مقاله پژوهشی
معرفی کتاب «الفوائد الضیائیة» تألیف عبدالرحمان جامی
معرفی کتاب «الفوائد الضیائیة» تألیف عبدالرحمان جامی

حسین ارجمند؛ غلامعباس رضایی هفتادُر؛ مجتبی عمرانی پور

دوره 6، شماره 2 ، بهمن 1393، صفحه 1-26

https://doi.org/10.22059/jalit.2015.54190

چکیده
  کتاب «الفوائد الضیائیة» اثر جامی، پارسی سرای قرن نهم هجری، شرحی است بر کافیة ابن­الحاجب.جامی کتاب کافیه را برای مطالعة فرزندش ضیاءالدین یوسف که در آن تاریخ به تحصیلمقدمات زبان عربی اشتغال داشته ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
سوررئالیسم در شعر اُنسی الحاج، مجموعه «لن»
سوررئالیسم در شعر اُنسی الحاج، مجموعه «لن»

عدنان طهماسبی؛ ادریس امینی

دوره 6، شماره 2 ، بهمن 1393، صفحه 27-48

https://doi.org/10.22059/jalit.2015.54192

چکیده
  انسی حاج شاعر لبنانی، از پرچمداران مدرنیسم ادبی و از بنیانگذاران شعر منثور در جهان عرب است. شعر او به نگارش خودکار، غلبة فضای گسست و رؤیا و چیرگی ساحت ذهن، ممتاز  است. انسی حاج خصوصاً در مراحل نخست شعری ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
شعر جواهری از منظر تحلیل ساختاری (بررسی موردی دو قصیده دینی شاعر)
شعر جواهری از منظر تحلیل ساختاری (بررسی موردی دو قصیده دینی شاعر)

نرگس انصاری؛ طیبه سیفی

دوره 6، شماره 2 ، بهمن 1393، صفحه 49-70

https://doi.org/10.22059/jalit.2015.54194

چکیده
  امروزه روشن شده است که ادبیات، رویدادی است که در متن زبان جنبة پیدایی به خود می­گیرد؛ چرا که زبان به ادبیات شکل می­دهد و بدان هویت می­بخشد. در واقع زبان یک نظام آوایی، دستوری و واژگانی برای بیان اندیشه ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
صفات خداوند بین حقیقت و مجاز از منظر تفسیر کلامی
صفات خداوند بین حقیقت و مجاز از منظر تفسیر کلامی

وریا حفیدی

دوره 6، شماره 2 ، بهمن 1393، صفحه 71-88

https://doi.org/10.22059/jalit.2015.54197

چکیده
  سرآغاز دین، معرفت خداوند است که اوصافش به کامل‌ترین شیوه در قرآن بیان شده است. قرآن نیز به عنوان اصلی‌ترین منبع معرفت‌شناختی دینی، مورد قبول همة مسلمانان است. تلاش برای بدست ­دادن قواعد و ضوابط تفسیر ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
نقد و بررسی نحو سنتی و نحو جدید
نقد و بررسی نحو سنتی و نحو جدید

مهدی خرمی

دوره 6، شماره 2 ، بهمن 1393، صفحه 89-108

https://doi.org/10.22059/jalit.2015.54201

چکیده
  پیچیدگی‌های نحو و آراء متفاوت نحویان، از نخستین قرن­های انتشار زبان عربی، آموزش نحو را با مشکلاتی مواجه ساخته است، به همین جهت بسیاری از صاحب نظران با طراحی مدل­های نو و تألیف آثار جدید، سعی کرده‌اند ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
نقد و بررسی مضامین خمریات عربی شعرای خراسان در قرن چهارم و پنجم هجری
نقد و بررسی مضامین خمریات عربی شعرای خراسان در قرن چهارم و پنجم هجری

حسن خلف؛ محمدباقر حسینی

دوره 6، شماره 2 ، بهمن 1393، صفحه 109-132

https://doi.org/10.22059/jalit.2015.54202

چکیده
  یکی از مضامین شعری که تقریباً در همة دوره‌های تاریخ ادب عربی حضوری چشمگیر داشته، خمریه‌سرایی است. در طی قرن چهارم و پنجم هجری، در سرزمین خراسان بزرگ، شاعران زیادی به زبان عربی شعر می‌سرودند که با مطالعة ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
سبک‌شناسی سروده های محمود درویش
سبک‌شناسی سروده های محمود درویش

حسن رحمانى راد؛ مرضیه آباد؛ میثم ایمانیان بیدگلی

دوره 6، شماره 2 ، بهمن 1393، صفحه 133-156

https://doi.org/10.22059/jalit.2015.54203

چکیده
  محمود درویش، سرایندة معاصر شعر مقاومت فلسطین، بسان سرایندگان شعر سپید و آزاد فارسی، با رهایی از پایبندی به وزن و قافیة شعر سنتی، سخن رانده است؛ او که دفاع از مردم ستمدیده و دشمنی با رژیم صهیونیستی بر ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
بررسی گزاره‌های رئالیسم جادویی در رمانهای«عزاداران بَیَل» غلامحسین ساعدی و «شبهای هزار شب» نجیب محفوظ
بررسی گزاره‌های رئالیسم جادویی در رمانهای«عزاداران بَیَل» غلامحسین ساعدی و «شبهای هزار شب» نجیب محفوظ

