رمان «باب الشمس» سدی در برابر «رژیم حقیقت» صهیونیسم (خوانشی بر اساس تاریخ‌گرایی نوین)
رمان «باب الشمس» سدی در برابر «رژیم حقیقت» صهیونیسم (خوانشی بر اساس تاریخ‌گرایی نوین)

امید ایزانلو

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 اردیبهشت 1403

https://doi.org/10.22059/jalit.2023.348458.612590

چکیده
  در نگاه تاریخ‌گرایی نوین روایت رخدادها تابعی از گفتمان قدرت در جامعه است و خوانش هر رویداد تابعی از شرایط سیاسی و اجتماعی و گفتمان غالب به شمار می‌رود. به همین سبب آثار ادبی می‌توانند نوعی روایت تاریخی ...  بیشتر
رابطه زبان و واقعیت در تحلیل مفهوم تبعیدگاه در زبان شعری عزالدین المناصرة
رابطه زبان و واقعیت در تحلیل مفهوم تبعیدگاه در زبان شعری عزالدین المناصرة

محمد یعقوبی؛ رسول زارع

دوره 13، شماره 1 ، خرداد 1400، ، صفحه 155-175

https://doi.org/10.22059/jalit.2021.313996.612314

چکیده
  تبعیدگاه مفهومی است که پدیداری آن در ذهن و زبان شاعر، پس از تجربة زیستن و احساس فقدان آزادی و نداشتن ارتباط فیزیکی با وطن حاصل می‌شود. مناصرة شاعری است که تبعید به زبان شعری‌اش ساختاری ویژه داد؛ تجربه ...  بیشتر
کاربست بینامتنیت در ادبیات مقاومت فلسطین (مطالعة موردی: کاریکاتورهای ناجی العلی)
کاربست بینامتنیت در ادبیات مقاومت فلسطین (مطالعة موردی: کاریکاتورهای ناجی العلی)

علی افضلی؛ ولید ساعدی نسب؛ زینب قاسمی اصل

دوره 10، شماره 1 ، خرداد 1397، ، صفحه 145-159

https://doi.org/10.22059/jalit.2018.217255.611559

چکیده
  ناجی العلی از جملة هنرمندانی است که با درک جایگاه متون چندرسانه‌ای، ادبیات و فرهنگ عربی را در آثار خویش به شکل‌های مختلف انعکاس داده است. مطالعة کیفیت کاربرد بینامتنیت به­عنوان یک استراتژی متنی در ...  بیشتر
محتوا پذیری مکان کنعان و دلالت های متعدد آن در اشعار عزالدین المناصرة
محتوا پذیری مکان کنعان و دلالت های متعدد آن در اشعار عزالدین المناصرة

صغرا فلاحتی؛ محمدصالح شریف عسکری؛ محمد یعقوبی

دوره 6، شماره 2 ، بهمن 1393، ، صفحه 291-312

https://doi.org/10.22059/jalit.2015.54211

چکیده
  مکان، عنصری تأثیرگذار بر حیات انسان و بر انگیزانندۀ احساسات او در قبال گذشته و اکنون است. مکان در شعر غایت نیست، چرا که در این صورت پرداختن به مکان، جغرافیای سیاسی می شد، بنابراین، مکان در شعر ابزار است ...  بیشتر
السخریّة فی شعر إبراهیم طوقان
السخریّة فی شعر إبراهیم طوقان

سیّد مرتضی حسینی؛ ساجد زارع

دوره 6، شماره 1 ، تیر 1393، ، صفحه 89-108

https://doi.org/10.22059/jalit.2014.52025

چکیده
  تعتبر السخریّة طریقاً فی تصویر حقائق الـمجتمع غیر أنّها طریق غیر صریح؛ إذ هی مزیج بالضحک و الـمزاح، لکن یکمن وراء هذا الضحک، تفکیر و تدبّر عمیق و صراخ یوقظ الإنسان من السبات و الغفلة. و بناء علی هذا، فإنّ ...  بیشتر
ملامح الشعر الفلسطینی المعاصر بعد الاحتلال
ملامح الشعر الفلسطینی المعاصر بعد الاحتلال

عزت ملا ابراهیمی

دوره 3، شماره 2 ، آبان 1390، ، صفحه 119-136

چکیده
  بعد حلول نکبة عام 1948م و وقوع الأراضی العربیة فی‌قبضة العصابات الصهیونیة و تشکیل الکیان الإسرائیلی الغاصب، حدثت حرکة نزوح واسعة للاجئین الفلسطینیین نحو البلدان العربیة و کذلک داخل الأراضی الفلسطینیة ...  بیشتر
فلسطیـن در شعـر معاصـر الجزایـر
فلسطیـن در شعـر معاصـر الجزایـر

فاطمه قادری

دوره 3، شماره 2 ، آبان 1390، ، صفحه 165-184

چکیده
  مسئلة فلسطین نه یک مسئلة محلی و نه یک مسئلة عربی بلکه یک مسئلة اسلامی است و تمام مسلمانان جهان در برابر آن احساس مسؤولیت می‌کنند. حوادث فلسطین قلب تمام مسلمانان جهان را به درد آورده است. سرزمینی از صاحبانش ...  بیشتر