بررسی کارکردگرایانه جهان‌های زیرشمول در شعر ودیع سعاده بر پایه تئوری پُل ورث (مورد کاوی «محاولة وصل ضفتین بصوت»)
بررسی کارکردگرایانه جهان‌های زیرشمول در شعر ودیع سعاده بر پایه تئوری پُل ورث (مورد کاوی «محاولة وصل ضفتین بصوت»)

الهه ستاری؛ حسین شمس آبادی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 10 آذر 1402

https://doi.org/10.22059/jalit.2023.362390.612703

چکیده
  برای شناخت و آگاهی دقیق از معانی و پیام‌های یک متن نمی‌توان به جهان اصلی آن اکتفاء کرد، بلکه بررسی جهان‌های زیرشمول آن نیز ضروری و بایسته است. بعد از پیشرفت رویکردهای شناختی در نقد ادبی، مقوله جهان‌های ...  بیشتر
نقش تصویرسازی در انتقال عنصر عاطفه در سروده‌های فلسطینی أدونیس (نمونه‌های موردی: «الرأس و‌النهر»، «اسماعیل» و «الوقت»)
نقش تصویرسازی در انتقال عنصر عاطفه در سروده‌های فلسطینی أدونیس (نمونه‌های موردی: «الرأس و‌النهر»، «اسماعیل» و «الوقت»)

حجت رسولى؛ شلیر احمدی

دوره 13، شماره 1 ، خرداد 1400، ، صفحه 43-65

https://doi.org/10.22059/jalit.2020.295350.612162

چکیده
  عاطفه از عناصر مهم سازندۀ شعر است که دیگر عناصر باید در خدمت آن باشد، از جمله تصویر که ارزش آن در بار عاطفی آن است. أدونیس، شاعر بزرگ نوپرداز معاصر عرب، دائم دغدغة مسائل انسانی را دارد که تجربه‌ها و روابط ...  بیشتر
مکان و کارکردهای معنایی آن در اشعار یحیی سماوی
مکان و کارکردهای معنایی آن در اشعار یحیی سماوی

مهدی شاهرخ؛ حمیده فقیه عبداللهی

دوره 12، شماره 4 ، اسفند 1399، ، صفحه 121-142

https://doi.org/10.22059/jalit.2020.263664.611956

چکیده
  مکان یکی از مهم‌ترین عناصر کلی شعر است که عناصر دیگر شعر در آن نهفته و نزد بسیاری از شاعران حضوری قوی دارد، به‌طوری که بخشی از زندگی آن‌ها را تحت‌تأثیر خود قرار داده است. شاعران مقاومت با توجه به این ...  بیشتر
هایکو و نمونه های آن در شعر معاصر عربی
هایکو و نمونه های آن در شعر معاصر عربی

حسین ابویسانی

دوره 8، شماره 2 ، اسفند 1395، ، صفحه 1-17

https://doi.org/10.22059/jalit.2017.62544

چکیده
  «هایکو» یکی از کوتاه­ترین انواع گونه­های شعری است. این نوعِ ادبی، مهم­ترین قالب شعریِ ادبیّات ژاپن محسوب می­شود و قدمتی چندصدساله دارد. هایکو نیروی نهفته در خود را از عرفان، تأمل در احوال ...  بیشتر
تحلیلِ ساختگرایانه قابیل و هابیل در شعر بدر شاکر السیاب
تحلیلِ ساختگرایانه قابیل و هابیل در شعر بدر شاکر السیاب

ناصر زارع

دوره 8، شماره 1 ، خرداد 1395، ، صفحه 161-184

https://doi.org/10.22059/jalit.2016.60173

چکیده
  دو نماد هابیل و قابیل از عناصر مهمِ شعر بدر شاکر سیابند که نشان آن دو را به وضوح می­توان در شعرهای مختلف وی دید. با توجه به این که ساختار هر شعر، حاصل همکاری اجزای تشکیل دهندة همان شعر است، قابیل و هابیل ...  بیشتر
فراخوانی پیامبران الهی در شعر ممدوح عَدوان (بررسی مورد پژوهانه حضرت یوسف، نوح و موسی(ع))
فراخوانی پیامبران الهی در شعر ممدوح عَدوان (بررسی مورد پژوهانه حضرت یوسف، نوح و موسی(ع))

محسن سیفی؛ ربابه حسینی رباط

دوره 7، شماره 2 ، اسفند 1394، ، صفحه 101-118

https://doi.org/10.22059/jalit.2016.58084

چکیده
  ممدوح عدوان(2004-1941م)، شاعر معاصر سوری است که در اشعار خود از سنت، بهرة فراوان برده و کوشیده است تا به صورتی نمادین و از رهگذر شخصیت‌های سنتی به ابراز اندیشه‌ها و موضع­گیری‌های خود دربارة مسائل امروز ...  بیشتر
بررسی حماسه‌های اسلامی در شعر معاصر عربی
بررسی حماسه‌های اسلامی در شعر معاصر عربی

قاسم مختاری؛ مژگان نصیری

دوره 7، شماره 2 ، اسفند 1394، ، صفحه 261-280

https://doi.org/10.22059/jalit.2016.58110

چکیده
  حماسه، روایت ادیبانه‌ای از رشادت‌های قهرمانان در قالب سبکی فخیم است. ادبیات عربی، به دلایلی، از جمله: عدم گسترش تخیل، روی آوردن به سبک­های تقلیدی و برخوردار نبودن از ملیت واحد و جامع، با فن حماسه‌سرایی ...  بیشتر
نقد تطبیقی اسطورۀ سندباد در شعر خلیل حاوی و بدرشاکر السیاب
نقد تطبیقی اسطورۀ سندباد در شعر خلیل حاوی و بدرشاکر السیاب

علی نجفی ایوکی؛ الهام بوجاریان

دوره 6، شماره 2 ، بهمن 1393، ، صفحه 265-290

https://doi.org/10.22059/jalit.2015.54210

چکیده
  سندباد یکی از شخصیت‌های مهم «هزار و یک شب» است که در شعر معاصر عربی، فراخور تجربه‌های متعدد آن شاعران، چهره‌های گوناگونی پیدا کرده است. از جمله شاعرانی که در شعر خود توجه ویژه‌ای به این شخصیت اسطوره­ای ...  بیشتر
درآمدی بر نقاب و کارکرد آن در شعر معاصر عربی
درآمدی بر نقاب و کارکرد آن در شعر معاصر عربی

علی نجفی ایوکی

دوره 3، شماره 1 ، مرداد 1390، ، صفحه 115-134

چکیده
  یکی از مطرح‌ترین و گیراترین مباحثی که اکنون توجه منتقدان شعر معاصر عرب را به خود جلب کرده، بحث نقاب و کارکرد آن است که در بین فارسی-زبانان کمتر مورد توجه قرار گرفته است. یافت‌ها و دریافت‌های ما در این ...  بیشتر
مقایسه مدایح نبوی دورۀ معاصر با دورۀ انحطاط
مقایسه مدایح نبوی دورۀ معاصر با دورۀ انحطاط

عدنان طهماسبی؛ حسن اسماعیل¬زاده

دوره 1، شماره 2 ، بهمن 1388، ، صفحه 31-51

چکیده
  فن مدیح نبوی همانند هر فن شعری دیگر، مراحل مختلفی را طی کرده و فراز و نشیب‌های متعددی را پشت سر گذاشته است. این فن به وسیل? شاعران بزرگی چون کعب‌ بن زهیر و حسان‌بن ثابت پایه‌گذاری شد و با الهام گرفتن از ...  بیشتر