رضا ناظمیان؛ علی گنجیان خناری؛ داوود اسپرهم؛ یُسرا شادمان

دوره 6، شماره 2 ، بهمن 1393، صفحه 157-178

https://doi.org/10.22059/jalit.2015.54204

چکیده
  «رئالیسم جادویی» از شیوه‌های جدید داستان‌نویسی است که در آن نویسنده از شاخصه‌هایی همچون «سحر و جادو» و «وهم و خیال» در بستر «واقعیت»، چنان ماهرانه استفاده می‌کند که شخصیت‌ها ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
راوی و کانونی شدن در رمان «ما تَبَقَّی لکم» اثر غسان کنفانی
راوی و کانونی شدن در رمان «ما تَبَقَّی لکم» اثر غسان کنفانی

احمدرضا صاعدی

دوره 6، شماره 2 ، بهمن 1393، صفحه 179-200

https://doi.org/10.22059/jalit.2015.54205

چکیده
  رمان «ما تبقی لکم» اثر غسان کنفانی، شاعر و داستان نویس معاصر فلسطینی، بر اثر کاربست تکنیک‌های جدیدِ داستان نویسی، در زمرة نخستین رمان‌های مدرنی به شمار می‌رود که توانسته است در روند نوآوری و شکوفاییِ ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
مضامین تعهد ادبی در اشعار فاروق جُوَیده
مضامین تعهد ادبی در اشعار فاروق جُوَیده

مرتضی قائمی؛ فرامرز میرزایی؛ مجید صمدی

دوره 6، شماره 2 ، بهمن 1393، صفحه 201-222

https://doi.org/10.22059/jalit.2015.54206

چکیده
  تعهد ادبی مفهومی وارداتی از نقد ادبی غرب است که در دهه­های گذشته در میان ادبا و ناقدان عرب جایگاهی درخور یافت، چرا که شرایط نابسامان سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دنیای عرب و حاکمیت استبداد و استعمار، شاعران ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
بررسی تطبیقی مضامین هستی شناسانه عبدالله البَرَدونی و جلال الدین مولوی
بررسی تطبیقی مضامین هستی شناسانه عبدالله البَرَدونی و جلال الدین مولوی

ابوالحسن امین مقدسی؛ اویس محمدی

دوره 6، شماره 2 ، بهمن 1393، صفحه 223-242

https://doi.org/10.22059/jalit.2015.54207

چکیده
  عبدالله البردونی و جلال الدین مولوی، مضامین هستی شناسانة مشترکی در اشعارشان دارند؛ از جملة این مضامین، آزادی، حیرت، غربت و مرگ است. در سه مفهوم آزادی، حیرت و مرگ، شباهت­های فراوانی میان دو شاعر دیده ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
اشاره به دور به مثابه ابزار حفظ وجهه در قرآن و شیوه برخورد مترجمان با آن
اشاره به دور به مثابه ابزار حفظ وجهه در قرآن و شیوه برخورد مترجمان با آن

حسن مقیاسی؛ مهدی مقدسی نیا

دوره 6، شماره 2 ، بهمن 1393، صفحه 243-264

https://doi.org/10.22059/jalit.2015.54208

چکیده
  از آنجایی که یکی از مهم­ترین عرصه­های تکریم و حفظ وجهه، زبان است، هر زبانی برای خود از مکانیزم­های مشخصی جهت تحقق این امر استفاده می­کند و از جملة این مکانیزم­ها، بهره­گیری از صفات و ضمایر اشاره ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
نقد تطبیقی اسطورۀ سندباد در شعر خلیل حاوی و بدرشاکر السیاب
نقد تطبیقی اسطورۀ سندباد در شعر خلیل حاوی و بدرشاکر السیاب

علی نجفی ایوکی؛ الهام بوجاریان

دوره 6، شماره 2 ، بهمن 1393، صفحه 265-290

https://doi.org/10.22059/jalit.2015.54210

چکیده
  سندباد یکی از شخصیت‌های مهم «هزار و یک شب» است که در شعر معاصر عربی، فراخور تجربه‌های متعدد آن شاعران، چهره‌های گوناگونی پیدا کرده است. از جمله شاعرانی که در شعر خود توجه ویژه‌ای به این شخصیت اسطوره­ای ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
محتوا پذیری مکان کنعان و دلالت های متعدد آن در اشعار عزالدین المناصرة
محتوا پذیری مکان کنعان و دلالت های متعدد آن در اشعار عزالدین المناصرة

صغرا فلاحتی؛ محمدصالح شریف عسکری؛ محمد یعقوبی

دوره 6، شماره 2 ، بهمن 1393، صفحه 291-312

https://doi.org/10.22059/jalit.2015.54211

چکیده
  مکان، عنصری تأثیرگذار بر حیات انسان و بر انگیزانندۀ احساسات او در قبال گذشته و اکنون است. مکان در شعر غایت نیست، چرا که در این صورت پرداختن به مکان، جغرافیای سیاسی می شد، بنابراین، مکان در شعر ابزار است ...  بیشتر