایوکی؛ سپیده آقاجانپور

دوره 8، شماره 1 ، خرداد 1395، ، صفحه 283-304

https://doi.org/10.22059/jalit.2016.60185

چکیده
  نزار قبانی، شاعر معاصر سوریه (1923- 1998م) در عرصۀ شعر و شاعری به «شاعرِ زن» مشهور است و بیشتر از همین نظرگاه مورد نقد قرار گرفته است. پذیرش این مسأله به ‌این معنا نیست که وی نسبت به تحولات و جریان‌های ...  بیشتر