نویسندگی؛ سرمایه فرهنگی زنان در رمان «الراویات» نوشته مها حسن (با نگاهی به نظریۀ «انواع سرمایه» پی‌یر بوردیو)
نویسندگی؛ سرمایه فرهنگی زنان در رمان «الراویات» نوشته مها حسن (با نگاهی به نظریۀ «انواع سرمایه» پی‌یر بوردیو)

محدثه سمیعی؛ عباس گنجعلی؛ حسین شمس آبادی؛ حجت الله فسنقری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 16 مهر 1402

https://doi.org/10.22059/jalit.2023.359519.612681

چکیده
  اغلب آثاری که در زمینۀ حقوق زنان نوشته شده است، بر مؤلفه‌های مشترکی چون خشونت علیه زنان، ازدواج اجباری، استقلال مالی زنان، خودشیء‌انگاری و موضوعاتی از این قبیل تاکید می‌کنند؛ اما رمان «الراویات» ...  بیشتر
واکاوی دلواپسی‌های چهارگانۀ غایی و راه حل درمان آن در رمان «زهر اللّیمون وقصص أخرى» علاء الدّیب در پرتوی نظریۀ روان پویه درمانی اروین یالوم
واکاوی دلواپسی‌های چهارگانۀ غایی و راه حل درمان آن در رمان «زهر اللّیمون وقصص أخرى» علاء الدّیب در پرتوی نظریۀ روان پویه درمانی اروین یالوم

مسعود سلمانی حقیقی؛ عباس گنجعلی؛ سید مهدی نوری کیذقانی؛ حسین شمس آبادی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 18 آبان 1402

https://doi.org/10.22059/jalit.2023.362750.612711

چکیده
  امروزه رویکردهای نوینی در حوزه نقد ادبی وجود دارد که یکی از آنها نقد روانکاوی است. نقد روانکاوی فرمی از نقد ادبی است که برخی از مضامین و شگردهای روانکاوی را به متون ادبی اعمال می‌کند و تفسیرهایی از این ...  بیشتر
تحلیل محتوایی شاخصه های پیکارسک در سه گانه محمد شکری
تحلیل محتوایی شاخصه های پیکارسک در سه گانه محمد شکری

بهروز سالمی مغانلو؛ حسین میرزایی نیا؛ حسین شمس آبادی؛ عباس گنجعلی

دوره 15، شماره 1 ، فروردین 1402، ، صفحه 1-22

https://doi.org/10.22059/jalit.2022.332414.612461

چکیده
  پیکارسک یک سبک مهم در ادبیات داستانی معاصر به شمار می­ رود و نویسندگان برای بیان دیدگاه ­های خود در باره جامعه و مشکلات موجود در آن و نقد اوضاع اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و اخلاقی در آثار خود از آن استفاده ...  بیشتر
واکاوی ساحت‌های وجودی پست‌مدرن در نمایشنامۀ «ابن الرومی فی مدن الصفیح» اثر عبدالکریم برشید
واکاوی ساحت‌های وجودی پست‌مدرن در نمایشنامۀ «ابن الرومی فی مدن الصفیح» اثر عبدالکریم برشید

علی خوش گفتار؛ عباس گنجعلی؛ سید مهدی نوری کیذقانی

دوره 14، شماره 3 ، آذر 1401، ، صفحه 89-107

https://doi.org/10.22059/jalit.2022.326981.612415

چکیده
  فراداستان از برجسته‌ترین اشکال ادبی در ادبیات پست‌مدرن محسوب می‌شود. در این میان ویژگی وجودشناسی در فراداستان این امکان را فراهم می‌آورد تا به مسائل فلسفی-وجودی با رویکردی پسامدرن و بدون نظم در طرح ...  بیشتر