استعاره مفهومی در خوانش اگزیستانسیالیستی مفاهیم آزادی و مرگ در اشعار خلیل حاوی
استعاره مفهومی در خوانش اگزیستانسیالیستی مفاهیم آزادی و مرگ در اشعار خلیل حاوی

آرزو چالسری؛ علی اسودی؛ طیبه آخوندی؛ محمد رضا خضری

دوره 15، شماره 3 ، مهر 1402، ، صفحه 99-113

https://doi.org/10.22059/jalit.2023.355636.612651

چکیده
  یکی از مباحث اساسی زبان‌شناسی‌شناختی استعاره مفهومی است که بر اساس آن یک حوزه مفهومی ناشناخته و انتزاعی با تطبیق با مفاهیم شناخته‌شده و ملموس در ذهن انسان قابل درک می‌گردد که این مفاهیم شناخته‌شده ...  بیشتر
بررسی تطبیقی مضامین هستی شناسانه عبدالله البَرَدونی و جلال الدین مولوی
بررسی تطبیقی مضامین هستی شناسانه عبدالله البَرَدونی و جلال الدین مولوی

ابوالحسن امین مقدسی؛ اویس محمدی

دوره 6، شماره 2 ، بهمن 1393، ، صفحه 223-242

https://doi.org/10.22059/jalit.2015.54207

چکیده
  عبدالله البردونی و جلال الدین مولوی، مضامین هستی شناسانة مشترکی در اشعارشان دارند؛ از جملة این مضامین، آزادی، حیرت، غربت و مرگ است. در سه مفهوم آزادی، حیرت و مرگ، شباهت­های فراوانی میان دو شاعر دیده ...  بیشتر
مرگ در اندیشة غادة السّمان
مرگ در اندیشة غادة السّمان

معصومه شبستری؛ مصطفی جوانرودی

دوره 4، شماره 3 ، آبان 1391، ، صفحه 139-162

https://doi.org/10.22059/jalit.2012.30323

چکیده
  میرایی و مرگ به عنوان یکی از موضوعات اساسی و یک حقیقت که همگان در آن مشترکند از دیرباز تاکنون همواره مورد توجه ادیبان و اندیشمندان بوده و هست. «غادة السّمان» شاعر و نویسندة زن عرب، از یک طرف تحت تأثیر اندیشه‌های ...  بیشتر
مرگ زندگی‌بخش در شعر بدر شاکر السیاب و نیمایوشیج
مرگ زندگی‌بخش در شعر بدر شاکر السیاب و نیمایوشیج

فرهاد رجبی

دوره 3، شماره 2 ، آبان 1390، ، صفحه 185-206

چکیده
  دیدگاه‌های مختلفی همواره دربارة مرگ، در جامعة انسانی ارائه شده است. برخی از آن متنفر بوده و برخی نیز به گونه‌ای آن را پذیرفته‌اند. اما آنچه قابل توجه است ارتباط این دیدگاه‌ها با مقولة زندگی است. انسان ...  بیشتر
متناقض‌نما در نمادهای شعر انشودة المطر
متناقض‌نما در نمادهای شعر انشودة المطر

عدنان طهماسبی؛ ناصر زارع

دوره 3، شماره 1 ، مرداد 1390، ، صفحه 177-197

چکیده
  این جستار به متناقض‌نما در نمادهای شعرِ انشودة المطر سرودة بدر شاکر السیاب و نیز به چگونگی ظهور و حضور معنا در آنها می‌پردازد. در این نمادها تا پایان شعر، مضامینِ متناقض‌نمای غم و شادی، ترسالی و خشکسالی ...  بیشتر