دوره 15 (1402)
دوره 14 (1401)
دوره 13 (1400)
دوره 12 (1399)
دوره 11 (1398)
دوره 10 (1397)
دوره 9 (1396)
دوره 8 (1395)
دوره 7 (1394)
دوره 6 (1393)
دوره 5 (1392)
دوره 4 (1391)
دوره 3 (1390)
دوره 1 (1388)
تعداد مقالات: 7
تحلیل رمانهای مهاجرت بهاء طاهر بر پایة کاسموس/ نظم و خائوس/ آشوب (مطالعة موردی: رمان مهاجرت «عشق در تبعید» و مجموعه داستان «زمستان ترس»)
دوره 15، شماره 2 ، خرداد 1402، صفحه 1-20
چکیده
آشوب از تقابلهای دوگانۀ تولید معناست که امروزه درک درستی از علل روایت را مشخص میکند. لوتمان بر آن است که آشوب در تقابل با نظم است و رویکردی ویرانگرانه و سلبی به متن القاء میکند، در واقع این نوع از ... بیشترتحلیل فرآیند هویتسازی کنشگر اجتماعی غالب در رمان شظایا فیروز از منظر کاستلز
دوره 15، شماره 2 ، خرداد 1402، صفحه 21-47
چکیده
گفتمانهای موجود در جامعه از نظر فرهنگی بر پایه زنجیرهای از مفاهیم و شبکههای معنایی خاص خود استوار هستند. در این میان، شبکه اصلی معنایی که هویت اجتماع بر پایه آن بنیان نهاده می شود، متعلق به کنشگرانی ... بیشترواکاوی سازوکارهای دفاعی درداستان «عیناک قدری» اثر غاده السمان
دوره 15، شماره 2 ، خرداد 1402، صفحه 49-69
چکیده
غاغادة السمان نویسنده نام آشنای سوری الاصل که در بیشتر آثار خویش به موضوع زن وحقوق وی میپردازد و عیناک قدری نخسین داستان در مجموعهای باهمین نام، که از نادیده شدن حقوق زنان در جامعه سخن میگوید و همین ... بیشترپدیدارشناسی در قصیده "المئذنة" آدونیس بر اساس نظریه هوسرل
دوره 15، شماره 2 ، خرداد 1402، صفحه 71-90
چکیده
نشانه_معناشناسی با پشتسرنهادن نشانهشناسی ساختگرا متضمن تحولاتی مهم ازجمله پرداختن به موضوعاتی چون تن، ادراک، احساس و حضور گردید و بهتدریج به دورنمایی پدیدارشناختی گرایشپیداکرد. درک ... بیشتربررسی و تحلیل رمان اعجام سنان انطون برپایۀ نظریۀ گریماس
دوره 15، شماره 2 ، خرداد 1402، صفحه 91-108
چکیده
روایتشناسی، یکی از شاخههای نقد ادبی است که به بررسی روایتهای داستانی میپردازد. ولادیمیر پراپ، با نوشتن کتاب ریختشناسی قصههای پریان راهی در روایتشناسی آغاز کرد که ساختارگرایانی چون گریماس ... بیشتررئالیسم وجادو در گزاره های ذهنی حسن کمال؛ خوانشی از ابعاد پیدا و پنهان رئالیسم جادوئی در رمان المرحوم
دوره 15، شماره 2 ، خرداد 1402، صفحه 109-130
چکیده
رئالیسم جادویی از شاخصههای واقعگرایی است که با خیال در آمیخته و ساختارهای واقعیت را تغییر داده است. حسن کمال از جمله پیشگامان این سبک داستان نویسی در ادبیات داستانی معاصر مصر است که رمان «المرحوم» ... بیشترکاربست فرانقش اندیشگانی در رساله الغفران بر اساس الکوی مایکل هالیدی
دوره 15، شماره 2 ، خرداد 1402، صفحه 131-144